افت هیجان در بازگشایی نمادهای بانکی

ومعادن ح: سهامداران ماندگار «سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات» طی سالیان اخیر هرچه سود نقدی گرفته‌اند دوباره صرف شرکت در افزایش سرمایه کرده‌اند تا شرکت هر سال بزرگ و بزرگ‌تر شود. سهامدارانی هم که بخواهند از این شرکت سود نقدی بگیرند باید پس از مجامع سالانه و پیش از مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه تمام سهام خود را بفروشند! دو سال پیش با واگذاری بلوک مدیریتی ومعادن، کنترل آن در اختیار «فولاد مبارکه» (فولاد) قرار گرفت که مصرف‌کننده محصولات برخی شرکت‌های زیرمجموعه به‌عنوان مواد اولیه است. با تصویب افزایش سرمایه ۱۸ درصدی ومعادن از مطالبات و آورده نقدی، سرمایه آن به بیش از ۴ هزارمیلیارد تومان رسید و البته تا زمان برگزاری مجمع سالانه به ثبت نخواهد رسید. تفاوت قیمتی سهم و حق‌تقدم در حال حاضر حدود ۳۰ تومان (با درنظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی) است.شفارا ج: بازگشایی «پتروشیمی فارابی» (شفارا) پس از تجدید ارزیابی حدود ۱۶۵ درصدی روز چهارشنبه انجام شد که شاهد رشد حدود ۶۰ درصدی در قیمت آن نسبت به قیمت تئوریک افزایش سرمایه بودیم. شفارا از نظر عملیاتی سال‌هاست زیانده است، اما رشد جهشی نرخ ارز در سال ۱۳۹۱ توانست تغییر محسوسی در وضعیت عملیاتی شرکت پدید آورد، طوری‌که شرکت بخشی از منابع به‌دست آمده خود را صرف ساخت مخازنی برای اجاره به شرکت‌های فعال در منطقه ماهشهر کرد که البته مشکلاتی در بهره‌برداری از آنها پیش آمد. با افزایش سرمایه مزبور، شفارا از شمول ماده ۱۴۱ خارج شد اما باید با معضل کمبود خوراک مقابله کند تا بتواند روزهای مناسبی را در آینده از خود به نمایش بگذارد.

دسینا ح: «سینا دارو» یکی از شرکت‌های دارویی بورس است که بدون وابستگی به هلدینگ‌های دارویی توسط شرکت «سرمایه‌گذاری خوارزمی» (وخارزم) اداره می‌شود. در مجمع فوق‌العاده نیمه اسفند ماه سال گذشته افزایش سرمایه از ۴۰ میلیارد تومان به ۸۰ میلیارد تومان معادل ۱۰۰ درصد از مطالبات و آورده نقدی تصویب شد تا منابع آن صرف تکمیل طرح توسعه خطوط تولیدی در ساختمان جدیدی در محوطه شرکت شود. این طرح توسعه که موضوع افزایش سرمایه قبلی دسینا بود، از چند سال پیش شروع شد و قرار بود در ابتدای سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد اما با تغییراتی که در طرح داده شد، راه‌اندازی آن به نیمه اول امسال موکول شد. تغییرات انجام شده در طرح در راستای بالابردن ظرفیت تولیدی پیش‌بینی شده بود که بالطبع سبب نیاز بیشتر به منابع ارزی و ریالی شد. با توجه به مطالبات سهامداران بابت سود سهام، احتمالا پول جدیدی از این افزایش سرمایه نصیب شرکت نخواهد شد، اما دسینا خیلی بیشتر از مبلغ این افزایش سرمایه از منابع دیگری مانند «تسهیلات بانکی»، «انتشار اوراق» و «منابع داخلی» برای تکمیل طرح توسعه استفاده خواهد کرد. افزایش سرمایه دسینا تا مجمع سالانه به ثبت نخواهد رسید و به دارندگان سهام جدید سود تعلق نمی‌گیرد. حق‌تقدم سهم در حدود قیمتی ۱۱۰۰ تومان و خود سهم در محدوده ۱۴۰۰ تومان معامله می‌شود که با احتساب ۱۰۰ تومان واریزی حدود ۲۰۰ تومان تفاوت دارد، مبلغی که نزدیک به سود تقسیمی احتمالی د رمجمع آینده است. دسینا در ۹ ماه برای هر سهم با سرمایه قبلی ۱۸۰ تومان سود ساخته است.

سرچشمه ج: «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه» در مجمع فوق‌العاده ۲۴ فروردین سرمایه خود را از ۲۸۰ میلیارد تومان با ۶۰ میلیارد تومان (حدود ۲۱ درصد) افزایش از سود انباشته به ۳۴۰ میلیارد تومان رساند. پیشنهاد هیات‌مدیره افزایش سرمایه ۶۰ درصدی بود که سازمان بورس با همین مقدار از آن موافقت کرد. در افزایش سرمایه قبلی که از مطالبات و آورده نقدی صورت گرفت، درصد شناوری سهام از ۳۶ درصد به ۴۲ درصد افزایش یافت که شاید یکی از علل نوسانات پی‌درپی قیمتی در چندماه اخیر باشد. ارزش بازار پرتفوی بورسی سرچشمه کمتر از ۲۰ میلیارد تومان است، اما مجموعه متنوعی از شرکت‌های غیربورسی در سبد سرمایه‌گذاری‌هایش وجود دارد که عمدتا فعالیت‌هایی مرتبط با پروژه‌های فنی شرکت «ملی صنایع مس ایران» (فملی) دارند. در واقع بسیاری از پروژه‌ها و قراردادهای فملی به سرچشمه می‌رسد که با برخورداری از توان فنی بازنشستگان خود فملی قادر به انجام آن است. سهامدار عمده سرچشمه «صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران» و سهامداران حقیقی فراوان آن هم عمدتا از کارکنان و بازنشستگان شرکت ملی صنایع مس ایران هستند. از اردیبهشت سال گذشته نماد شرکت به‌خاطر عدم افشای کامل اطلاعات زیرمجموعه‌ها در حالت احتیاط بود و با دامنه نوسان ۲ درصد معامله می‌شد که در اسفندماه این موضوع با اقدامات شرکت مرتفع شد. سرچشمه ۱۰ درصد سهام «آرین ماهتاب گستر» یکی از هلدینگ‌های تولید برق را در پرتفوی خود دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین‌ دارایی‌های سرچشمه ۶۵ درصد سهام «سرمایه‌گذاری صنایع مس پیشگام افق کرمان» است که تلاش‌هایی برای ورود آن به فرابورس انجام شده است که درصورت تحقق می‌تواند به شفاف‌سازی دارایی‌های سرچشمه کمک کند. همچنین ۲۰ درصد «سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس» هم در پرتفوی سرچشمه وجود دارد که البته دو شرکت مزبور خود از سهامداران سرچشمه هستند. سرچشمه اخیرا نیز حدود ۳ درصد از سهام شرکت «بیمه سامان» (بساما) را در فرابورس واگذار و سودی ۴ میلیارد تومانی شناسایی کرد یعنی حدود ۱۲ ریال سود به ازای هر سهم با سرمایه جدید کسب کرد. سرچشمه در یکی از شفاف‌سازی‌های اخیر خود به احداث قرارداد ساخت کارخانه‌ای در مجتمع مس سرچشمه (سرچشمه بزرگ‌ترین‌ کارخانه تولید مس متعلق به فملی است) با مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان طی ۲ سال اشاره کرده بود. سهام جایزه حدود ۲۱ درصدی سهامداران سرچشمه تا مجمع سالانه منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷ به ثبت خواهد رسید.

نماد حق‌تقدم «سیمان سفید نی‌ریز» روز دوشنبه گذشته با قیمت حدود ۱۸۳۰ تومان گشایش یافت اما در روزهای بعد در قیمت‌های منفی معامله شد و تا حدود ۱۵۰۰ تومان کاهش یافت. صورت‌های مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷ هم منتشر و مشخص شد سود هر سهم سنیر با سرمایه قدیم نسبت به سال قبل با رشد تقریبا ۲ برابری از ۹۳۴ ریال به ۱۸۳۶ ریال رسید. در آخرین روز معاملاتی هفته قبل پس از چند روز رشد قیمتی سهم، صف فروش را شاهد بود و حق‌تقدم هم صف فروش شد. سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه دو شرکت بورسی «تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک» (دبالک) و «داروسازی فارابی» (دفارا) را در هفته گذشته صادر کرد: دبالک حدود ۱۱۸ درصد از مطالبات و آورده نقدی و دفارا ۵۰ درصد از مطالبات و آورده نقدی می‌توانند بر سرمایه خود بیفزایند. سیمان فارس‌نو (سفانو) که در روزهای آخر اسفند مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه خود را برگزار کرد چون نتوانسته در مهلت مقرر اعلامیه پذیره‌نویسی را منتشر کند، ۱۵ روز دیگر از سازمان بورس مهلت گرفته است. افزایش سرمایه حدود ۳۷۰ درصدی از دو محل سود انباشته و مطالبات نقدی و آورده «سیمان قاین» (سقاین) بعد از گذشت حدود یک سال از صدور مجوز افزایش سرمایه آن در سه‌شنبه گذشته به ثبت رسید. همچنین ثبت افزایش سرمایه «شیر پاستوریزه پگاه فارس» (حدود ۲۲ درصد از سود انباشته)، «فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران» (۷۵ درصد از مطالبات و آورده)، «گروه مپنا» (۳۵ درصد از سود انباشته) و «داروسازی ابوریحان» (حدود ۳۵ درصد از دو محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی) در کدال اطلاع‌رسانی شد. حراج حدود ۲۲ میلیون حق‌تقدم استفاده‌نشده «داروسازی سبحان آنکولوژی» (دسانکو) از مجموع ۳۱۰ میلیون حق‌تقدم صادر شده، در هفته گذشته به پایان رسید. بیش از ۱۹ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده «گروه دارویی سبحان» (دسبحا) در روز چهارشنبه با قیمتی حدود ۲ برابر آخرین قیمت معاملات اولیه‌اش به فروش رفت. معاملات حق‌تقدم «داروسازی جابرابن حیان» (دجابر) و «کاشی پارس» (کپارس) نیز هفته گذشته به پایان رسید.

artava@chmail.ir

10 (2)