روز گذشته، حجم و ارزش معاملات خرد با افزایش بیش از ۴۰ درصدی در مقیاس روزانه به بیشترین مقدار از نیمه اردیبهشت رسید. به این ترتیب افزایش مشارکت سهامداران و حضور پررنگ آنها در سمت تقاضای سهام که از دقایق ابتدایی بازار محسوس بود، تا انتهای روز کاری تداوم یافت و شاخص کل را هرچه بیشتر به سقف تاریخی خود نزدیک کرد. در این میان از آنجا که بورسی‌ها در عملکرد اردیبهشت‌ماه و همچنین صورت‌های مالی یکساله خود، فراتر از انتظارات ظاهر شدند، بار دیگر توجه معامله‌گران به واقعیت‌های بنیادی جلب شد. در معاملات دیروز نیز بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص سهام به شرکت‌های صادرات‌محور بازار اختصاص داشت که نمادهای فلزی از این حیث صدرنشین بودند. نمادهای «فولاد» و «فملی» در مجموع بالغ بر هزار و ۱۲۰ واحد به ارتفاع شاخص کل افزودند. نماد معدنی «کگل» نیز در ادامه موجب رشد بیش از ۳۷۲ واحدی نماگر اصلی بازار شد.

از نمادهایی که روز گذشته گزارش عملکرد ماه اردیبهشت را منتشر کردند، می‌توان به نفت پاسارگاد اشاره کرد. «شپاس» در دوره یکماهه منتهی به پایان اردیبهشت ۹۸، بالغ بر ۴۲۵ میلیارد تومان فروش به ثبت رسانده که نسبت به عملکرد فروردین بیش از ۴۲ درصد افزایش یافته است. طی این مدت اکثر محصولات نفت پاسارگاد رشد قیمتی را تجربه کردند، که امولوسیون زودشکن ۶۰ درصد با افزایش ۲۵ درصدی نرخ از این حیث صدرنشین بود.پتروشیمی مارون نیز گزارش اردیبهشت ماه خود را در سامانه کدال قرار داد. بر اساس این گزارش فروش «مارون» در یک ماه اخیر بیش از هزار میلیارد تومان رقم خورده که نسبت به فروش فروردین ماه بالغ بر ۱۲ درصد افزایش یافته است. بخش عمده درآمد حاصل از فروش پتروشیمی مارون مرتبط با محصولات اتیلن و پلی‌پروپیلن بود که در مجموع برابر با ۵۴۳ میلیارد تومان فروش رفته بودند. نسبت به فروردین‌ماه نیز قیمت و تعداد فروش هر کدام از این محصولات بیش از یک درصد رشد یافت. به این ترتیب درآمد حاصل از فروش پتروشیمی مارون از ابتدای سال جاری تا انتهای اردیبهشت ماه به هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان رسید که نسبت به دوره مشابه سال ۹۶، جهش بیش از ۱۴۶ درصدی را ثبت کرد.

پتروشیمی زاگرس نیز در دوره یک ماه اردیبهشت فروش بیش از ۸۳۹ میلیارد تومانی را به ثبت رساند که ۸۳۴ میلیارد تومان آن وابسته به فروش متانول بود. نرخ فروش متانول نیز نسبت به فروردین جاری ۱۴ درصد افزایش داشت که موجب افزایش ۱۱ درصد مبلغ کل فروش «زاگرس» شد. به این ترتیب از ابتدای سال جاری تا انتهای ماه اخیر، پتروشیمی زاگرس فروش تقریبا ۱۶۰ میلیارد تومانی داشته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۱۶۱ درصد افزایش یافته است.همچنین سهامی ذوب‌آهن اصفهان نیز با نمایش عملکرد اردیبهشت از افزایش ۷۶ درصدی درآمد ماهانه خود خبر داد. علاوه بر رشد تقریبا یک درصدی نرخ تمامی محصولات، به مقادیر فروش نیز طی این مدت افزوده شد. در این میان، بیشترین افزایش مقدار فروش، در شمش کالایی رقم خورد که بالغ بر پنج درصد بود. بیشترین درآمد نیز در فروش تیرآهن و شمش کالایی کسب شد که در مجموع برابر با ۶۵۰ میلیارد تومان بود.

روز گذشته شرکت محور‌سازان خودرو از تصمیمات مجمع عادی سالانه خبر داد. «خوساز» در حالی سال مالی ۹۷ را به پایان رساند که بالغ بر پنج میلیارد تومان متحمل زیان عملیاتی شد که نسبت به پایان سال ۹۶ افزایش ۲۹۵ درصدی را تجربه کرده بود. در این میان زیان خالص با کاهش ۱۴ درصدی، برابر با ۲۹۳ میلیارد تومان بود. از این رو افزایش هزینه‌های شرکت، اجازه تقسیم سود نداد.داروسازی سبحان انکولوژی نیز در سال مالی ۹۷ بیش از ۱۱ میلیارد تومان سود خالص ساخت که نسبت به سال ۹۶، جهش ۳۴۸ درصدی را تجربه کرد. سود خالص هر سهم نیز با رشد ۱۳۴ درصد، در صورت مالی سال گذشته، ۱۳تومان ثبت شد. به این ترتیب، مجمع سود نقدی هر سهم «دسانکو» را ۱۲ تومان تصویب کرد.

همچنین روز گذشته خبر رسید سایپا ۸/ ۴۲ هزار دستگاه انواع محصولات خانواده X۱۰۰، تیبا، تیبا۲، ساینا، کوییک، سراتو، انواع وانت نیسان و سایر خودروهای تجاری نیمه سنگین و سنگین را در اردیبهشت ۹۸ تولید کرده و عنوان خودروساز برتر را به‌دست آورده است. «خساپا» در دو ماه نخست سال جاری نیز ۶/ ۶۳ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. این خودروساز آخرین بار در تیر سال ۹۷ و پیش از اعمال رسمی تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی توانسته بود بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو در بازه زمانی یک‌ ماهه تولید کند و در اردیبهشت ۹۸ این رکورد ۱۰ماهه شکسته شد.در مجموع روز گذشته در بورس تهران، با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ورقه به ارزش حدود هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان دست به دست شد که نسبت به جریان نقدینگی روز یکشنبه حدود ۵۰ درصد افزایش یافت. از سویی در بازارهای چندگانه فرابورس ایران نیز بیش از سه میلیارد برگه به ارزش افزون بر ۷۵۷ میلیارد تومان معامله شد و آیفکس با استقرار در سطح ۲۷۸۷ واحدی، قله تاریخی دیگری رقم زد.