روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران رشد تقریبا یکپارچه‌ای را به نمایش گذاشت که به صعود حدود ۴۰ واحدی آن انجامید. سهام فلزی بیشترین اثر را در پیشروی آیفکس داشتند. در این میان تک‌نماد سنگ‌آهن گهرزمین بالاترین اثر افزایشی را بر این نماگر داشت که موجب رشد حدود هفت واحدی آن شد. در ادامه، سه نماد گروه فلزات اساسی، «میدکو»، «ذوب» و «هرمز» در مجموع بیش از ۱۹ واحد به ارتفاع شاخص کل افزودند. در مقابل سهام پتروشیمی مارون تنها نمادی بود که اثر منفی بارزی بر شاخص کل گذاشت و با فشار بیش از چهار واحدی از پیشروی بیشتر آن جلوگیری کرد.  ارزش معاملات خرد در بازارهای اول و دوم در روز گذشته به حدود ۲۲۰ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با روز سه‌شنبه افزایش بیش از ۱۴ درصدی را تجربه کرد. حدود یک سوم این نقدینگی در معاملات سهام فلزات اساسی به گردش درآمد که حدود ۶۰ میلیارد تومان بود. در ادامه، صنایع محصولات پتروشیمی و عرضه برق و گاز با فاصله بیشتری در مراتب دیگر از منظر ارزش معاملات قرار گرفتند. رصد صنایع فرابورسی از منظر رشد شاخص روزانه نیز، حاکی از صدرنشینی گروه‌های کوچک‌تر و داخلی بازار بود که افزایش بیش از چهار درصدی متوسط قیمت سهام را تجربه کرده بودند. در این میان صنعت زراعت با رشد ۱/ ۵ درصدی صدرنشین بود و پس از آن صنعت قند و شکر قرار داشت. در مجموع ۲۲ صنعت فرابورسی معاملات خود را در محدوده سبز به پایان رساندند و تنها چهار صنعت با افت شاخص روزانه خود مواجه شدند. از میان صنایع زیانده، سه گروه تک‌سهمی بودند و محصولات پتروشیمی نیز تحت تأثیر افت محدود قیمت «مارون» در مدار منفی معاملات، به روز خود پایان داد.

حبس بازه‌ای سود در بازار بدهی

متوسط نرخ سود در بازار بدهی هم در پایان معاملات دیروز با رشد ۱/ ۰ واحد درصدی به ۳/ ۲۱ درصد رسید. برای هشتمین روز متوالی است که میانگین بازدهی سررسیدهای مختلف اوراق بدهی در فرابورس در محدوده ۲۱ درصد نوسان دارد. عدم تغییر حاد در قیمت اوراق و حبس بازه‌ای متوسط سود در این بازار را می‌توان به معنای ثبات تورم انتظاری بازیگران بازار اسناد خزانه تلقی کرد. چشم‌انداز تثبیت نرخ سود بازار پول -سپرده‌های بانکی- در میان‌مدت به‌عنوان عامل موثری شناخته می‌شود که بخش زیادی از نوسان‌های کم‌دامنه و به یک معنا تثبیت نرخ بازدهی در بازار بدهی را توضیح می‌دهد. از طرف دیگر، افزایش سررسیدهای اوراق خزانه در فرابورس طی ماه‌های اخیر شرایطی برای کشف عمیق‌تر نرخ مورد انتظار سود سرمایه‌گذاران در افق‌های زمانی مختلف فراهم آورده است. شیب ملایم منحنی بازده اسناد خزانه در پایان معاملات دیروز نشاندهنده وضعیت عادی انتظارات و توزیع متناسب ریسک در دوره‌های بلندمدت است؛ چنان که نرخ بازدهی برای اولین سررسید اوراق خزانه (۶۸ روز تا سررسید) در نزدیکی ۲۰ درصد است و برای طولانی‌ترین سررسید (۸۵۲ روز تا سررسید) به فراتر از مرز ۲۲ درصد می‌رسد. اختلاف دو واحد درصدی بازدهی برای اولین و آخرین سررسید اوراق خزانه، نشاندهنده انتظار اهالی بازار برای پوشش ریسک‌های مختلف طی این دو سال است.

مروری بر تنزل «تسه»ها

از سوی دیگر، فعالان فرابورس حدود ۵۰ هزار ورقه وام مسکن به ارزش دو و نیم میلیارد تومان را تا پایان معاملات دیروز بین خود دست‌به‌دست کردند که در مقایسه با روز ماقبل اندکی افزایش داشت. اغلب سررسیدهای اوراق مسکن در جریان دادوستدهای دیروز با افت قیمت به کار خود پایان دادند. نکته جالب توجه تنزل قیمت بسیاری از سررسیدهای اوراق وام مسکن به زیر مرز ۵۰ هزار تومان است. به نظر می‌رسد افزایش روزافزون قیمت مسکن و در نقطه مقابل، تثبیت سیاست‌های حمایتی در این حوزه همچنان عامل فشار بر ارزش «تسه»هاست.