سیمای سبز بازارهای اول و دوم

روند صعودی شاخص کل فرابورس ایران در حالی روز گذشته تداوم یافت که معاملات سهام شرکت سنگ‌آهن گهرزمین بیشترین تأثیر را در پیشروی این شاخص داشت. سهام فلزی «ذوب»، «میدکو» و «هرمز» نیز در مجموع بیش از ۱۱ واحد به ارتفاع نماگر اصلی بازار افزودند. اثر مثبت نمادهای پالایشی نیز موجب پیشروی حدود شش واحد دیگر آیفکس شدند. فضای مثبت حاکم بر معاملات خرد چنان فراگیر بود که حدود ۷۰ درصد نمادهای بازارهای اول و دوم جامه سبز بر تن کردند. از این رو اثر منفی چشمگیری از سوی سهام فرابورس بر شاخص کل وارد نشد. از سویی، صرف نظر از افت محدود گروه تک‌سهمی منسوجات، صنایع فرابورسی صعودی دسته‌جمعی را تجربه کردند. در این میان صنایع تک‌نمادی محصولات کاغذی، خرده‌فروشی و همچنین خودرو رشد شتابنده‌ای را به نمایش گذاشتند و صدرنشین صنایع از منظر رشد شاخص شدند. در حالت کلی نیز اقبال به سوی گروه‌های به اصطلاح کوچک‌تر بازار اول و دوم بیشتر بود. در عین حال، متوسط قیمت سهام پالایشی در مقایسه با سایر صنایع کالایی صعود قدرتمندتری را تجربه کرد و بیش از ۸/ ۳ درصد پیشروی کرد. شایعاتی در باب افزایش قیمت بنزین، سهامداران را هرچه بیشتر به سوی این دست از سهام ترغیب کرد. در روزی که گذشت، در معاملات خرد بازار اول و دوم بیش از ۶۳۸ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۴۳ میلیارد تومان دست به دست شد که افزایش محدودی را نسبت به یکشنبه تجربه کرد. نزدیک به ۴۳ میلیارد تومان از این نقدینگی (معادل ۱۸ درصد ارزش معاملات) در دادوستدهای سهام فلزات اساسی رقم خورد که عنوان پرمعامله‌ترین صنعت را به این گروه نسبت داد. در رده‌های بعدی نیز صنعت زراعت و همچنین هتل قرار داشتند که معاملات آنها در مجموع بیش از ۲۰ درصد نقدینگی کل را شامل شد.

استمرار خرید قدرتمند حقیقی‌ها

دوشنبه هفته جاری، برای چهارمین روز متوالی بازار سهام فرابورسی تحت حمایت سهامداران حقیقی به کار خود پایان داد. از این رو، بیش از ۲۸ میلیون و ۵۱۸ هزار سهم به ارزش نزدیک به ۱۲ میلیارد و ۲۷۳ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا‌ شد. در مجموع ۱۷ صنعت مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت. بیشترین خالص خرید بازیگران خرد در سهام گروه انبوه‌سازی و املاک و مستغلات رقم خورد که به خالص تغییر مالکیت حدود ۹ میلیارد و ۵۷ میلیون تومانی این صنعت منجر شد. سهام صنعت سرمایه‌گذاری نیز با جابه‌جا‌یی بیش از سه میلیارد و ۸۱ میلیون تومان در مسیر سهامداران عمده به خرد، دومین گروه مورد توجه این دسته از سهامداران شناخته شد. در ادامه نیز، محصولات پالایشی و همچنین پتروشیمی در کانون توجه بازیگران مزبور قرار گرفتند. در میان نمادها نیز سهم «ثپردیس» در کانون توجهات فعالان خرد بازار قرار گرفت و تغییر مالکیت بیش از شش میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومانی را به سمت حقیقی‌ها تجربه کرد. نمادهای «شراز» و «شبصیر» نیز به‌عنوان ترجیحات بعدی معامله‌گران خرد معرفی شدند که در مجموع نزدیک به چهار میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهامداران خرد منتقل شد.

در آن سوی بازار نیز مشابه روز یکشنبه، صنعت فلزات اساسی بیشترین خالص خرید را از جانب سهامداران عمده تجربه کرد که در مجموع به جابه‌جا‌یی بیش از هفت میلیارد و ۴۲۲ میلیون تومانی سهام زیرمجموعه آن انجامید. عرضه برق و گاز و همچنین استخراج کانه‌های فلزی نیز در رده‌های بعدی از منظر خرید مثبت سهامداران حقوقی جای گرفتند. دو نماد مورد توجه این دسته از سهامداران نیز به سهام فلزی «ذوب» و «میدکو» تعلق گرفت که در مجموع با خالص تغییر مالکیت نزدیک به شش میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومان مواجه شدند. سهم «دماوند» نیز به‌عنوان سومین نماد پرطرفدار میان حقوقی‌ها با جابه‌جایی‌ بیش از یک میلیارد و ۳۴۳ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی، روز خود را سپری کرد.

چه خبر از «اخزا» و «تسه»؟

در جریان معاملات روز گذشته، در بازار اوراق با درآمد ثابت حدود یک میلیون و ۶۴۵ هزار سهم به ارزش افزون بر ۱۴۷ میلیارد تومان معامله شد که معاملات اوراق خزانه اسلامی بیش از ۶۹ میلیارد تومان از این نقدینگی را رقم زد. افزایش فراگیر تقاضا در اسناد مزبور به گونه‌ای بود که تنها اوراق «اخزا۷۰۴» و «اخزا۷۱۶» با عقبگرد محدودی به کار خود پایان دادند. به این ترتیب با افزایش یکپارچه قیمت اوراق خزانه اسلامی، متوسط نرخ بهره بازار بدهی با افت محدودی مواجه شد تا در سطح ۴/ ۲۳ درصد تثبیت شود. همچنین طی این روز، قدری از فشار عرضه در بازار تسهیلات مسکن کاسته شد و بیش از نیمی از اوراق وارد مدار صعودی قیمت شدند. با این حال همچنان قیمت تمام سررسیدهای تسهیلات مسکن مبادله شده زیر قیمت ۵۰ هزار تومان رقم خورد. بیشترین قیمت به اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ۹۸ تعلق داشت که حدود ۴۹ هزار و ۲۵۴ تومان بود. کمترین قیمت نیز در معاملات اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت ۹۶ کشف شد که ۴۱ هزار و ۷۴۰ تومان بود. به این ترتیب متوسط قیمت اوراق «تسه» در روز دوشنبه حدود ۴۸ هزار و ۸۲ تومان شد که نسبت به میانگین قیمت اوراق در معاملات ابتدای سال با افت بیش از ۶/ ۸ درصدی مواجه شد.