اعظم هنردوست در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان این خبر گفت: سیاست امسال «تیپیکو» این است که تا پایان تابستان بتواند هر ماه یک عرضه اولیه داشته باشد و در این راستا عرضه «دکپسول» که با اقبال بازار همراه شد را به‌عنوان اولین عرضه امسال این مجموعه شاهد بودیم. هنردوست تاکید کرد: این عرضه قرار بود اردیبهشت انجام شود که با وقفه پیش آمده در ۵ خردادماه انجام شد و بنابراین چنانچه خللی در روند کار ایجاد نشود تا پایان خردادماه سهامداران شاهد یک عرضه دیگر در مجموعه «تیپیکو» خواهند بود که از طریق مراجع رسمی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به سال مالی «تیپیکو» در پایان اردیبهشت ۹۸ گفت: با ارزش‌گذاری و تعیین قیمت این عرضه‌ها سود آنها برای «تیپیکو» مشخص خواهد شد. با این همه با توجه به اتمام سال مالی در پایان اردیبهشت سود این عرضه‌ها برای سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۹ شناسایی خواهد شد. مدیر پرتفوی و امور سهام «تیپیکو» خاطرنشان کرد: برخی از این عرضه‌های اولیه به‌طور مستقیم متعلق به «تیپیکو» و برخی نیز متعلق به شرکت‌های تابعه آن است. هنردوست در ادامه به شرایط گروه دارویی در معاملات امسال اشاره کرد و گفت: صنعت دارو به لحاظ بنیادی بسیار قوی است اما از رشد بازار جاماند و امسال توانست مورد اقبال سهامداران قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: سهام دارویی با وضعیت بنیادی که دارند در حال افزایش قیمت هستند تا در محدوده ارزش ذاتی خود قرار گیرند. هنردوست به نکته مهم در شرکت‌های مجموعه دارویی تامین اشاره کرد و گفت: براساس سیاست‌های ابلاغ شده، شرکت‌های زیرمجموعه مکلف شدند طی سه ماهه چهارم سال گذشته بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز امسال را خریداری کنند و توانستیم با این سیاست مواد اولیه را در مجموعه شرکت‌های گروه دارویی تامین کنیم. وی خاطرنشان کرد: این سیاست در کنترل و کاهش قیمت تمام شده محصولات گروه نقش مهمی خواهد داشت به گونه‌ای که ریسک افزایش نرخ مواد اولیه، پوشش داده شده است.

وی با اشاره به آغاز برگزاری مجامع سالانه گروه دارویی ادامه داد: مجامع شرکت‌های دارویی امسال به دلیل رشد قیمت و تقسیم سودهای مناسب به ویژه در مجموعه تیپیکو که سیاست تقسیم سود بالاست؛ بسیار مورد توجه سهامداران قرار گرفته و گروه دارویی توانسته در فصل مجامع سهامداران را راضی نگه دارد. هنردوست با بیان اینکه سهامداران امسال به دنبال صنایعی بودند که کمتر تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گیرند، افزود: برای سهام دارویی تهدید چندانی وجود ندارد و همه چیز در این گروه می‌تواند به فرصت تبدیل شود. همچنین نباید از فرصت‌های پنهان در این گروه نیز غافل شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دارویی بسته به نوع محصولات تولیدی و جایگاه در زنجیره ارزش حاشیه سود ثابتی دارند، اظهار کرد: اگر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این گروه حذف شود، شرکت‌ها باید برای تامین مواد اولیه وارداتی، مجوز افزایش نرخ بگیرند تا بتوانند با افزایش نرخ فروش میزان رشد بهای تمام شده خود را جبران کنند. لذا با رشد مبالغ فروش در کنار حاشیه سودهای ثابت، شاهد رشد سودآوری شرکت‌ها خواهیم بود. براین اساس می‌توان گفت پتانسیل‌های بنیادی گروه دارویی به حدی است که می‌تواند جذابیت‌های این گروه را برای سهامداران دوچندان کند. وی در پایان درخصوص پرتفوی سرمایه‌گذاری دارویی تامین گفت: با عرضه شرکت ژلاتین کپسول درحال حاضر ۱۵ شرکت بورسی و ۱۲ شرکت غیر بورسی در سبد سهام مجموعه دارویی تامین وجود دارد و در مجموع بیش از ۳۰ درصد از سهم تولید دارویی کشور در اختیار این شرکت قرار دارد که قابل توجه است.