مروری بر معاملات

روز گذشته، در بازارهای اول و دوم فرابورس، حدود ۷۰۸ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۲۴۵ میلیارد تومان دست به دست شد که بخش عمده آن در صنایع فلزات اساسی رقم خورد. گروه‌های حمل و نقل و زراعت نیز از دیگر صنایع پرمعامله دیروز بودند که همراه با سهام گروه فلزی، تقریبا ۳۷ درصد از ارزش معاملات خرد را رقم زدند. همچنین از جمع ۲۷ صنعت فرابورسی، ۲۲ صنعت معاملات خود را در مدار صعودی قیمت‌ها به پایان رساندند و ۴ صنعت قرمزپوش شدند. متوسط قیمت سهام گروه زراعت بیش از ۶ درصد رشد یافت که منجر به صدرنشینی صنعت مزبور در میان صنایع با شاخص مثبت شد. در مقابل گروه سرمایه‌گذاری، زیانده‌ترین صنعت دیروز شناخته شد. در مسیر صعود شاخص کل به سوی سقف تاریخی نیز، نمادهای «میدکو» و «دماوند» بیشترین نقش فزاینده را ایفا کردند و بالغ بر ۱۵ واحد به آیفکس افزودند. در مقابل پتروشیمی مارون و فولاد ارفع بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص وارد کردند و بیش از هشت واحد از ارتفاع نماگر بازار کاستند.

بازیگران حقیقی بر مدار قدرت

روز گذشته، سهامداران خرد بازار در حالی که نقش خریدار غالب را ایفا کرده بودند، بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی را طی پنج ماه گذشته رقم زدند. طی این فرآیند، بیش از ۸۴ میلیون سهم به ارزش حدود ۳۴ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا‌ شدند و بیشترین خالص خرید سهامداران خرد از ۲۶ آبان سال گذشته صورت گرفت. بالاترین خرید این دسته از سهامداران در صنعت حمل و نقل رقم خورد که منجر به انتقال بیش از پنج میلیارد تومان سهام این زیرمجموعه از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام حقیقی‌ها شد. صنایع تک‌سهمی خودرو و محصولات کاغذی نیز در رده‌های بعدی خرید سهامداران خرد قرار گرفتند. در مجموع، ۱۷ صنعت تحت حمایت معامله‌گران حقیقی به روز خود پایان دادند و در مقابل، شش صنعت فرابورسی بیشترین خرید مثبت را از سوی بازیگران عمده تجربه کردند. گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی با جابه‌جایی بیش از یک میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی، در صدر لیست خرید سهامداران عمده قرار گرفت. صنعت فلزات اساسی نیز در جرگه صنایع با بیشترین خرید سهامداران عمده جای داشت.  در میان نمادها نیز، «خدیزل» با جابه‌جا‌یی بیش از ۱۰ میلیون سهم به ارزش افزون بر چهار میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها، در کانون توجه بازیگران خرد قرار گرفت. «چکاپا» و «وسبحان» نیز در رده‌های بعدی این رتبه‌بندی قرار گرفتند. در آن سوی بازار نیز نماد «ارفع» مورد توجه خریداران حقوقی بود که منجر به تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی آن شد. «کتوکا» و «غشهداب» نیز از دیگر سهام مورد استقبال این دسته از معامله‌گران بود.

صعود ادامه‌دار نرخ سود «اخزا»

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت افزون بر ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار برگه به ارزش بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان دست به دست شد. حدود ۱۹ میلیارد تومان از این میزان در معاملات اوراق «اخزا۷۰۳» به گردش آمد و در مجموع، معاملات اوراق خزانه اسلامی تقریبا ۱۰۲ میلیارد تومان از ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت را رقم زد. همگام با کاهش تقاضا در بازار مزبور و افزایش جریان نقدینگی به سوی بازار سهام، متوسط نرخ بازدهی اوراق خزانه اسلامی به روند افزایشی خود ادامه داد. بازدهی بازار بدهی با رشد ۳/ ۰ واحد درصد نسبت به روز چهارشنبه روی سطح ۷/ ۲۳ ایستاد. این بیشترین متوسط نرخ سود مؤثر اسناد خزانه اسلامی از ۲۱ آذر سال گذشته است. در میان اوراق مزبور، بیشترین نرخ بهره موثر سالانه به «اخزا۷۱۱» تعلق گرفت که با افزایش ۱۰ درصدی، سطح ۷/ ۲۶ درصدی را در اختیار گرفت. اوراق «اخزا۶۰۸» و «اخزا۷۰۴» نیزدر حالی که کمترین بازدهی سالانه را با مقدار ۹/ ۲۲ درصد به خود اختصاص دادند، روز خود را به پایان رساندند.