دیروز در بازارهای اول و دوم فرابورس بیش از ۱۴۰۶ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۴۷۶ میلیارد تومان دست به دست شد. در شرایطی که بیشترین ارزش معاملات خرد از ۲۶ آبان رقم خورد، جریان نقدینگی گردش یافته در بازارهای اول و دوم حدود نیمی از ارزش معاملات فرابورس را در بر گرفت. معاملات سهام فلزی بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان از ارزش دادو ستدهای خرد را رقم زد که حدود ۱۱۲ میلیارد تومان آن به معاملات سهامی ذوب‌آهن اصفهان مربوط بود. صنایع انبوه‌سازی و املاک و مستغلات و همچنین حمل و نقل نیز از دیگر گروه‌های پرمعامله بین صنایع ۲۷ گانه فرابورسی بودند که در مجموع حدود یک‌چهارم ارزش معاملات را در اختیار داشتند. از سویی رصد صنایع فرابورسی از منظر رشد شاخص روزانه نیز گویای صدرنشینی صنعت تک‌سهمی خودرو و ساخت قطعات بود. در مقابل نیز شماری از صنایع تک‌سهمی بیشترین افت روزانه را متحمل شدند که گروه خرده‌فروشی در قعر آنها قرار داشت. همچنین در شرایطی که صنایع کالایی فرآورده‌های نفتی و نیز محصولات پتروشیمی تحت عقب‌نشینی تقاضا در سهام خود با کاهش متوسط قیمت‌ها مواجه شدند، شاخص صنعت فلزات اساسی رشد حدود دو درصدی را تجربه کرد.

تداوم حضور فعالان خرد در عرصه خرید

روز گذشته در حالی که شاخص کل فرابورس به دنبال تشدید انگیزه شناسایی سود سهامداران از میانه روز تغییر مسیر داد و تا انتهای روز کاری سوار بر مسیری نزولی بود؛ همچنان بیشترین خالص خرید بازار متعلق به سهامداران حقیقی بود. در این روز بیش از ۱۳۲ میلیون و ۲۴۹ هزار سهم به ارزش حدود ۱۶ میلیارد و ۷۳۸ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا‌ شد. بیشترین خالص خرید این دسته از سهامداران در مجموع، در سهام فلزی رقم خورد که بیش از ۱۹ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان بود. سهام صنایع محصولات غذایی و آشامیدنی و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها نیز از دیگر سهام مورد توجه فعالان خرد بازار بودند و در مجموع نزدیک به ۱۰ میلیارد و ۳۰۴ میلیون تومان از سهام مزبور از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامدارن حقیقی منتقل شد. در میان نمادها نیز، سهامی ذوب‌آهن اصفهان در کانون توجه این دسته از معامله‌گران قرار گرفت که به تغییر مالکیت حدود ۲۰ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومانی «ذوب» در مسیر حقوقی به حقیقی منجر شد. نمادهای «غشهداب» و «وسبحان» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بود.

در مقابل، سهامداران حقوقی بیشترین خالص خرید خود را در صنعت تک‌نمادی محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری رقم زدند که حدود ۱۴ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان بود. سایر صنایعی نیز که تحت حمایت این دسته از سهامداران بودند، با تغییر مالکیت کمتر از یک میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها به کار خود پایان دادند. به این ترتیب، بیشترین استقبال سهامداران عمده از تک‌نماد «مادیرا» بود. ترجیحات بعدی این دسته از بازیگران سهم‌های «ثعمرا» و «کتوکا» بودند که به جابه‌جا‌یی در مجموع حدود دو میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی منجر شد.

بازدهی بازار بدهی در آستانه ۲۳ درصد

روز گذشته، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ورقه به ارزش نزدیک به ۱۰۷ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت دست به دست شد. معاملات اوراق خزانه اسلامی نیز با معامله بیش از یک میلیون ورقه به ارزش بیش از ۸۵ میلیارد تومان در این بازار رقم خورد. اوراق «اخزا۶۱۲» بیشترین ارزش معاملاتی را به مقدار ۱۱ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان در اختیار داشت. همچنین متوسط بازدهی اوراق خزانه اسلامی روز گذشته رشد محدودی را تجربه کرد و با افزایش ۱/ ۰ واحد درصد در سطح ۹/ ۲۲ واحدی قرار گرفت. کمترین نرخ سود معاملات روز شنبه که به اوراق «اخزا۷۱۲» اختصاص داشت، با رشد ۴۴ درصدی از ۴/ ۱۴ درصد به ۸/ ۲۰ درصد رسید و عامل اصلی افزایش محدود متوسط بازدهی اوراق بود. بیشترین نرخ سود موثر نیز در اختیار اوراق «اخزا۶۲۴» و همچنین «اخزا۷۰۳» بود که حدود ۹/ ۲۳ درصد بود.

در بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز بالغ بر ۸۷ هزار برگه «تسه» به ارزش حدود چهار میلیارد و ۲۱۸ میلیون دست به دست شد که بیش از یک میلیارد و ۹۷۶ میلیون تومان از این رقم در معاملات اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ۹۸ رقم خورد. امتیاز تسهیلات مسکن منتشر شده در شهریور ۹۷ بیشترین افت قیمتی را متحمل شد و یازده سررسید دیگر اوراق تسهیلات، با کاهش بیش از دو درصدی به روز خود پایان دادند. در مقابل تنها اوراق «تسه۹۶۰۶» و همچنین «تسه۹۸۰۱» با رشد بسیار محدودی به روز خود پایان دادند. در این روز دامنه قیمت‌ها در بازده ۴۹ هزار و ۸۸۱ تومان تا ۳۴ هزار و ۹۵۳ تومان قرار داشت که کمترین بها مربوط به اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت ۹۶ بود. مدت اوراق مزبور در انتهای معاملات روز گذشته به پایان رسید.