در همین حال با تغییر فرمانده کل سپاه نگاه‌ها به سمت مسائل سیاسی معطوف شد؛ به ویژه که تشدید تحریم‌ها اگر به قطع صادرات نفت منجر شود می‌تواند به‌صورت گسترده همه بازارها و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد. از همین رو، دیروز ضمن عقب‌نشینی تقاضا در بازار سهام، بازار ارز با شیب تندتری در مسیر صعودی حرکت کرد. در این شرایط و در حالی که فعالیت بورس‌های فلزی هنوز آغاز نشده بود، عرضه‌کنندگان با توجه به رشد قیمت طی روزهای اخیر بر میزان عرضه‌ها افزودند تا شاخص کل که در ابتدا حدود ۲۵۰۰ واحد افزایش یافته بود، در نهایت با برآیند تقریبا صفر به رقم ۲۰۴هزار و ۳۲۱واحد رسید. دیروز نمادهای گل گهر، چادرملو، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و بانک تجارت بیشترین سهم را در افت شاخص کل داشتند. در عین حال، شاخص هم‌وزن طی روز گذشته روند صعودی خود را حفظ کرد و با واگرایی نسبت به شاخص کل با رشد ۹۴واحدی(۲۳/ ۰ درصدی)  مواجه شد.در بازار دیروز همزمان با جریان معاملات، نمایشگاه سالانه بورس، بانک و بیمه گشایش یافت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سخنرانی افتتاحیه این نمایشگاه، راه‌اندازی فروش استقراضی، پیگیری‌ها برای تشکیل بورس بین‌الملل در کیش و بازنگری و ارتقای چارچوب‌های شفافیت را از جمله برنامه‌های این سازمان در سال جدید برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر گزارش‌های عملکردی ماهانه به‌صورت الزامی افشا می‌شود.علاوه بر این صورت‌های مالی نیز ۴‌بار افشا می‌شود که در منطقه و دنیا کم‌نظیر است. محمدی تاکید کرد: تدوین دستورالعمل جامع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کاهش مالیات نقل و انتقال از نیم درصد به ۱/ ۰ درصد نیز از دیگر برنامه‌هایی است که به جد در سال ۹۸ دنبال خواهیم کرد.

پس از خبر آزادسازی نرخ فروش اوره بر اساس سازوکار بورس کالا، در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت اعلام دریافت افزایش ۱۰ درصدی نرخ فروش از سوی تولید‌کنندگان روغن صنعتی موجب توقف نمادهای این شرکت‌ها شد. احتمال می‌رود این توقف نمادها متعاقب حذف نرخ ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی از فروش لوبوکات نیز باشد. دولت سال گذشته با هدف جلوگیری از افزایش قیمت روغن موتور لوبوکات مصرفی شرکت‌ها را مشمول ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی قرار داده بود که به نظر می‌رسد با اعلام موافقت با افزایش بهای روغن این مساله نیز اصلاح شود که می‌تواند خبری خوب برای پالایشگاه‌ها باشد. در همین راستا دیروز چهار نماد تولیدکننده روانکار، یعنی نماد شرکت‌های نفت سپاهان، نفت ایرانول، نفت بهران و نفت پارس در وضعیت ممنوع-متوقف از انجام معاملات منع شدند.

در گروه معدنی شرکت معدنی فورتسکیو متالز ( FMG) که چهارمین تولید‌کننده بزرگ سنگ آهن دنیاست تخفیف‌های خود را برای سنگ آهن خلوص پایین ( SSf) کاهش داده است. ظاهرا تخفیف قیمت این شرکت معدنی برای محصول فوق از ۱۳ درصد آوریل به ۱۱ درصد در ماه مه ‌رسیده است. این تخفیف از اوج ۴۲ درصد اکتبر تا نوامبر ۲۰۱۸ به ۳۳ درصد در فوریه ۲۰۱۹ رسید و پس از آن در ماه‌های مارس، آوریل و مه ‌به ترتیب ۱۶، ۱۳ و ۱۱ درصد شده است. ماه آوریل در چین فعالیت ساخت‌و‌ساز به اوج رسیده و کاهش تولید‌ها نیز کمتر شده و از طرفی پایین آمدن حاشیه سود کارخانه‌ها مصرف سنگ آهن خلوص پایین را برایشان در اولویت قرار داده است.

در گروه سلولزی دیروز کارتن ایران در شفاف‌سازی از فروش سه دانگ از شش دانگ زمین مشاع متعلق به شرکت واقع در یافت آباد به مبلغ حدود ۶۶ میلیارد ریال خبر داد که با توجه به بهای تمام شده پایین اکثر آن به سود شرکت اضافه می‌شود.در گروه فلزی دیروز بورس کالا شاهد معاملات جالب توجهی بود. در این روز، فولاد مبارکه عرضه ۹۲۱۸۰ تن ورق گرم B با نرخ پایه ۳۶ هزار ریال به ازای هرکیلوگرم با تقاضای قابل ملاحظه ۱۸۵۰۲۰ تن مواجه شد و این محصول با رقابت تا سقف قیمتی ۵۵ هزار ریال معامله شد. عرضه ۳۰۵۸۰ تن ورق گرم C با نرخ پایه ۳۶ هزار ریال به ازای هر کیلو با تقاضای ۴۶۳۱۰ تن مواجه شد و این محصول با رقابت تا سقف قیمتی ۵۶ هزار ریال معامله شد. همچنین دیروز ملی مس با عرضه ۳ هزار تن کاتد مس با نرخ پایه ۵۸۸ هزار ریال به ازای هر کیلو با تقاضای ۵۲۰۰ تن مواجه شد و این محصول با رقابت تا سقف قیمتی ۶۶۹ هزار ریال معامله شد.

در این گروه نماد شرکت‌های تولیدکننده فلزات رنگین تحت‌تاثیر اصلاح قیمت جهانی محصولات خود تحت فشار مضاعف عرضه قرار گرفتند. رشد شاخص دلار قیمت فلزات در بورس لندن را تحت‌الشعاع قرار داد و اغلب نمادهای وابسته در دامنه منفی قیمت به کار خود پایان دادند. قیمت هر تن مس در بازگشایی بازار جهانی با افت حدودا ۵/ ۱ درصدی به سطح ۶۴۶۳ دلار تنزل کرد و هر تن روی با افت بیش از نیم درصدی کانال ۲۸۰۰ دلاری را از دست داد. ضمن اینکه هر تن سرب نیز در بورس فلزات لندن افت ۷/ ۰ درصدی را تجربه کرد.در مجموع بازار دیروز بازاری پر عرضه با افت اندک شاخص کل بود که در نهایت به معاملات هزار و ۶۲۴میلیارد تومان(با احتساب معاملات عمده و اوراق مشارکت) و در فرابورس با داد‌و‌ستد ۴۸۷میلیارد تومان مواجه شد.