رقمی که در تاریخ بورس بی‌سابقه است. دیروز شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۱/ ۲ درصدی معادل ۸۹۹واحد به رقم ۴۳هزار و ۴۷۶واحد رسید. در بازار دیروز عرضه اولیه هلدینگ صدرتامین انجام شد و به هر نفر ۴۸۹۵ سهم ۲۲۰ تومانی معادل یک میلیون و ۸۲ هزار تومان اختصاص پیدا کرد. در بازار دیروز در گروه فولادی معاملات مناسب بورس کالا موجب شد تا نمادهای این گروه با رشد قیمت همراه شوند. دیروز در بورس کالا به ازای عرضه نزدیک صد هزار تن ورق گرم B «فولاد» بیش از ۲۰۰هزار تن تقاضا ثبت شد که رقم فوق‌العاده‌ای بود و منجر به رشد قیمت این محصول شد. فولاد خوزستان نیز دیروز ۳۰هزار تن شمش بلوم با قیمت پایه ۳۳,۱۸۸ ریال (۲۲/ ۳ درصد بالاتر از پایه قبلی) در بورس کالا عرضه کرد که با میانگین قیمت ۴۱,۰۹۷ ریال (۸۳/ ۲۳ درصد بالاتر از پایه و ۵۶/ ۰ درصد بیشتر از میانگین معامله قبلی) معامله شد. در این گروه ذوب آهن با اعلام رویدادی مثبت از صدور رای قطعی برای دو موضوع خبر داد که طی آن ۶۲ هزار و ۹۴۶ متر زمین چادگان و ۲۱ هزار و ۲۰۰ متر زمین اصفهان به این شرکت برگشت داده شد. براساس شفاف‌سازی شرکت، رای اول «ذوب» مربوط به ابطال نظریه هیات حل اختلاف اداره ثبت اسناد و املاک فریدن درخصوص مالکیت شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نسبت به بخشی از اراضی شهرستان چادگان و رای دوم خلع ید از ۲۲ پلاک مفروز مجزا شده از پلاک ۵۳ اصلی بخش ۹ ثبت اصفهان و مطالبه اجرت‌المثل و قلع و قمع مستحدثات است. شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در سال ۹۰ نسبت به مالکیت شرکت ذوب آهن اصفهان درخصوص بخشی از اراضی پلاک شماره ۱/ ۶۴ شهرستان چادگان اعتراض کرد که به موجب رای اصلاحی هیات حل اختلاف فریدن، ۶۲،۹۴۹ متر مربع از این اراضی از مالکیت ذوب آهن خارج شد که شرکت نسبت به این رای اعتراض و پس از پیگیری‌های مکرر، رای نهایی دادگاه مبنی بر برگشت مالکیت اراضی مذکور به ذوب‌آهن اصفهان صادر شد.

این موضوع یکی از بندهای گزارش حسابرس مستقل برای عملکرد سال مالی ۹۶ (بند ۱۷ قسمت الف) بوده و با صدور این رای یکی از تکالیف مجمع مبنی بر حل موضوع رفع مشکلات نقل و انتقال اسناد مالکیت شرکت انجام شده است. در همین حال در نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه، رئیس تولید خط نورد گرم فولاد مبارکه، از ثبت رکورد تولید در این واحد خبر داد و اظهار کرد: در فروردین‌ماه سال جاری کارکنان واحد نورد گرم توانستند با تولید ۵۰۰ هزار و ۲۷۲ تن محصول و دستیابی به رکورد کیفی، افتخار دیگری برای شرکت فولاد مبارکه به ثبت برسانند.

مهدی علی‌اکبریان رکورد قبلی این خط تولید را مربوط به شهریور ۹۷ و به میزان ۴۹۸ هزار و ۸۶۹ تن محصول گرم اعلام کرد و گفت: کسب موفقیت تولید بیش از نیم‌میلیون تن محصول در این واحد به‌واقع گام بلندی در مسیر رسیدن به اهداف سالانه نورد گرم و فولاد مبارکه است و به‌طورقطع افزایش رضایتمندی مشتریان را نیز به همراه دارد. وی افزود: رکورد بازده کیفی ناحیه نورد گرم از ۵۵/ ۹۹ درصد در شهریور سال گذشته به ۵۹/ ۹۹ ‌درصد در فروردین‌ماه سال جاری افزایش یافت.

در گروه ساختمانی، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از دو محل سود انباشته و مطالبات سهامداران داد. بر این اساس، «سمگا» در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته با هدف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های فرعی و وابسته و اصلاح ساختار مالی، اعمال خواهد شد.

در گروه غذایی، از اوایل اسفند ماه سال گذشته تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان سود غیرقانونی به جیب دلالان بازار شکر رفته است. این عدد مابه‌التفاوت قیمت شکر در بازار مصرف با نرخ مصوبی است که ستاد تنظیم بازار برای این کالا در نظر گرفته است.

به گزارش «ایسنا» از اوایل اسفند ماه سال گذشته تاکنون روند افزایشی قیمت شکر در بازار آغاز شد و اگر مابه‌التفاوت نرخ مصوب ۴ هزار تومانی قیمت شکر را با آن چیزی که در بازار فروخته می‌شود محاسبه کنیم، از اوایل اسفند ۱۳۹۷ تا دیروز (۸ اردیبهشت ماه) بیش از ۱۹۶۶ میلیارد تومان سود غیرقانونی به جیب دلالان رفته است که با حساب و کتابی ساده می‌توان به این عدد دست یافت.

مطابق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار مورخ سوم شهریور ماه ۱۳۹۷ قیمت فروش هر کیلوگرم شکر سفید در کارخانه برای مصرف‌کننده ۳۰۰۰ تومان، شکر فله برای مصرف‌کننده ۳۴۰۰ تومان، شکر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی ۴۰۰۰ تومان و شکر بسته‌بندی یک کیلوگرمی ۴۴۰۰ تومان تعیین شده است. این نرخ‌ها در حالی مصوب و ابلاغ شده که میانگین قیمت شکر در بازار مصرف در اسفند ماه ۱۳۹۷ معادل ۶۵۰۰ تومان به ازای هر بسته ۹۰۰ گرمی و در فروردین و اردیبهشت ماه امسال ۹۰۰۰ تومان به ازای هر بسته ۹۰۰ گرمی بوده است (عمده شکر توزیع شده در بازار در بسته‌بندی‌های ۹۰۰ گرمی صورت می‌گیرد).

حال اگر میزان مصرف ماهانه شکر در کشور (۱۸۰ هزار تن) در همین بسته‌بندی رایج (۹۰۰ گرمی) را در مابه‌التفاوت نرخ مصوب این کالا با قیمت عرضه آن در بازار ضرب کنیم، متوجه می‌شویم که دلالان شکر در اسفند ماه ۱۳۹۷ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان و در فروردین و هشت روز ابتدایی اردیبهشت ماه بیش از ۱,۲۶۶ میلیارد تومان سود غیر قانونی به جیب زده‌اند که جمعا به بیش از ۱,۹۶۶ میلیارد تومان (حدود ۲ هزار میلیارد تومان) می‌رسد.

در گروه بانکی دیروز انتظار برای رقابت بر سر بلوک سرمایه‌گذاری ساختمان و پس از آن بانک اقتصاد نوین این دو نماد را با صف خرید همراه کرد. براساس اعلام پانزدهم اردیبهشت‌ماه بلوک ۲۲/ ۵ درصدی سرمایه‌گذاری ساختمان که یک بار اسفند سال گذشته آگهی شده بود مجددا در قالب سهام وثیقه گروه استراتوس نزد بانک سینا عرضه می‌شود که خریدار این بلوک می‌تواند با ائتلاف با دیگر سهامداران به کنترل گروه استراتوس بر این شرکت و به تبع آن بانک اقتصاد نوین خاتمه دهد. این بلوک به‌صورت نقد و هر سهم ۴هزار و ۷۱۰ریال عرضه می‌شود. در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و ۵۲۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۲۵میلیارد تومان بالغ شد.