هفته‌ای بدون مجوز افزایش سرمایه

البته می‌دانیم از یکسو ظرفیت کارشناسی سازمان بورس محدود است و از سوی دیگر اعمال کنترل‌های لازم در بررسی طرح‌های توجیهی هم زمانبر است. همچنین از روند بررسی طرح‌ها در سازمان بورس نیز اطلاعاتی در دست نداریم و ممکن است برخی از طرح‌ها در مسیر مجوز به مشکلاتی برخورد کرده باشند. مثلا شرکتی نتواند به ایرادات احتمالی سازمان جواب قانع‌کننده‌ای بدهد یا نخواهد اصلاحات توصیه شده از سوی سازمان را به فوریت اعمال کند یا حتی از ادامه روند افزایش سرمایه منصرف شود. با وجود تمام این ملاحظات سرعت عمل بیشتر سازمان بورس متناسب با روند بازار می‌تواند به عمق‌دهی بازار کمک کند و پول‌هایی را که به سوی بورس آمده‌اند به مسیر مناسبی راهنمایی کند.

دراین گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

دارو ح: «کارخانجات داروپخش» با مجوزی که از مجمع فوق‌العاده قبلی داشت در جلسه هیات‌مدیره ۲۸ اردیبهشت‌ماه سرمایه‌اش را از ۵/ ۶۲ میلیارد تومان به ۷۵ میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد از مطالبات و آورده نقدی افزایش داد و سه روز بعد در مجمع سالانه سود نقدی ۱۶۵ تومانی به هر سهم با سرمایه قدیم داد. جالب اینجاست که پس از این دو رویداد تعدیل‌کننده قیمت سهم، بازگشایی یکشنبه گذشته دارو بالاتر از آخرین قیمت و با پوشش هر دو رویداد صورت گرفت که البته در دو روز بعد از آن با معامله در قیمت‌های منفی این افزایش اندکی تعدیل شد. البته پیش از دو جلسه هیات‌مدیره و مجمع نیز قیمت این سهم ۲ برابر شده بود که شاید ناشی از انتظار بازار برای بهبود وضعیت صنعت دارو به‌طور عام و بهبود وضعیت شرکت‌های دارویی زیرمجموعه «سرمایه‌گذاری دارویی تامین» (تیپیکو) به‌طور خاص باشد. حدود یک سال است که مدیریت تیپیکو و «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» (شستا) بر عهده تیمی گذاشته شده که پیش از این در «گروه دارویی البرز» (والبر) قدم‌های تدریجی و موثری را در اصلاح ساختار و نوسازی شرکت‌های دارویی آن گروه انجام داده بودند. شرکت‌های دارویی زیرمجموعه تامین اجتماعی به اصلاح ساختار و نوسازی کارخانه‌ها نیاز شدیدی دارند. بنابراین شاید بازار سرمایه انتظار دارد عملکرد این تیم جدید مناسب باشد و با بهبود وضعیت صنعت داروی کشور هم‌افزایی کند. حق‌تقدم دارو با در نظرگرفتن ۱۰۰ تومان واریزی، حدود ۱۳۰ تومان از سهم ارزان‌تر است که شاید بتوان آن را به گشایش هیجانی سهم پس از مجمع نسبت داد؛ ولی با فرض تثبیت در این قیمت، خرید حق‌تقدم به صرفه‌تر است. «کارخانجات داروپخش» از قدیمی‌ترین تولیدکننده‌های دارویی ایران است که تقریبا تمام اشکال دارویی را تولید می‌کند و قرص، آمپول، شربت و سرم بیشترین سهم را در مبلغ فروش این شرکت دارند. حاشیه سود ناخالص بیش از ۴۰ درصدی تولیدات این کارخانه اهرم سودسازی بالایی را با فرض دو عامل دریافت افزایش نرخ برای داروها و کاهش هزینه‌ها از جمله هزینه مالی ایجاد خواهد کرد؛ گرچه شاید برای رشد بیشتر سهم باید منتظر گزارش ۳ ماهه شرکت ماند. کاهش هزینه‌های مالی داروسازان به‌خاطر پرداخت مطالبات قبلی آنها از دولت است که چند ماه پیش مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی برای آن صادر شد. فعالان بازار به پتانسیل دیگری در شرکت‌های دارویی نظر دارند که آن هم حذف احتمالی ارز ۴۲۰۰ تومانی و تک‌نرخی شدن آن است که در صورت شمول نرخ جدید ارز بر مواد اولیه موثره دارویی و افزایش نرخ متعاقب آن در محصولات دارویی، می‌تواند رشد قابل توجهی در سود این صنعت ایجاد کند.

در مجمع سالانه «بازرسی‌ فنی و کنترل خوردگی تکین‌کو» ۵۰ تومان سود نقدی تقسیم شد تا تنها بهانه احتمالی برای فاصله زیاد بین قیمت سهم و حق‌تقدم از بین برود. اینک در بازگشایی سهم و حق‌تقدم باید دید که این فاصله قیمتی بیش از ۲۵۰ تومانی تعدیل می‌شود یا هیجان احتمالی خرید سهم بازهم اجازه تعدیل نمی‌دهد. همان‌گونه که پیش از این گفته شد درباره قرارداد‌های احتمالی بازرسی رتکو به‌ویژه پروژه‌های سهامدار عمده بالادستی آن یعنی «سرمایه‌گذاری نفت گاز و پتروشیمی تامین» (تاپیکو) رقم‌هایی گفته می‌شود که بعضا مدیران شرکت هم نسبت به تحقق آن ابراز تردید می‌کنند.

البته برخی از فعالان حقیقی که مدت‌ها روی سهم فعال بودند، در قیمت‌های حدود ۲۰۰۰ تومان پیش از افزایش سرمایه از سهم خارج شدند و تنها ادعای یکی از فعالان بورسی دارای سایت و کانال مبنی بر قصد خود برای خرید گروهی سهم و گرفتن کرسی هیات‌مدیره می‌تواند هیجان احتمالی در خرید را ایجاد کند. در مجمع اخیر که انتخابات هیات‌مدیره صورت گرفت کمتر از یک درصد سهامداران حقیقی حضور داشتند و به‌نظر می‌رسد این موضوع هم منتفی باشد.

شرکت «صنعتی کیمیدارو» (دکیمی) اعلام کرد که برای هر حق‌تقدم استفاده‌نشده مبلغ ۳۷۶۷ ریال به حساب دارندگان آن واریز خواهد کرد. همچنین در حراج حق‌تقدم «گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران» (ختوقا) مبلغ خالص ۶۸۱ ریال به هر حق‌تقدم تعلق گرفت که شرکت به حساب اعلام شده دارندگان آن واریز خواهد کرد. افزایش سرمایه حدود ۲۱ درصدی «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه» (سرچشمه) از سود انباشته در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و روز چهارشنبه به پرتفوی سهامداران اضافه شد و به‌زودی قابل معامله خواهد شد.

 artava@chmail.ir

 

10-02