شاخص کل بازار سهام روز گذشته در سطح ۲۲۴ هزار و ۵۴۴ واحد، و به فاصله ۰۲/ ۰‌درصدی از سقف تاریخی ایستاد. بخش عمده این افزایش ریشه در معاملات سهام بانکی و پتروشیمی داشت. بانک ملت به‌عنوان تأثیرگذارترین نماد حدود ۱۹۳ واحد به ارتفاع شاخص کل افزود و در ادامه بانک تجارت و همچنین صادرات در مجموع موجب رشد ۱۸۷ واحدی نماگر اصلی بازار شدند. معاملات سهام پتروشیمی «مبین» و «پارس» نیز در مجموع ۳۳۶ واحد شاخص کل را در مسیر صعودی هدایت کردند. در مقابل همگام با بازگشایی نمادهای پالایشی «شبندر»، «شپنا» و «شتران» بیشترین اثر کاهنده از سوی معاملات سهام پالایش نفت بندرعباس رقم خورد که موجب عقب‌نشینی ۵۵ واحدی نماگر اصلی بازار شد.

روز گذشته با توجه به مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارش توجیهی هیات‌مدیره در رابطه با افزایش سرمایه شرکت لنت ترمز از مبلغ ۸۸ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان مورد بررسی حسابرس و بازرس قانونی قرار گرفت. «خلنت» اعلام کرده است این اقدام برای جبران کمبود نقدینگی و افزایش توان تولید و بازپرداخت بخشی از تسهیلات که در تاریخ یکم دی ۱۳۹۵ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است و اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور اطلاع رسانی می‌شود. عملیاتی شدن این افزایش سرمایه بستگی به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق العاده دارد.

دیروز پتروشیمی آبادان صورت مالی سال ۹۷ را در اختیار عموم قرار داد. طی سال گذشته سرمایه شرکت «شپترو» از ۶۳ میلیارد تومان به ۳۵۲ میلیارد تومان افزایش یافت که معادل با افزایش ۴۵۹ درصدی است. در طول این بازه زمانی زیان عملیاتی «شپترو» حدود ۶۳ میلیارد تومان درج شده که حاکی از افزایش ۸۴ درصدی نسبت به سال مالی ۹۶ است. زیان خالص نیز در این دوره با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به دوره مالی ۹۶، بیش از ۷۹ میلیارد تومان ثبت شد که از دلایل اصلی آن افزایش بهای تمام شده محصولات شرکت بود. با این حال، زیان خالص هر سهم با کاهش ۶۴ درصدی مواجه و ۲۲۶ ریال به ازای هر سهم محاسبه شد. «شپترو» در برآورد از تغییرات نرخ فروش محصولات در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد که در این دوره به دلیل افزایش نرخ ارز برای فروش صادراتی و همچنین افزایش نرخ فروش داخلی، در مجموع نسبت افزایش نرخ به سال۱۳۹۷ به مقدار ۵۱ درصد در نرخ کل فروش محصولات پیش بینی شده است. شرکت خودروسازی سایپا درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اعلام کرد با توجه به افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌های تولید و به تبع آن افزایش بهای تمام شده محصولات و همچنین عدم صدور به موقع مجوز افزایش نرخ فروش محصولات در سال گذشته که به افزایش زیان انباشته «خساپا» در سال مالی ۹۷ منجر شده است، شرکت مزبور مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و برای خروج از موقعیت کنونی و استمرار در مسیر تولید و حفظ اشتغال در پی استفاده از راهکارهای قانونی موجود است. در ادامه نیز خاطرنشان شد انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند به‌عنوان یکی از راهکارهای موجود در نظر گرفته شود که در صورت برطرف شدن موانع قانونی و تصویب آن توسط نهادهای مرتبط و همچنین ابلاغ آن از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند در دستور کار شرکت قرار گیرد. از آن جهت که تاکنون مجوز انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سال ۱۳۹۸ صادر نشده، شرکت سایپا هیچ اقدامی در جهت انجام افزایش سرمایه مذکور انجام نداده است.

همچنین روز گذشته شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از درج ۶ نماد اسناد خزانه اسلامی در سامانه پس از معاملات خبر داد. اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت برای تصفیه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند. به این ترتیب نمادهای «اخزا۷۱۸» تا «اخزا۷۲۳» با بیش از ۱۲۱ میلیون ورقه از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، پس از داد و ستد در سامانه معاملات درج شدند تا شرایط برای عرضه آنها در شرکت فرابورس ایران مهیا شود. در عین حال دیروز مشاور سازمان خصوصی‌سازی از واریز۷۴۰۰ میلیارد سود سهام عدالت سال‌های ۹۵ و ۹۶ به حساب مشمولان خبر داد. سید جعفر سبحانی در این خصوص گفت:‌ سود سهام عدالت ناشی از عملکرد سال ۹۶ شرکت‌های حاضر در سهام عدالت از طریق ۳۳ بانک و موسسه اعتباری در حال واریز به حساب مشمولان سهام عدالت است. فقط دو بانک ملت و صادرات که شماره شبای مشمولان در آنها ثبت شده، هنوز شروع به واریز سود سهام عدالت مشمولان نکرده‌اند که آن دو هم به زودی سود این مشمولان را واریز خواهند کرد. مشاور سازمان خصوصی‌سازی افزود: ۴ گروه اول به‌صورت ۱۰۰ در صد سهام عدالت را دریافت کرده‌اند و از مشمولان گروه پنجم فقط آنهایی که شماره شبای خود را در دو بانک ملت و صادرات ثبت کرده‌اند، هنوز سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند که آنها هم تا هفته آینده یا حداکثر تا آخر خرداد ماه سود سهام عدالت سال ۹۶ خود را دریافت خواهند کرد. سبحانی گفت: برای دریافت سود عملکرد سال ۹۷ تا آخر آذر‌ یا اوایل دی‌ماه امسال بعد از برگزاری مجمع سالانه شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت سود مشمولان واریز خواهد شد. دیروز در بورس تهران، حدود ۵ میلیون ورقه (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق) به ارزش حدود هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان دست به دست شد که اندکی نسبت به جریان نقدینگی شنبه افت داشت. در بازارهای چندگانه فرابورس نیز بیش از ۳ میلیارد برگه به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان معامله شد که عمده آن در بازارهای اول و دوم به گردش درآمد. متوسط بهره اوراق اسناد خزانه اسلامی نیز با عقبگرد ۳/ ۰ واحد درصدی، در سطح ۲۲ درصد متوقف شد.