در عقبگرد بیش از ۴/ ۲ درصدی شاخص کل بورس تهران طی روز گذشته، فولاد مبارکه اصفهان بیشترین اثر را داشت. «فولاد» منجر به کاهش بیش از ۲۹۱ واحدی نماگر اصلی بازار شد و این کاهش با اثر منفی پالایش نفت اصفهان افزایش یافت. در ادامه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز حدود ۲۲۴ واحد از ارتفاع شاخص کل کاست. در مقابل، نماد بانکی «ونوین» که خلاف جهت سهام بانکی، در محدوده مثبت قیمت‌گذاری شد و در سومین روز متوالی، افزایش ۵ درصدی را تجربه کرد، بیشترین اثر فزاینده را بر شاخص کل وارد کرد که در مرز ۵۰ واحد بود.

امروز (دوشنبه ۲۳ اردیبهشت) در جلسه اصلی کمیسیون اقتصاد هیات دولت، درخصوص خروج کامل دولت از شرکت‌های بزرگ بورس و واگذاری تصدی گری تصمیم‌گیری می‌شود. گفته شده است که دو وزارتخانه نفت و اقتصاد موافقت کامل خود را با این تصمیم نشان داده‌اند. تعداد این شرکت‌ها که ۱۶ عدد است، شامل دو نماد خودرویی بزرگ «خودرو» و «خساپا»، سه نماد بانکی «وتجارت»، «وبملت» و «وبصادر»، شش نماد پالایشی «شبریز»، «شاوان»، «شتران»، «شراز»، «شبندر»، «شپنا»، دو نماد فلزی «فملی» و «فولاد» و همچنین سهام «حکشتی»، «اخابر» و نیز «فارس» است. در دعوتنامه تشکیل جلسه کمیسیون اقتصاد از واگذاری ۲۳ هزار میلیارد تومان سهام باقی مانده دولت صحبت به میان آمده است.

از اخبار مرتبط با فلزی‌ها، عرضه روز گذشته محصولات شرکت ملی مس ایران در بورس کالا مورد توجه قرار گرفت. شرکت عنوان شده، در حالی ۳ هزار تن کاتد مس را با قیمت پایه ۵۹ هزار و ۹۰ تومانی در بورس کالا به عرضه گذاشت که بیشترین قیمت تقاضای آن تا سطح ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم نیز رفته بود. در نهایت قیمت پایانی میانگین موزون این محصول با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به قیمت پایه، در ۷۰ هزار و ۴۶۰ تومان در هر کیلوگرم رقم خورد.

همچنین دیروز، آلومینیوم ایران دو هزار تن شمش را با قیمت پایه نزدیک به ۱۹ هزار تومان وارد معاملات بورس کالا کرد. بیشترین قیمت درخواستی این محصول تا سقف ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان پیش رفت. قیمت پایانی محصول مزبور نیز در نهایت ۲۷درصد نسبت به قیمت عرضه شده، افزایش یافت.

روز گذشته شرکت تامین سرمایه امید از برنامه افزایش سرمایه ۱۷ درصدی در سامانه کدال خبر داد. «امید» که پیش‌تر در شانزدهم مهرماه سال گذشته، افزایش سرمایه خود را از ۴۹۰ به ۷۰۰ میلیارد تومان به تصویب رساند، در نظر دارد در رابطه با مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ ۶۰۰ به ۷۰۰ میلیارد تومان اقدام کند. تامین مالی این تامین سرمایه در صورت موافقت سازمان بورس از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی انجام خواهد شد تا قادر به جلوگیری از خروج وجه نقد و بهبود ساختار سرمایه شود.

همچنین دیروز گزارش توجیهی هیات مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص پیشنهاد افزایش ۸۳ درصدی سرمایه شرکت پالایش نفت تهران از مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته، اندوخته طرح و توسعه به منظور تامین مالی پروژه CCR، جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده و استفاده از معافیت‌های احتمالی مالیاتی به تصویب هیات مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

در عین حال روز گذشته شرکت کارتن ایران در اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال از خرید ۱۵ واحد آپارتمان در ازای معاوضه با زمین خبر داد. در این اطلاعیه پیش خرید ۱۵ دستگاه آپارتمان به متراژ حدودی ۱۲۵۹ متر مربع به همراه پارکینگ و انباری مجزا به ارزش ۸۳ میلیارد و ۵۹۹ میلیون ریال مورد معاوضه با وجه زمین مشاعی یافت آباد در دستور کار قرار گرفت. ارزش کل زمین مشاعی یافت آباد بالغ بر ۶۵ میلیارد و ۹۵۹ میلیون ریال است که ارزش زمین معادل ۸۰ درصد وجه آپارتمان‌ها است و الباقی ۱۰ درصد هنگام تحویل آپارتمان‌ها و ۱۰ درصد هنگام تنظیم در دفترخانه اسناد رسمی به فروشندگان پرداخت خواهد شد.

پتروشیمی مبین نیز دیروز طبق اطلاعیه‌ای با عنوان افشای اطلاعات بااهمیت از اختلاف حساب بین پتروشیمی زاگرس و مبین خبر داد. موضوع این گزارش که به‌صورت دقیق‌تر اختلاف حساب‌های پتروشیمی مبین در سال‌های ۹۵ و ۹۶ با شرکت پتروشیمی زاگرس بود، از بستانکار بودن «مبین» به مبلغ ۸۶ میلیارد تومان خبر داد. اعلامیه این بستانکاری بابت مغایرت حساب فی‌مابین مربوط به سال‌های عنوان شده از محل ذخیره هزینه‌ها، با شرط استرداد دعوای مطرح شده در شورای رقابت صادر خواهد شد. از دیگر رخدادهای روز گذشته بازار سهام می‌توان به دریافت چهارمین مجوز افزایش نرخ محصولات شرکت صنعتی مینو اشاره کرد. این افزایش قیمت که شامل حال برخی از محصولات گروه بیسکویت، ویفر، تافی و آبنبات است، باعث رشد بهای آنها از نرخ قبلی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۶ هزار و ۱۲۰ تومان شد. مبلغ فروش محصول در سال مالی قبل، بالغ بر ۳۱۵ میلیارد تومان بود که حدود ۸۰ درصد از درآمد مالی شرکت را شامل می‌شد.

در مجموع معاملات روز گذشته، ارزش معاملات (با احتساب معاملات عمده و اوراق مشارکت) در بورس تهران به ۱۰۳۰ میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۸۷ میلیارد تومان رسید.