وی در ادامه افزود: این سامانه قادر خواهد بود سود اوراق بهادار، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صکوک و اسناد خزانه را دریافت و به‌صورت متمرکز به حساب بانکی منتخب فرد واریز کند.فهیمی در ادامه به پیاده‌سازی سامانه سجام در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سامانه سجام به‌عنوان یک پیش نیاز در سال گذشته پیاده‌سازی شد تا ضمن شناسایی دقیق مشتریان بتوانیم خدمات گسترده‌ای را ارائه کنیم.وی ادامه داد: سال گذشته این سیستم راه‌اندازی شد و تا به امروز بیش از یک میلیون نفر از فعالان بازار سرمایه در سامانه ثبت نام کرده‌اند و اطلاعات به روزی از سرمایه گذاران در اختیار داریم. این در حالی است که برای اولین بار در ایران خدمت شناسایی مشتری را به‌صورت الکترونیک فراهم کرده ایم که در هیچ بخشی مانند بانک و گمرک این الگو وجود ندارد. فهیمی گفت: در مرحله بعد در ۲۷ اسفند ۹۷ با تصویب هیات مدیره سازمان بورس اعلام شد در صورتی که سرمایه گذاران در سامانه ثبت نام کنند دیگر نیازی به شناسایی مجدد در بازار سرمایه ندارند و مشتری بعد از درخواست خدمات می‌تواند از همه سرویس‌ها استفاده کند.

تمرکز بر پلت‌فرم داخلی

مدیرعامل سمات در ادامه یکی دیگر از اقدامات مهم را طراحی و پیاده‌سازی پلت‌فرم‌های داخلی عنوان کرد و افزود: با توجه به محدودیت‌های جهانی بر اساس تحریم و نوسان نرخ ارز، دیگر قادر به استفاده از سرویس‌های خارجی نبودیم. به همین ترتیب به بومی‌سازی پلت‌فرم‌های داخلی روی آوردیم. فهیمی افزود: اولین پلت‌فرم سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی در سال ۹۷ راه‌اندازی شد که بخش انرژی آن فعال شد و ارتباط سیستم با بانک‌ها و سازمان مرتبط برقرار است.در سال جاری نیز بهره برداری از سایر بخش‌ها در بورس‌های دیگر انجام می‌شود. به گفته فهیمی، راه‌اندازی قرارداد آتی سبد سهام طی مباحثات طولانی شرعی و قانونی نیز یک اتفاق مهم بود که اجرایی شد و در سپرده‌گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه، کلیه عملیات تسویه معاملات این ابزار در سامانه انجام شد.

سامانه تسویه کالایی تکمیل می‌شود

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه افزود: در کنار بزرگ‌ترین‌ دستاوردهای سال ۹۷ باید از سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی نام برد که از بخش انرژی آن بهره برداری عملیاتی صورت گرفت و زیر بار رفت. فهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز مابقی معاملات بورس‌های کالایی به ویژه بورس کالا نیز به این سامانه خواهند پیوست. به گفته فهیمی، راه‌اندازی قرارداد آتی سبد سهام طی مباحثات طولانی شرعی و قانونی نیز یک اتفاق مهم بود که سال گذشته اجرایی شد. همچنین کلیه عملیات تسویه معاملات این ابزار در سامانه‌ مخصوص انجام شد.

اولویت تمرکز بر ذی‌نفعان است

فهیمی در ادامه با اظهار این مطلب که فعالیت اصلی سپرده‌گذاری علاوه بر عملیات سنتی، بهره‌گیری از استانداردهای روز دنیا و ارائه خدمات نوین است گفت: سال گذشته در زمینه فعالیت‌های جاری نیز سپرده‌گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه فعالیت‌های زیادی همانند ارتباط با مراجع ثبتی و قضایی را شکل داد تا فرآیندها تسهیل شود.وی در ادامه افزود: پایه فعالیت ما عملیات ثبت، پیش از معامله، تسویه، پایاپای، پرداخت و تمامی عملیات مربوط به این موضوع است. همچنین یک تحول بنیادی در عرصه عملیات نوین را نیز در دستور کار قرار داده تا همگام با استانداردهای روز دنیا، خدمات جدید ارائه دهیم.فهیمی با اشاره به اینکه اولویت و تمرکز اصلی ما بر ارائه خدمات مناسب به ذی‌نفعان است، گفت: این گروه از ذی‌نفعان شامل سرمایه‌گذاران از جمله افراد حقیقی و حقوقی هستند که خواهان دریافت فعالیت‌های مناسب هستند. در این راستا همان‌گونه که عنوان شد سال گذشته سامانه سجام را راه‌اندازی کردیم و امسال به مرحله خدمات‌دهی می‌رسد.

 برگزاری مجامع الکترونیک

مدیرعامل سمات یکی دیگر از اقدامات مهمی که در سال گذشته در دستور کار قرار گرفته را برگزاری مجامع شرکت‌ها به‌صورت الکترونیکی دانست و گفت: برای اجرای این موضوع از پیمانکاران خارجی استفاده کردیم، ولی به دلیل مشکلات بین‌المللی رخ داده و تحریم‌های ایجاد شده، نتوانستیم از توان این پیمانکاران خارجی برای تکمیل طرح استفاده کنیم. وی ادامه داد: به‌همین منظور این افراد برکنار شده و در حال حاضر از توان بومی و پیمانکاران داخلی برای تکمیل این فعالیت استفاده کرده‌ایم. به این ترتیب با توجه به پیشرفت صورت گرفته در این زمینه، سال جاری شاهد بهره‌برداری از سامانه مزبور خواهیم بود تا شرکت‌ها بتوانند از این پس در صورت تمایل اقدام به برگزاری مجامع به ‌صورت الکترونیکی کنند.

 صدور کدهای جدید

فهیمی در ادامه به صدور کدهای معاملاتی جدید اشاره کرد و گفت: تا به امروز بیش از ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار کد سهامداری از سوی سپرده‌گذاری مرکزی صادر شده که ۵۵ هزار کد آن مربوط به فروردین ۹۸ بوده است. وی در ادامه اظهار کرد: همچنین تا به امروز ۲۸ هزار میلیارد تومان سود به ۱۴۰ هزار شخص حقیقی و حقوقی پرداخت شده و ۹۰ هزار میلیارد تومان خالص تسویه انجام شد.