پرشیب‌ترین روند نزولی شاخص کل سهام طی روز گذشته در حالی رقم خورد که معاملات گروه فلزات بیشترین تاثیر را در هموار کردن این مسیر داشتند. در این میان، فولاد مبارکه اصفهان بیشترین اثر کاهنده را بر نماگر اصلی بازار داشت و بالغ بر ۶۸۸ واحد از ارتفاع شاخص کل کاست. صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در رده دوم، موجب عقب‌روی بیش از ۵۴۶ واحدی شاخص کل شد. این روند نزولی با فشار فروش در نماد معدنی «کگل» و اثر منفی ۳۴۹ واحدی آن تشدید یافت. در مقابل با توجه به افت دسته جمعی قیمت‌ها در بازار سهام، اثر افزایشی محسوسی از جانب نمادها بر شاخص کل وارد نشد. تنها اثر فزاینده محدود داد و ستدهای نمادهای «ونوین» و «ونیکی» بود که به زحمت به ۶۳ واحد می‌رسید.

با آغاز معاملات در سومین جلسه معاملاتی هفته جاری، حجم بالای سفارشات در سهام «تاصیکو» و احتمال اختلال در هسته معاملات، ناظر بازار زمان مچینگ در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری صدر تامین را پس از اتمام معاملات عادی بازار و در ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳ اعلام کرد. سرمایه‌گذاری صدر تامین دیروز اصلاحیه گزارش عملکرد خود را طی بازه ۹ ماهه منتهی به ۳۰ بهمن ۹۷، در سامانه کدال منتشر کرد. طبق این گزارش شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در بازه زمانی عنوان شده به سود خالص ۱۶۹ میلیارد و ۹۴۷ میلیون ریالی دست یافته است. به این ترتیب به ازای هر سهم، سود ۸ ریالی تعلق گرفته است که کاهش ۹۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از سویی، شرکت صنعت روی زنگان صورت مالی ۱۲ ماهه منتهی به سال ۹۷ را عصر روز یکشنبه در سامانه کدال قرار داد. رصد این گزارش حاکی از افزایش سود خالص سهام «زنگان» به ۳۶ میلیارد و ۷۷۳ میلیون ریال بود. سود هر سهم شرکت مزبور نیز به ۳۶۸ ریال رسید که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶، افزایش ۱۵۶ درصدی را به ثبت رسانده است. بر اساس اطلاعات ارسالی، موعد پرداخت سود سهام شرکت روی زنگان ۲۵ اردیبهشت اعلام شد.

همچنین پرداخت سود سهام «میدکو» که به ازای هر سهم ۲۴۲ ریال اعلام شده بود، برای اشخاص حقیقی از ابتدای دی ماه سال جاری آغاز می‌شود. از دیگر اخبار مجامع، می‌توان به برگزاری مجمع عمومی شرکت بورس انرژی ایران در تاریخ ۱۵ اردیبهشت اشاره کرد. بر اساس گزارش منتشر شده از خلاصه تصمیمات مجمع شرکت نام‌برده در سامانه کدال، سود خالص «انرژی» ۲۵۴ میلیارد و ۱۵۳ میلیون ریال بود. سود خالص به ازای هر سهم ۴۲۴ ریال اعلام شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، حاکی از رشد ۳۳ درصدی بود. همچنین به ازای هر سهم نیز سود نقدی ۴۲ ریال تصویب شد.همچنین تصمیمات مجمع عمومی سالانه پتروشیمی زاگرس، خبر از سود خالص ۱۵ هزار و ۵۴۲ ریالی به ازای هر سهم «زاگرس» می‌داد. سود نقدی هر سهم عنوان شده نیز ۱۴ هزار و ۶۰۰ ریال اعلام شد. تاریخ پرداخت این سود به سهامداران حقیقی از ۱۷ اردیبهشت آغاز می‌شود.

بورس کالای ایران روز گذشته از افزایش ۵۰ درصدی سرمایه خود از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها خبر داد. به این ترتیب،  «کالا» در نظر دارد که سرمایه فعلی خود را از سطح هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال به هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال افزایش دهد. این افزایش سرمایه به منظور الزام شرکت در اجرای مصوبه چهارصد و نهمین جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صورت می‌گیرد. روز گذشته عرضه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تنی سبد مخلوط از طرف شرکت ذوب‌آهن اصفهان با قیمت پایه ۳۶ هزار و ۹۲۴ ریال در ازای هر کیلو در بورس کالا صورت گرفت. در نهایت قیمت پایانی بخش عمده معاملات این محصول ضمن جهش ۲۷ درصدی از سطح قیمت پایه، رکورد بیشترین قیمت پایانی معاملات ۲۱ فروردین سال جاری را شکست و ۹ درصد بالاتر نشست. دیروز، سازمان بورس و اوراق بهادار ایران مجوز انتشار اولین صکوک خرید دین را برای شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب (سهامی خاص) به مبلغ ۱۳۳ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال صادر کرد. صکوک عنوان شده، اوراق بهادار بانامی است که به منظور خرید مطالبات مدت‌دار اشخاص حقوقی به استثنای مطالبات ناشی از عقد سلف منتشر می‌شود. این اوراق در بورس‌ یا بازارهای خارج از بورس قابل معامله‌اند. به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، دارایی مبنای انتشار در صکوک خرید دین شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب، ۵۳ فقره قرارداد فروش است که به شرکت واسط مالی آذر، با مسوولیت محدود، واگذار می‌شود و سپس شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب، منابع حاصل از انتشار این اوراق را برای اجرای پروژه‌های ساختمانی در دست تکمیل خود به کار می‌گیرد. صکوک مزبور با نرخ ۱۶ درصد و مدت اعتبار ۲۱ ماه، به شیوه حراج از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهد شد. مقاطع پرداخت سود و بخشی از اصل این اوراق نیز به‌صورت ماهانه است. در مجموع، در معاملات دیروز، فعالان سهام در بورس ۱۴۸۰ میلیارد تومان (با احتساب اوراق مشارکت و معاملات عمده) و در فرابورس ۸۷۲ میلیارد تومان اوراق بهادار را بین خود دست‌به‌دست کردند.