همسو با رشد تقاضا و افزایش ۱۰ درصدی ارزش معاملات خرد سهام، در بازار بدهی نیز شاهد خودنمایی متقاضیان در معاملات اوراق خزانه و افزایش یکدست قیمت در این بازار بودیم. دیروز، برآیند رشد سراسری بهای اوراق خزانه در عقبگرد متوسط نرخ بازدهی در این بازار انعکاس یافت. با وجود این، اوراق وام مسکن تنها تابلوی فرابورس بود که طی روز گذشته به دلیل فشار عرضه و فقدان تقاضای موثر از افت عمومی قیمت‌ها پرده برداشت.

برگشت به جبهه تقاضا

بازارهای اول و دوم فرابورس در جریان معاملات دیروز شاهد برگشت معامله‌گران به جبهه تقاضا بودند. فعالان فرابورسی که طی روزهای میانی هفته متاثر از افت یکباره قیمت‌ها در بازار جهانی و تشدید ریسک‌های سیاسی ازدحام فزاینده‌ای در سمت عرضه از خود نشان دادند، پس از تحمیل سقوط ۵/ ۳ درصدی به شاخص کل فرابورس، روز گذشته در چرخشی جالب توجه به جبهه تقاضا پیوستند و در غیاب فروشندگان هیجان‌زده، زمینه را برای رشد سطح عمومی قیمت سهام فراهم کردند. نماگر فرابورس که در روزهای میانی هفته ۹۵ واحد از ارتفاع خود را از دست داده بود، دیروز با حمایت قابل توجه سهم‌های بزرگ متعلق به گروه‌های کالایی، اعم از پتروشیمی مارون، فولاد هرمزگان جنوب، ذوب‌آهن اصفهان و پالایش نفت شیراز توانست بخشی از افت خود را جبران کند و بار دیگر سطح ۲۶۰۰ واحدی را باز پس گیرد. در ازدحام اخبار سیاسی که در روزهای قبل موج فزاینده‌ای از فروش را در فرابورس به دنبال داشت، برخی از اخبار مثبت و حمایت‌کننده در حاشیه قرار گرفت. این اخبار دیروز بار دیگر زمینه‌ رشد تقاضا در سهام مرتبط را فراهم کرد و از هیجان حاکم بر فضای عمومی بازار به نحو ملموسی کاست. در بین عوامل مثبت اقتصادی، معاملات بورس کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. دریافت سیگنال‌های مساعد از روند رو به رشد قیمت محصولات پلیمری عاملی شد که پس از فروکش تب عرضه در معاملات دیروز سهام صنعت پتروشیمی را در جهت مثبت متاثر ساخت. در این میان، نماد پتروشیمی مارون به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فرابورسی پس از رشد ملموس قیمت محصولاتش در بورس کالا به همراه دیگر هم‌گروهی‌های پلیمرساز مورد توجه اهالی فرابورس قرار گرفت و ضمن رشد ۴ درصدی قیمت سهم، حدود ۲۰ واحد اثر مثبت بر محاسبه نماگر فرابورس بر جا گذاشت. در غیاب اغلب نمادهای گروه پتروشیمی خاصه «زاگرس» روی تابلو، متوسط بهای سهام این صنعت در پایان معاملات دیروز ضمن جذب ۴ درصد از کل جریان نقدینگی و رشد قیمت در دو نماد «مارون» و «ساینا» ۸/ ۲ درصد افزایش یافت. همزمان گروه فلزات هم بیشترین نسبت ارزش معاملات خرد را در اختیار گرفت. نماد ذوب‌آهن که طی روزهای اخیر یکه‌تاز جذب حجم انبوه نقدینگی است، در معاملات دیروز در صدر فهرست نمادهای پرمعامله فرابورس باقی ماند و با رشد حدود ۲ درصدی قیمت پایانی از شاخص کل حمایت کرد. از اتفاقات مهم این گروه، بازگشت نماد هلدینگ معدنی خاورمیانه به تابلوی معاملات بود. «میدکو» که از یازدهم اردیبهشت به دلیل برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود ۲۴ تومانی متوقف بود، دیروز پس از بازگشایی، افت ۷/ ۱ درصدی قیمت را تجربه کرد و ضمنا بیشترین فشار را بر نماگر فرابورس به ثبت رساند.

حضور پررنگ در سهام ریلی

سهامداران حقیقی طی روز گذشته با حضور پررنگ در سمت تقاضا، مالکیت بیش از ۲۳ میلیارد تومان از سهام شرکت‌های حاضر بر تابلوی بازار اول و دوم را به نام خود تغییر دادند. با این حجم از تغییر مالکیت در روز گذشته، میزان ورود سرمایه‌های خرد به فرابورس از طریق خرید در بازار اول و دوم به رقمی بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان رسید. در بین نمادهایی که در این روز با استقبال پرشمار سهامداران خرد مواجه شدند، می‌توان سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان، توکاریل و تک‌سهم تولید‌کننده محصولات کامپیوتری را مثال زد. ثبت بیشترین خالص خرید مثبت در این دسته از سهم‌ها همزمان با حضور فعالان خرد در صف خرید این نمادها رقم خورد.

در این روز، فعالان فرابورسی حضور مضاعفی در سهام گروه ریلی از خود نشان دادند. سبزپوشی اغلب نمادهای این گروه و خالص خرید ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی سهامداران خرد در نماد شرکت‌های ریلی در کنار ثبت طولانی‌ترین صف خرید برای سهام شرکت ریل پرداز سیر ابعاد تقاضا در این صنعت را به خوبی مشخص می‌کند. این داده‌ها در کنار جذب ۵/ ۷ درصد از کل جریان نقدینگی و رشد بیش از ۴ درصدی متوسط قیمت در سهام گروه ترابری فرابورس، تصویری دقیق‌تر از عمق تحرکات مثبت سهامداران در این دسته از سهم‌ها را نشان می‌دهد.

روند معکوس «اخزا»ها و «تسه»ها

یکی از ویژگی‌های جالب توجه معاملات دیروز، افزایش بهای تمام سررسیدهای اوراق خزانه بود. با رشد قیمت در بازار بدهی، نرخ سود موثر اوراق خزانه در تمامی سررسیدها زیر فشار قرار گرفت و افول ملایمی را ثبت کرد. متوسط نرخ سود موثر کل سررسیدهای اوراق خزانه که روز سه‌شنبه تا ارتفاع ۱/ ۲۳ درصد صعود کرده بود، در جریان معاملات روز گذشته تحت فشار قیمت‌ها، با افت ۲/ ۰ واحد درصدی مواجه شد و به سطح ۹/ ۲۲ درصد تنزل یافت. در این روز، نرخ سود موثر اوراق خزانه در سررسیدهای مختلف در بازه ۴/ ۲۱ تا ۲۴ درصد نوسان داشت. بر‌خلاف سهام و بدهی، قیمت اوراق وام مسکن که در روزهای قبل غالبا میل صعودی داشت، با رشد تقاضا در سهام و بدهی تحت فشار عرضه قرار گرفت و به‌طور عمومی افت کرد. اکثر امتیازهای وام مسکن ضمن افت یک درصدی، حول مرز ۵۰ هزار تومان معامله شدند.