وی در ادامه گفت: این رقم برای سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ معادل ۱۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که سال گذشته شرکت ۳۰ درصد بالاتر از ظرفیت خود تولید داشته است. نوریان با اشاره به این مطلب که در سال ۹۷ معادل ۷۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تن باطله برداشت کرده‌ایم، تصریح کرد:از میزان کل استخراج که ۹۲ میلیون و ۴۶۲ هزار تن بود، معادل ۱۶ میلیون و ۳۴۲ هزار تن سنگ‌آهن به تولید رساندیم.

این رقم در مقایسه با سال ۹۶ معادل ۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. مدیرعامل معدنی و صنعتی چادرملو با بیان این مطلب که جمع تولید محصولات شرکت با ۸ درصد رشد همراه بوده است، گفت: معادل ۱۴ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۹۷۵ تن جمع کل تولید چادرملو بوده که از این میزان ۵/ ۳ میلیون تن گندله، ۲۳۸ هزار تن آهن اسفنجی و ۸۸۰ هزار تن شمش فولادی را دربرمی‌‌گیرد. نوریان به طرح‌های توسعه‌ای شرکت چادرملو اشاره کرد و یادآور شد: طرح‌های در دست اقدام چادرملو شامل طرح استفاده از آنومالی D۱۹، طرح احداث نیروگاه خورشیدی، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، مشارکت در بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن استرالیا و احداث کارخانه‌های تولید کنسانتره به میزان ۵/ ۱۲ میلیون تن است که اکنون چادرملو این طرح‌ها را در دست اقدام دارد. نوریان درباره آنومالی D۱۹ تصریح کرد: عملیات اجرایی این پهنه از ۲۸ بهمن‌ماه ۹۷ آغاز شده و بناست که اکتشافات مقدماتی و تفصیلی معدن برای دستیابی به توده معدن سنگ‌آهن یادشده، صورت پذیرد. وی گفت: این اقدام در راستای کاهش ریسک فقدان ذخیره معدنی مناسب انجام گرفته و هزینه سرمایه‌گذاری اجرای طرح یادشده معادل ۱۹ هزار میلیارد ریال برآورد شده است. نوریان در‌خصوص پروژه خورشیدی چادرملو نیز اظهار کرد: احداث یک واحد نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی، در نزدیکی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی در مجتمع در دست اقدام است و مقدمات عملیات اجرایی آن آغاز شده است. وی گفت: هزینه سرمایه‌گذاری در این نیروگاه خورشیدی معادل ۷ میلیون یورو است. نوریان در خصوص مشارکت در افزایش سرمایه زیرمجموعه‌های خود تصریح کرد: در سال ۹۷ معادل ۵ هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، پرداخت کرده‌ایم. همچنین مدیرعامل چادرملو با اشاره به سرمایه‌گذاری در معادن استرالیا خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری شرکا در بهره‌برداری از معدن تا پایان فاز یک که کارخانه ۵ میلیون تنی کنسانتره را به بهره‌برداری می‌رساند، معادل ۸۸ میلیون دلار آمریکا پیش‌بینی شده است. برای فاز یک، دو و سه از تسهیلات فاینانس استرالیا به میزان ۸۵ درصد سرمایه‌گذاری موردنیاز بهره خواهیم گرفت. نوریان با اشاره به سه طرح گندله‌سازی به ظرفیت ۴ میلیون تن و طرح احداث کارخانه نورد با ظرفیت ۱/ ۱ میلیون تن و مشارکت در احداث کارخانه‌های زنجیره فولاد در منطقه مکران، گفت: طرح‌های یادشده در دست مطالعه قرار دارند و برای هر یک از جمله گندله‌سازی معادل ۲۰ هزار و ۹۷۴ میلیارد ریال و کارخانه نورد معادل ۱۱ هزار و ۶۷۳ میلیارد ریال سرمایه موردنیاز است. وی ادامه داد: طرح احداث کارخانه‌های گندله‌سازی آهن‌اسفنجی، فولاد و تاسیسات در منطقه آزاد مکران با مشارکت شرکت‌های گل‌گهر و مبارکه از برنامه‌های بلندمدت چادرملو به‌شمار می‌رود.

نوسان قیمت‌گذاری‌ها و اثرات آن بر درآمد

در مجمع روز گذشته که در نهایت ۷۰۰ ریال سود به ازای هر سهم میان صاحبان سهام شرکت تقسیم شد، سهامداران نسبت به نوسان قیمت‌های فروش محصولات واکنش نشان دادند. در حالی که سال ۹۶ نرخ فروش کنسانتره به شرکت‌های مبارکه و خوزستان، شامل ضریب ۸/ ۱۳ درصد و نرخ فروش گندله ضریب ۵/ ۲۱ درصد میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در دوره‌های سه ماهه، تعیین و در صورت‌حساب‌های فروش اعمال شده است، در سال ۹۷ این نرخ فروش کنسانتره به شرکت‌های یادشده، به ترتیب شامل ضرایب ۳/ ۱۴ و ۱۵ درصد و در خصوص قیمت گندله ضریب ۵/ ۲۳ درصد میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در دوره‌های یادشده اعمال شد.

در همین گزارش آمده است که از مجموعه تغییر‌ها (افزایش) مبلغ فروش (به میزان ۳۵.۸۵۰.۳۰۱ میلیون ریال (معادل ۱۰۶درصد) در سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷ نسبت به سال مالی قبل، مبلغ ۲۴.۵۹۸.۲۱۰ میلیون ریال (معادل ۷۰درصد) مربوط به افزایش نرخ فروش محصولات و مبلغ ۱۱.۲۵۲.۰۹۱ میلیون ریال (معادل ۳۵درصد) ناشی از افزایش مقدار فروش محصولات است. افزایش نرخ فروش محصولات (کنسانتره و گندله) متاثر از افزایش قیمت شمش فولاد خوزستان و اصلاح ضریب فروش کنسانتره به شرکت فولادمبارکه از ۳/ ۱۴درصد به ۵/ ۱۵درصد و اصلاح ضریب فروش کنسانتره به شرکت فولاد خوزستان از ۸/ ۱۳درصد به ۱۵درصد بوده است. افزایش قیمت فروش شمش فولاد از شرایط عرضه و تقاضا در بازار تبعیت کرده است. بازار اصلی فروش محصولات شرکت در داخل کشور بوده و عمده محصولات عرضه شده به متقاضیان داخلی فروخته شده است. در سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷ از مجموع مبلغ فروش محصولات به میزان ۷۰.۴۰۴.۳۹۰ میلیون ریال، مبلغ فروش داخلی ۶۸.۸۸۹.۶۱۱ میلیون ریال (معادل ۸/ ۹۷درصد) و مبلغ فروش صادراتی (محصولات سنگ‌آهن دانه‌بندی و شمش فولاد) ۱.۵۱۴.۷۷۹ میلیون ریال (معادل ۲/ ۲درصد) بوده است. شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، آهن و فولادغدیرایرانیان، آهن و فولاد ارفع از مشتریان عمده خرید محصولات کنسانتره و گندله شرکت هستند.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در بین شرکت‌های فعال در معدن و صنایع معدنی (شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار که اطلاعات آنان در دسترس است) در سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷ با حجم فروش معادل ۷۰.۴۰۴.۳۹۰ میلیون ریال در رده دوم قرار دارد.