به این ترتیب، نماگر کل سهام فرابورس پس از اصلاح یک‌روزه، در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته بار دیگر به مدار رشد برگشت و ضمن ارتقای ۱۳ واحدی، در سطح ۲ هزار و ۴۹۳ واحدی ایستاد. از طرف دیگر، قیمت اوراق بدهی به سیر نزولی خود ادامه داد تا میانگین نرخ سود در این بازار با رشد آرام خود به سطح ۴/ ۲۳ درصد دست یابد. اوراق تسهیلات مسکن نیز ضمن تجربه دو فاز مختلف در معاملات دیروز، غالبا زیر مرز ۵۰ هزار تومان دست به دست شدند.

سهام فرابورسی از دریچه آمار

با وجود افت قیمت در نماد پتروشیمی مارون و فشار ۱۱ واحدی بر شاخص کل فرابورس، تقاضا آنچنان وسعت و قدرت داشت که اثر منفی بزرگ‌ترین شرکت فرابورسی بر شاخص بازار به چشم نیاید. در این روز، نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروز برق دماوند، فولاد هرمزگان جنوب و سنگ‌آهن گهرزمین بیشترین حمایت را از نماگر بازار به عمل آوردند. مروری بر فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل نشان می‌دهد که از بین ۴۴ نماد، تنها ۸ نماد تاثیر منفی بر شاخص بر جا گذاشته‌اند.  پرشمارترین صف‌های خرید فرابورس در پایان معاملات دیروز به ترتیب، به نماد معاملاتی شرکت‌های ریل‌پرداز سیر، نیروگاه زاگرس و سرمایه‌گذاری توسعه و مسکن کرمان اختصاص یافت. سرمایه‌گذاری پردیس و پخش البرز دارو نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران بودند که با صف‌های طویل خرید به کار خود پایان دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این حجم تقاضا عموما ناشی از حضور فعالان حقیقی بازار بوده است.  به‌طور کلی، سهامداران خرد بازارهای اول و دوم پس از حضور کمرنگ در دو روز میانی هفته، در معاملات دیروز مشارکت موثرتری در سمت خرید از خود نشان دادند. این دسته از فعالان بازار در جریان دادوستدهای روز گذشته بیش از ۱۲ میلیارد تومان سهم به پرتفوی خود اضافه کردند تا تغییر مالکیت در مقیاس هفتگی را به نام خود ثبت کنند. بررسی میزان تغییر مالکیت‌ها حکایت از ثبت بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی در نماد شرکت‌های ریل‌پرداز سیر، سرمایه‌گذاری توسعه و مسکن کرمان و تولید و صادرات ریشمک است. بیش از ۳۳ میلیارد تومان از سهام «حریل» طی روز گذشته از سبد سهام اشخاص حقوقی بازار به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد. فعالان خرد پس از «حریل» بیشترین خالص خرید را در نماد «کرمان» به ثبت رساندند. ثبت تغییر مالکیت ۲۱ میلیارد تومانی نماد «کرمان» به پرتفوی سهامداران خرد را می‌توان بازتابی از افشای اطلاعات این شرکت طی روز گذشته دانست. سرمایه‌گذاری توسعه و مسکن کرمان روز گذشته پس از دریافت پاسخ بازرس قانونی مبنی بر بلامانع بودن شناسایی سود حاصل از عملیات شرکت برای دوره مالی منتهی به پایان خرداد به تابلوی معاملات بازگشت و با استقبال چشمگیر سهامداران جهش ۱۸ درصدی قیمت پایانی را تجربه کرد.

صعود آرام سود اوراق خزانه

متوسط نرخ سود در بازار بدهی هم طی معاملات دیروز روی عدد ۴/ ۲۳ درصد قرار گرفت. در هفته‌های اخیر توام با افزایش قیمت در بازارهای دارایی، نرخ سود در بازار بدهی نیز مسیر صعودی را طی کرد. به عبارت دیگر، بهای اوراق بدهی به‌طور میانگین در روزهای اخیر تحت فشار نیروهای بازار با شیب آرام عقب نشست. نرخ سود موثر اوراق خزانه که در معاملات روزهای نخستین سال در کانال ۲۰ درصدی نوسان داشت، رفته‌رفته افزایش یافت تا در اولین روز اردیبهشت به کانال ۲۳ درصد راه یافت و در سطح ۲/ ۲۳ درصدی ایستاد. این متغیر روز گذشته با رشد ۲/ ۰ واحد درصدی ضمن حفظ مسیر صعودی خود به ارتفاع ۴/ ۲۳ درصدی رسید.  رتبه بیشترین نرخ بازدهی را اوراق «اخزا۷۱۰» در اختیار گرفت که نرخ سود موثر آن با رشد یک واحد درصد، در پایان معاملات دیروز به سطح ۵/ ۲۵ درصد ارتقا یافت. «اخزا۷۱۲» نیز با وجود ثبت رشد ملایم، کمترین نرخ بازدهی را در بین سررسیدهای ۲۶ گانه اوراق خزانه ثبت کرد.   به نظر می‌رسد حرکت تدریجی بخشی از سرمایه‌ها به سمت بازارهای همسایه نظیر سهام در کاهش تقاضای اوراق خزانه و فشار بیشتر بر قیمت اوراق موثر بوده است. در واقع، کسب بازدهی‌های بیشتر در بازارهای با درجه ریسک بالاتر، راه خروج منابع از بازار بدهی را باز کرده است. همین جریان پولی است که زمینه‌ساز عقب‌نشینی سمت تقاضا و فشار بیشتر عرضه در بازار بدهی  و متعاقبا رشد آرام نرخ سود اوراق خزانه شده است.

دو فاز متفاوت «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن که طی روزهای اخیر حول مرز روانی ۵۰ هزار تومان نوسان می‌‌کردند، دیروز سیمای دوگانه‌ای را به نمایش گذاشتند. بهای اکثر سررسیدهای اوراق وام مسکن که در ابتدای معاملات روز گذشته با رشد تقاضا افزایش نسبتا محسوسی نشان می‌داد، در پایان معاملات تحت فشار عرضه قرار گرفت و در نیمی از سررسیدها دچار افت شد. با وجود این، در بین سررسیدهای مختلف، اوراقی که از افت قیمت مصون ماندند، روی مرز ۵۰ هزار تومان، یعنی سقف قیمت در این بازار دادوستد شدند. رتبه بالاترین قیمت پایانی را سررسید اردیبهشت ۹۷ در اختیار گرفت که توانست با رشد ۵/ ۳ درصدی در پایان معاملات به سطح ۵۰ هزار و ۵۵۲ تومان دست یابد. امتیاز وام مسکن اردیبهشت ۹۶ نیز با وجود افزایش ۶/ ۳ درصدی قیمت پایانی، در پایین‌ترین رتبه جدول قیمت «تسه»ها قرار گرفت و با متوسط بهای ۴۵ هزار و ۸۴۸ تومان معامله شد. به نظر می‌رسد رشد ادامه‌دار قیمت مسکن و افزایش تعداد سررسیدهای اوراق وام مسکن به‌عنوان نیروی عامل از سوی عرضه و تثبیت سقف قدرت خرید در کمبود تقاضای موثر منجر به فشار مداوم بر قیمت اوراق شده است. فعالان بازار مسکن عقیده دارند در صورت ادامه شرایط فعلی، یعنی فقدان چشم‌انداز مشخص اقتصادی و دورنمای مبهم پیش‌روی بازار مسکن، با ادامه رشد قیمت‌ها، رکود بازار مسکن تداوم یابد و طبعا به معاملات اوراق وام نیز سرایت کند.