نگاهی به آمار معاملات

همان‌طور که اشاره شد بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در این هفته حکایت از رشد ۱۵۰ واحدی این نماگر دارد. آیفکس در تمامی روزهای معاملاتی هفته منتهی به ۱۱ اردیبهشت‌ماه رشد کرد. بیشترین میزان رشد شاخص در این هفته صعود ۸/ ۴۸ واحدی شاخص طی معاملات روز یکشنبه بود.در مجموع طی معاملات هفته مورد بررسی تعداد ۸ میلیارد و ۵۵۱ میلیون ورقه بهادار در یک هزار و ۹۰ نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به ۳ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله، شاهد رشد ۷۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته منتهی به ۴ اردیبهشت بودیم. حجم دادوستدها نیز در این بازه زمانی افزایش ۶۸ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب در ۵ روز کاری هفته مورد بررسی به‌طور میانگین روزانه یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون ورقه به ارزش نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان دست به دست شد.

نگاهی به مبادلات انجام شده در بازارهای فرابورس نیز حاکی از آن است که تمامی بازارهای فرابورس اعم از اول، دوم، پایه و بازار ابزارهای نوین مالی ایران با رشد حجم و ارزش دادوستدی روبه‌رو شده‌اند به‌طوری که حجم مبادلات بازارهای فرابورس بین ۶۲ تا ۹۴ درصد و ارزش این دادوستدها بین ۳۸ تا ۱۱۳ درصد رشد کرد. در بازار اول ۹۴۹ میلیون سهم به ارزش سه هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال دست به دست شد که در مقایسه با هفته ماقبل از رشد ۹۴ و ۱۱۳ درصدی حجم و ارزش معاملات حکایت داشت. بازار دوم نیز با میزبانی از نقل‌وانتقال سه میلیارد و ۶۳ میلیون سهم به ارزش سه هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال، رشد ۶۲ و ۹۵ درصدی حجم و ارزش دادوستدی را به همراه داشت. ادامه مبادلات سهام در بازار پایه نیز به دادوستد ۴ میلیارد و ۳۶۵ میلیون سهم انجامید که ارزش این مبادلات به بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال بالغ شد. به این ترتیب بازار پایه رشد ۶۸ و ۷۶ درصدی را در حجم و ارزش دادوستدهای خود طی این هفته تجربه کرد.

همچنین هفته گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی افزون بر ۱۷۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹۳۰ میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد ۷ میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش ۶۲۰ میلیارد تومان، ۱۶۴ میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش ۲۹۰ میلیارد تومان و ۳۹۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۱۹ میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در هفته معاملاتی منتهی به ۱۱ اردیبهشت ۹۸ بود.

بهره «اخزا»ها در سطوح ۲۳ درصدی

بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس هفته مورد بررسی در مجموع میزبان حدود ۵ میلیون و ۲۳۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۴۲۲ میلیارد تومان در ۵ هزار و ۷۷۰ نوبت معاملاتی بود و میانگین قیمت ۲۶ سررسید اوراق خزانه مورد معامله در فرابورس ایران به ۸۵ هزار توان رسید. در عین حال بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان از کاهش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی در هفته مورد بررسی دارد. بر این اساس میانگین نرخ سود «اخزاها» با کاهش ۶/ ۰ واحد درصدی نسبت به میانگین هفته ماقبل آن همراه شد و به ۲۳ درصد رسید.

بازار کساد اوراق «تسه»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۲» در معاملات هفته قبل بیش از ۵/ ۰ درصد کاهش قیمت یافت و در نهایت به بهای ۴۹ هزار تومان دادوستد شد. سایر سررسیدهای وام نیز با افت قیمت مواجه شدند و عموم آنها کماکان زیر مرز ۵۰ هزار تومانی در حال نوسان هستند. نگاهی به گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی در فروردین ماه و پی بردن به عمق رکود بازار واحدهای مسکونی به خوبی نشان از میزان کسادی بازار اوراق تسهیلات مسکن دارد. بر اساس این گزارش تعداد خانه‌های معامله شده در فروردین نسبت به اسفند و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳/ ۷۳ درصد و ۲/ ۳۲ درصد کاهش یافته است. در همین زمان میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در پایتخت از ۲/ ۱۱ میلیون تومان فراتر رفته و نسبت به اسفند و فروردین ۹۷ به ترتیب ۲/ ۱ درصد و ۹/ ۱۰۳ درصد گران شده است.

فلزی‌ها، صدرنشین معاملات فرابورس

طی هفته‌ای که گذشت فلزات اساسی، انبوه‌سازی‌ها و زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی به ‌ترتیب سه صنعتی بودند که بیشترین سهم از ارزش معاملات خرد فرابورس را به خود اختصاص دادند. به این ترتیب گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی بالغ بر ۲۴۸ میلیارد تومان، سهم ۱۰ درصدی، گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با ارزش ۲۳۹ میلیارد تومان، سهم حدود ۱۰ درصدی و گروه محصولات شیمیایی با معاملاتی به ارزش ۲۱۲ میلیارد ریال سهم ۹ درصدی را از مجموع ارزش معاملات سهام در بازارهای اول، دوم و پایه طی معاملات هفته گذشته در اختیار گرفتند.