تابلوهای سبزپوش فرابورس

در این روز، نه تنها شاخص سهام با رشد ۸/ ۱ درصدی بخشی از ریزش روزهای ماقبل خود را جبران کرد بلکه قیمت عموم اوراق خزانه و مسکن نیز با تقویت تقاضا در سطحی بالاتر قرار گرفت.  همسویی قیمت‌ها و جهش ارزش طیف زیادی از سهم‌های فرابورسی در حالی رقم خورد که شاخص کل فرابورس از یکشنبه هفته قبل حدود ۵/ ۶ درصد از سقف تاریخی خود عقب نشسته بود. با وجود تداوم فشار ریسک‌های محیطی بر بازار، عقبگرد تند سهام در این هفته بخشی از معامله‌گران را به شناسایی فرصت خرید در سطوح نازل قیمت‌ها فراخواند و زمینه را برای ارتقای ۲۵ صنعت از صنایع ۲۷ گانه فرابورسی فراهم کرد. علاوه بر این، در جو مثبت روز گذشته شاهد معاملات پرحجم و جهش‌های خیره‌کننده قیمت‌ چند سهم در بازار پایه بودیم.

نگاهی به رشد روز گذشته آیفکس

روز گذشته با وجود افت ۱۲ درصدی ارزش معاملات خرد بازارهای اول و دوم شاهد شکل‌گیری موجی از تقاضای قدرتمند در سهام فرابورسی بودیم.هر چند قیمت جهانی کالاها طی روز گذشته عموما تحت فشار عرضه بازگشایی شدند، اما رشد بهای اغلب سهم‌های فرابورسی حاکی از فروکش هیجان فروش و توجه بیشتر سرمایه‌گذاران بر متغیرهای درونی موثر بر ارزش سهام بود. یکی از این عوامل، تداوم روند برگزاری مجامع سالانه شرکت و جذابیت تقسیم بخشی از سود تحقق یافته از سوی شرکت‌هاست که بازتاب آن در معاملات دیروز نمودار شد.روز گذشته شاخص کل فرابورس جهش ۴۵ واحدی را به نمایش گذاشت. بیشترین حمایت از این نماگر در جریان دادوستدهای دیروز در پی استقبال اهالی فرابورس از سهام شرکت پتروشیمی زاگرس رقم خورد.

ظرفیت سهام از دریچه مجامع  

 نماد «زاگرس» به دلیل آنچه ناظر بازار «تعلیق نماد» عنوان کرده از دوم اردیبهشت‌ماه بسته مانده بود، روز یکشنبه پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه و رفع تعلیق به تابلوی معاملات پیوست و پس از تحمل فشار فروش در اولین روز بازگشایی، روز گذشته با تقاضای قابل توجهی مواجه شد و ضمن رشد حداکثری قیمت سهام، حدود ۱۰ واحد در محاسبه آیفکس اثر مثبت گذاشت. اگر نماد پتروشیمی زاگرس را به‌عنوان یکی از صادرکننده‌های بزرگ فرابورسی، محل تلاقی بازار داخلی ارز، بازار جهانی و همچنین جذابیت سهام از منظر تصمیمات مجامع و سیاست‌های تقسیم سود در نظر بگیریم، رفتار دیروز معامله‌گران در این عموم سهم‌ها را بهتر درمی‌یابیم.

 به نظر می‌رسد در شرایطی که همچنان بازار جهانی دستمایه اختلافات تجاری بین آمریکا و چین است و ریسک تلاطم قیمت جهانی کالاها و فشار بر قیمت محصولات پایه وجود دارد، اما حمایت عوامل داخلی، از جمله روند صعودی نرخ دلار در سامانه نیما و همچنین جذابیت قیمت سهم‌ها پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود در بهبود تقاضا در سهام سودآور  موثر است. در واقع، مجامع شرکت‌های سودآور فرصتی فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذاران با حضور در معاملات از سود نقدی سهم برخوردار شوند. از طرفی، با تقسیم سود و باز شدن نماد با قیمت تئوریک(که حاصل کسر سود نقدی از قیمت جاری سهم پیش از برگزاری مجمع است) با فرض ثبات شرایط موثر بر سهم، انگیزه خرید پس از برگزاری مجمع شرکت‌ها نیز برای سرمایه‌گذاران به قوت خود باقی می‌ماند. چون در شرایط عادی امکان دارد که قیمت بازگشایی پس از مجمع برای انطباق با چشم‌انداز سودآوری سهم به‌عنوان ظرفیتی برای رشد به شمار ‌رود.