رکوردشکنی در جو احتیاطی

شاخص کل فرابورس در این هفته ضمن رشد ۱۳۰ واحدی(معادل تقریبی ۵ درصد) برای اولین‌بار قدم در کانال بی‌سابقه ۲۸۰۰ واحد گذاشت. از رفتار آیفکس طی هفته گذشته چنین بر می‌آید که فعالان فرابورس بر مولفه‌ها، اطلاعات و اخبار درونی شرکت‌ها متمرکز بوده‌اند.

در واقع، افزایش قابل ملاحظه قیمت عموم سهم‌ها در این هفته عمدتا مرهون محتوای گزارش‌های عملکرد ماهانه بود. اغلب شرکت‌ها در این هفته، عملکرد اردیبهشت خود را در قالب گزارش‌های مقبول و در مواردی فراتر از انتظار را راهی سامانه کدال کردند. مقادیر بهتر از انتظار فروش شرکت‌ها، به ویژه صادرکنندگان، بازتاب ادامه موج تورمی در نرخ‌های فروش طیف متنوعی از شرکت‌ها و از طرفی رشد تولید بسیاری از شرکت‌ها سیگنال‌هایی قوی‌ برای تحریک تقاضا ارسال کرد. در نتیجه در اغلب صنایع فرابورسی، شاهد عقب‌نشینی فروشندگان و ثبت رکوردهای جدید بودیم که در شاخص کل نیز انعکاس پیدا کرد. ضمن اینکه در بازار ارز شرایط تماما به نفع سهام تغییر کرد؛ به‌طوری که نرخ دلار در سامانه نیما در مسیری همگرا با نرخ‌های ارز در بازار آزاد، در کانال ۱۱ هزار تومان تثبیت شد تا امید به تقویت سودآوری را در سهام مرتبط بیشتر کند. با وجود این، کاهش ارزش معاملات در اغلب تابلوها (بازار اول، بازارهای پایه، اوراق بدهی و مسکن) نشان از جو احتیاطی در بازار داشت. به نظر می‌رسد تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا و برخی اخبار ضد و نقیض از فضای سیاسی در ایجاد چنین جوی در فرابورس موثر بوده است.

از رویدادهای مهم این هفته ورود یک میهمان جدید به تابلوی بازار دوم بود. در این هفته، ۲۰ درصد از سهام شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران در نماد «دکپسول» روی تابلو معاملات بازار دوم رفت که با مشارکت ۳۸۰ هزار و ۷۴۷ نفری خریداران روبه‌رو شد. در این عرضه، به ۳۷۸ هزار و ۲۱۹ نفر(حقیقی و حقوقی) تعداد ۱۷۹ سهم از این شرکت دارویی با قیمت ۵۷۰ تومان تخصیص یافت.

عقبگرد نرخ «اخزا»ها

چنان که اشاره شد، بازار اوراق با درآمد ثابت و به‌طور مشخص، اوراق خزانه در هفته اخیر با رکود معاملاتی مواجه بودند. با وجود اینکه حجم و ارزش معاملات در بازار بدهی حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد، اما قیمت‌ اوراق خزانه در پی برتری تقاضا افزایش یافت و متعاقبا نرخ بازدهی را تحت فشار گذاشت. میانگین نرخ بازدهی اوراق خزانه در هفته گذشته با افت ۷/ ۰ واحد درصدی، از ارتفاع ۶/ ۲۲ درصد به سطح ۹/ ۲۱ درصد تنزل کرد. نرخ سود موثر «اخزا»ها در معاملات آخرین روز هفته کف ۶/ ۱۷ درصد و سقف ۲۴ درصد را به ثبت رساند.

 

09-01