افزایش نیروی تقاضا نسبت به روز شنبه در جریان معاملات روز گذشته محسوس بود. شاخص سهام در نتیجه این روز، از سه کانال عبور کرد و بر سطح جدید ۲۲۹ هزار و ۸۰۹ واحدی مستقر شد که قله‌ای جدید در تاریخ بورس به‌حساب می‌آید. فولاد مبارکه اصفهان بیشترین اثر فزاینده را در این پیشروی به‌جای گذاشت و ۲۲۲ واحد به ارتفاع شاخص کل افزود. سهام بانک ملت نیز در وهله بعدی همراه با «رمپنا» در مجموع اثر مثبت ۳۲۲ واحدی را بر شاخص کل وارد کردند. در مقابل پتروشیمی فجر بیشترین اثر کاهنده را در اختیار داشت که به عقبگرد ۱۰۲ واحدی نماگر اصلی بازار منجر شد. در همین راستا ارزش معاملات بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت و به هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان رسید. بخش عمده آن بالغ بر ۱۴۴ میلیارد تومان در معاملات صنعت خودرو رقم خورد که شاهد افزایش دسته‌جمعی نمادهای زیرمجموعه خود نیز بود.

در رابطه با صنعت خودرو و اخبار موثر بر آن، به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مدیرعامل سایپا درباره آخرین وضعیت تولید محصولات سایپا خبر داد که با توجه به طراحی و اجرای راهبرد رونق تولید در سایپا، شرکت مزبور توانست در چند ماه اخیر روند روبه‌رشد را ادامه دهد و پس از تولید بیش از ۴۲ هزار خودرو در اردیبهشت‌، رکورد تولید در یک روز کاری را باز‌هم به ‌نام خود ثبت کند. با ادامه این روند، استراتژی سایپا که تنوع محصول را در سال‌جاری وارد مرحله اجرایی خواهد کرد و با توجه به پیگیری مستمر برای اجرای پویش ملی بومی‌سازی قطعات صنعت خودرو، امکان تولید محصولات متنوع با استفاده از ظرفیت‌های داخلی در آینده نزدیک فراهم خواهد شد. سایپا در پنج‌ ماه اخیر تیراژ تولید محصولات را با وجود مشکلات و موانع فراروی صنعت خودرو، افزایش داده و با استمرار در عرضه محصول، ضمن کمک به کاهش قیمت در بازار، بیشترین سهم بازار را نیز به خود اختصاص داده است. سهام شرکت ارتباطات سیار ایران که جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه در توقف یازده روزه‌‌ای به‌سر برد که در این مدت، مجمع با افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی «همراه» از محل مطالبات و آورده نقدی و همچنین سود انباشته موافقت کرد. به این ترتیب، سرمایه همراه به هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت و روز گذشته در میانه بازار بازگشایی شد. در حالی‌که زمان زیادی از بازگشایی سهام مزبور نگذشته بود، استقبال سهامداران از «همراه» موجب جهش ۵۰ درصدی قیمت آن شد که اثر ۲ هزار و ۵۰۰ واحدی بر شاخص کل داشت، امری که باعث شد نماگر اصلی بازار جهشی به کانال ۲۳۲ هزار واحدی داشته باشد. با این حال معاملات «همراه» تداوم نیافت و اثر مثبت آن نیز بر شاخص کل سهام حذف شد.

سهام شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران روز گذشته پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بازگشایی شد. مطابق صورت مالی «دکپسول» سود خالص طی دوره یک ساله ۹۷، با افزایش ۱۲۰ درصدی نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان ثبت شد و به ازای هر سهم نیز سود ۷۶ تومانی ساخت که نسبت به دوره مشابه در سال ۹۶، نشانگر رشد ۳۲ درصدی بود. در ادامه نیز مجمع عمومی عادی، سود نقدی هر سهم «دکپسول» را ۷۰ تومان تصویب کرد. به این ترتیب، هنگامی که سهام مزبور در خلال معاملات دیروز مجددا آغاز به‌کار کرد،  افزایش ۱۳۵ درصدی قیمت آن را در پی داشت که منجر به ابطال معاملات آن شد.

دیروز چهار شرکت از زیرمجموعه سهام شیمیایی از دریافت مجوز افزایش بیش از ۱۰ درصدی نرخ فروش محصولات خود خبر دادند. قیمت کلیه محصولات تولیدی شرکت صنایع بهداشتی ساینا که بیش از ۸۸ درصد کل درآمد شرکت را در سال مالی گذشته تامین کرده بودند، ۲۵ درصد رشد یافت. شرکت پاکسان نیز مجوز افزایش ۲۵ درصدی نرخ انواع پودرهای دستی، ماشینی، کفشوی،‌ صابون و سایر محصولات شوینده نهایی را دریافت کرد که در سال ۹۷ مبلغ فروش آنها بالغ بر ۵۳۰ میلیارد تومان بود. شرکت گلتاش نیز در همین راستا، از افزایش نرخ ۲۵ درصدی کلیه محصولات تولیدی این شرکت بهره‌مند شد. در آخر نیز شرکت گروه صنعتی پاکشو مشابه سه شرکت عنوان شده، مجاز به افزایش ۲۵ درصدی قیمت انواع پودر و مایعات شد که از ۲۱ خرداد قابل اجرا است.  همچنین روز گذشته، شرکت کارخانجات پارس‌الکتریک اطلاعیه‌ای تحت‌عنوان افشای اطلاعات بااهمیت در سامانه کدال قرار داد. در این گزارش اعلام کرد که در پی تصمیم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی برای افزایش تولید و احیای سهم از دست رفته بازار پارس‌الکتریک در سال‌های گذشته، قرار بر آن شد که ۴۰ میلیارد تومان به‌عنوان سرمایه در گردش تامین مواد اولیه و قطعات مورد‌نیاز و همچنین ۲۰ میلیارد تومان بابت فروش ملک اسفندیار در اختیار «لپارس» قرار بگیرد. در همین راستا، به‌عنوان گام نخست ۲۰ میلیارد تومان از محل مطالبات فروش در اختیار شرکت مزبور قرار گرفت.  شرکت کربن ایران نیز روز گذشته از تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیه سهام خود خبر داد. سود خالص «شکربن» در سال مالی ۹۷ با افزایش ۹۹ درصد حدود ۴۶ میلیارد تومان در صورت مالی شرکت ثبت شد که به ازای هر سهم سود ۱۸۴ تومانی محاسبه شد. به این ترتیب مجمع سود نقدی هر سهم «شکربن» را ۱۴۰ تومان تصویب کرد. روز گذشته در معاملات فرابورس ایران (با محاسبه معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۷۵۸ میلیارد تومان دست به دست شد که بخش عمده آن در معاملات بازارهای اول و دوم جریان یافت. آیفکس نیز روندی صعودی را به سوی سقف جدید طی کرد و در نزدیکی سطح ۲۹۲۸ واحدی آرام گرفت.