بازار سهام در حالی معاملات روز دوشنبه را با عرضه‌های سنگین و موج فروش در بیشتر نمادها سپری کرد که همانگونه که انتظار می‌رفت این روند در معاملات روز گذشته متوقف شد. امری که در معاملات دیروز با تقاضای قوی‌ سهامداران در خرید و در نهایت رشد ۳۳۲۰واحدی شاخص کل دنبال شد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که بورس از هیجان منفی عبور کرده باشد. به‌طوری‌که بهبود جو روانی بازار سبب شد تا شاخص بار دیگر در محدوده ۲۱۵ هزار واحدی قرار گیرد. در همین راستا روز گذ‌شته شاخص کل هم‌وزن نیز افزایش ۷۸۶واحدی را تجربه کرد و در سطح ۴۷هزار و ۵۳۴واحد متوقف شد.

در این راستا «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «عبور بورس از هیجان منفی؟»، عواملی از جمله سیگنال‌های بنیادی ناشی از گزارش فراتر از انتظار بنگاه‌ها و همچنین برخی گمانه‌ها از تک‌نرخی شدن بازار ارز را به‌عنوان محرک‌های قدرتمند برای عبور بورس از هیجانات منفی عنوان کرده بود. امری که در معاملات روز گذشته تا حدود زیادی محقق شد. در این بازار بیشتر نمادهای معاملاتی با نوسان مثبت به کار خود پایان دادند. به‌طوری‌که از ۳۰۱نماد معامله شده، تنها ۷۳ نماد کاهش قیمت را تجربه کردند. به عبارت دیگر ۷۵درصد از نمادهای معامله شده با رشد قیمت همراه شدند. در همین راستا اکثر نمادها تاثیر مثبت بر روند شاخص کل بورس ایجاد کردند. در این میان بیشترین اثر فزاینده به فولاد مبارکه با تاثیر ۳۶۶واحدی تعلق گرفت. بانک ملت، پتروشیمی پارس، ملی مس ایران و گل‌گهر در مجموع ۵۶۰واحد به رشد شاخص کمک کردند. در مقابل نفت بهران و همراه‌اول بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر اصلی بازار ایجاد کردند که اثر کاهنده هر نماد یادشده در حدود ۵۰واحد بود.

در میان اخبار مهم روز گذشته، تصویب یک فوریت لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی توسط نمایندگان مجلس قرار داشت. از سوی دیگر وزیر امور اقتصادی و دارایی در هشتاد و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که عصر دوشنبه برگزار شد، درخصوص راه‌اندازی بازار متشکل ارزی عنوان کرد:کارهای حقوقی و قانونی برای راه‌اندازی بازار متشکل ارز انجام شده و تنها برخی کارهای مربوط به خود شرکت در حال انجام است. فرهاد دژپسند درباره اخذ مالیات بر عایدی سرمایه نیز گفت: مالیات بر عایدی سرمایه بخشی از کار گسترده‌ای است که در حال انجام آن هستیم. در همین راستا محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به مزایای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی گفت: جذابیت قیمتی در بازار متشکل ارز باعث افزایش حجم ورود ارز توسط صادرکنندگان به کشور می‌شود. این بازار می‌تواند جلوی رانت و فساد را گرفته، قیمت ارز را کاهش دهد و تعادل منطقی در بازار ایجاد کند.

در میان اخبار بازار سرمایه نیز روز گذشته با توجه به پایان مهلت ارائه گزارش‌های سالانه، همچنان موج زیادی از اطلاعات و گزارش‌های صورت‌ مالی مربوط به سال ۹۷ شرکت‌ها در سایت کدال قرار گرفت. این در حالی است که از امروز انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها برای اردیبهشت‌ماه نیز منتشر خواهد شد. در این میان چادرملو در عملکرد سال ۹۷ خود به سود ناخالص بیش از ۲هزار و ۶۰۰میلیارد تومانی دست یافته که در مقایسه با عملکرد سال ۹۶، رشد ۱۵۷درصدی نشان می‌دهد. در همین راستا سود خالص «کچاد» نیز با ۱۲۱درصد رشد به حدود ۲هزار و ۸۰۰میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب «کچاد» در دوره ۱۲ ماهه سال ۹۷ به ازای هر سهم ۸۳تومان سود محقق کرده است. همچنین چادرملو در روز چهارشنبه ۸خردادماه شاهد تشکیل مجمع عمومی عادی سالانه به‌منظور تصویب صورت‌های مالی سال ۹۷ خواهد بود.  در میان گزارش‌های خودرویی نیز زامیاد صورت مالی سال ۹۷ را با زیان عملیاتی ۷۵میلیارد تومانی منتشر کرد. البته این رقم در مقایسه با سال ۹۶ کاهش ۳درصدی نشان می‌دهد. در همین راستا سود خالص «خزامیا» در سال ۹۷ نیز به ۹۵میلیارد تومان رسید. با این کارنامه زامیاد در سال ۹۷ زیان ۱۷تومانی برای هر سهم را محقق کرد.  در این گروه سایپا دیزل نیز در دوره ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال ۹۷ به ازای هر سهم ۱۹۵تومان زیان محقق کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۱۲۸درصد افزایش زیان مواجه شده است. در راستای افزایش زیان مزبور، رشد هزینه‌ها از جمله افزایش ۳۶۷ درصدی سایر هزینه‌های عملیاتی و ۳۵ درصدی هزینه‌های مالی، بی‌تاثیر نبوده است. به این ترتیب «خکاوه» در دوره یکساله ۹۷ مبلغ ۵۱۵میلیارد تومان زیان ساخت. در میان نمادهای شیمیایی نیز روز گذشته صورت مالی صنایع شیمیایی فارس بر سایت کدال قرار گرفت. بر این اساس «شفارس» در دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه سال ۹۷ توانست سود ناخالص بیش از ۱۸میلیارد تومانی را محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۱درصدی را تجربه کرده است. در همین راستا سود خالص «شفارس» نیز با ۱۳۱درصد رشد به ۵۸۵میلیارد تومان رسید. به این ترتیب شرکت در سال گذشته به ازای هر سهم ۹ریال سود محقق کرده است. درمیان گزارش‌های قابل‌توجه دیروز، انتشار صورت مالی درخشان‌ تهران با رشد ۳۱۷۷درصدی سود خالص قرار داشت. به‌طوری‌که «پدرخش» در دوره یکساله منتهی به پایان اسفندماه ۹۷ توانست سود خالصی معادل ۶/ ۹میلیارد تومان بسازد. در همین راستا سود هر سهم شرکت نیز به ۱۸۸تومان رسیدو به این ترتیب بازار سهام معاملات روز سه‌شنبه را در شرایط مثبت سپری کرد. در این روز ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون سهم و اوراق مشارکت در بورس معامله شده و ارزش کل معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به یک هزار و ۲۱۰میلیارد تومان رسید.