صفوف پررنگ خریداران

رشد ۴/ ۰ درصدی شاخص فرابورس طی روز گذشته مرهون ارتقای قیمت در سه چهارم تعداد نمادهای بازار اول و دوم بود. حضور پرشمار معامله‌گران در صفوف خرید سهم‌های فرابورسی سبب شد تا ۳۰ درصد تعداد نمادها در سقف روزانه بازدهی ۵ درصدی و در مواردی فراتر از این محدوده را ثبت کنند. در بین نمادهای مختلف، سهام گروه حمل‌و‌نقل با استقبال ویژه سهامداران روبه‌رو شد. دو نماد ریل‌پرداز سیر و ریل سیر کوثر عنوان طولانی‌ترین صف‌های خرید نمادهای فرابورسی را در اختیار گرفتند. طی روزهای اخیر جریان گزارش‌های ارسالی به روز سامانه کدال رشد روزافزونی داشت. علاوه بر گزارش‌های ماهانه و همچنین صورت‌های مالی بنگاه‌های فرابورسی برای سال گذشته، مجوز افزایش نرخ‌ها نیز جزو محرک سهام مرتبط بود. در بین این جریان، اطلاعات افزایش تعرفه حمل واگن‌های مخزن‌دار که از سوی شرکت‌های ریلی منتشر شد تقاضای قابل توجهی را در این دسته از سهام رقم زد. با وجود جابه‌جایی حدود ۱۱ میلیارد تومان از سهم شرکت ریل‌پرداز سیر در بین فعالان فرابورس، عطش معامله‌گران برای خرید این سهم برطرف نشد و حدود پنج و نیم میلیارد تومان سرمایه در صف طولانی از دستیابی به این سهم بازماند. 

پس از دو شرکت حمل‌و‌نقلی فوق، در صنعت ساختمانی فرابورس نیز شاهد استقبال جالب توجه خریداران فرابورسی بودیم. نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری مسکن الوند در این روز، ضمن ثبت رشد ۵ درصدی قیمت، با صف خرید حدود ۱۲ میلیون تومانی به کار خود پایان داد. پس از «پالوند» نماد معاملاتی شرکت صنایع غذایی مینو شرق، صف خرید پرشماری را تجربه کرد. این نماد که در اواسط هفته خبر از افزایش ۶۸ درصدی قیمت آرد به عنوان ماده اولیه و دریافت مجوز افزایش بیش از ۵/ ۲۲ درصدی روی سامانه کدال فرستاده بود، در معاملات دیروز تا سقف مجاز روزانه رشد کرد. بیمه دی و بهمن دیزل نیز جزو نمادهای دیگر بودند که جو مساعد دیروز با صف‌های طولانی به کار خود خاتمه بخشیدند. فضای مثبت معاملات گروه خودرو سبب شد تا نماد «خدیزل» نیز با استقبال اهالی فرابورس به کار خود پایان دهد. سهام گروه کشت و زراعت بیش از سایر صنایع طی روز گذشته تحت فشار عرضه و فقدان تقاضای موثر دچار افت قیمت شدند. در این بین، برخی تک‌سهم‌ها نظیر نماد معاملات شرکت شیر پگاه آذربایجان شرقی، قاسم ایران و بیمه معلم با افت ۲ تا ۳ درصدی قیمت پایانی در قعر جدول نمادها از حیث نوسان قیمت قرار گرفتند.

توقف و بازگشایی‌ها

در بین رفت و برگشت‌های مهم فرابورسی طی روز گذشته می‌توان به بازگشایی نماد معاملاتی شرکت تولیدی قند شیروان قوچان و بجنورد (قشیر) و توکا رنگ فولاد سپاهان اشاره کرد. نماد «قشیر» که پس از افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص دریافت سهمیه شکر به تابلوی معاملات پیوسته بود، با جهش ۱۰ درصدی قیمت همراه شد. این شرکت مطابق نامه ارسالی روی سامانه کدال، در فروردین ۹۸ سهمیه ۶ هزار تنی شکرخام برای واردات را دریافت کرده است. این شرکت در ذیل این نامه از مذاکرات اولیه برای تعیین نرخ ۲۱۷ تومانی تصفیه به ازای هر کیلو شکر خام خبر داد. همین رویداد سبب شد تا معامله‌گران بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم این شرکت را در سقف مجاز پس از بازگشایی، یعنی ۱۰ درصد دست به دست کنند. از طرف دیگر، نماد توکا رنگ فولاد سپاهان که به‌دلیل نوسان قیمت بیش از ۵۰ درصد در روز دوشنبه متوقف شده بود، پس از شفاف‌سازی در خصوص نوسان بهای سهم طی روز گذشته به تابلوی معاملات پیوسته و جهش ۵/ ۵ درصدی قیمت را تجربه کرد. در نقطه مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) و افرانت (افرا) نیز برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز یکشنبه طی روز گذشته از سوی ناظر بازار متوقف شدند.

مروری بر تابلوی «اخزا»ها و «تسه»ها

در روزی که شاخص سهام توانست به رکوردشکنی پی‌درپی خود ادامه دهد، قیمت‌ها در بازار بدهی نیز با شیب آرامی افزایش یافت تا متوسط بازدهی در این بازار با ادامه روند نزولی به هفته کاری خود پایان دهد. نرخ سود موثر اوراق خزانه که در ابتدای این هفته تا آستانه مرز ۲۴ درصد(بالاترین مقدار از نیمه آذر سال گذشته) افزایش یافته بود، در معاملات چند روز اخیر عقب نشست و در پایان دادوستدهای روز گذشته ضمن افت ۴/ ۰ واحد درصدی، به سطح ۲۳ درصد تنزل کرد.  اوراق تسهیلات مسکن (تسه) هم که همچنان در پایین‌ترین سطح قیمت طی بیش از ۵ سال اخیر دادوستد می‌شوند، روز گذشته عمدتا در محدوده ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان به نوسان پرداختند. فعالان فرابورسی در این روز حدود سه میلیارد و ۸۰۰ تومان اوراق تسهیلات مسکن در بین خود دست به دست کردند. البته بهای اغلب امتیازهای اوراق مسکن در جریان دادوستدهای روز گذشته افزایش یافت که در برخی از امتیازهای وام مقیاس رشد به عدد ۲ تا ۵/ ۳ درصد هم رسید.