نماد معاملاتی شرکت ارتباطات سیار ایران بیشترین اثر مثبت را در پیشروی شاخص به سطوح بالاتر ایفا کرد و ۲۹۳ واحد به ارتفاع آن افزود. سهام «وبملت» و «رمپنا» نیز از دیگر نمادهای فزاینده بودند که در مجموع موجب افزایش ۴۱۳ واحدی نماگر اصلی بازار شدند. در مقابل نمادهای فولادی «فخوز» و «فولاد» مجموعا ضمن تاثیر منفی ۳۵۰ واحدی بر نماگر کل بازار، بیشترین اثر کاهنده را به شاخص کل تحمیل کردند.همزمان که شاخص کل بازار سهام نوسان رفت و برگشتی را از محدوده منفی به مثبت تجربه کرد و حدود ۳۵/ ۰ درصد افزایش یافت؛ شاخص کل هم‌وزن با افت ۲۷/ ۰ درصدی مواجه شد. دیروز از معدود جلسات معاملاتی سال جاری بود که شاخص کل از شاخص کل‌ هم‌وزن پیشی گرفت؛ هر چند که اختلاف شتاب سرعت آنها در سطح محدودی بود.

معاملات دیروز کم حجم‌تر و کم‌ ارزش‌تر از آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته رقم خورد. بخش عمده جریان نقدینگی در صنعت خودرو گردش یافت که معادل ۲۲۹ میلیارد تومان بود. محصولات پتروشیمی و بانک‌ها نیز از دیگر صنایع پرمعامله دیروز شناخته شدند و بالغ بر یک چهارم کل ارزش معاملات خرد را در برگرفتند. عصر چهارشنبه گذشته، تصمیمات کارگروه تنظیم بازار طی جلسه‌ای در رابطه با افزایش قیمت شیر خام و انواع محصولات لبنی، به افزایش نرخ فروش شیر به واحدهای تولیدی انجامید. طبق گزارش مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران، پیشنهاد اتحادیه برای هر کیلوگرم شیر خام بر اساس هزینه‌های تولید ۲ هزار و ۷۵۰ تومان بود. اما در این جلسه، با گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مبنی بر اصلاح قیمت شیر خام با مشخصات ۲/ ۳ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار و تحویل درب دامداری به قیمتی کمتر در سطح ۲ هزار و ۳۹۰ تومان موافقت شد. به این ترتیب روز گذشته شرکت‌های لبنی پذیرفته شده در بورس تهران، از افزایش ۱۹ درصدی قیمت شیر در سامانه کدال خبر دادند که توقف نماد آنها را در خلال معاملات به دنبال داشت.

شرکت سایپا روز گذشته اطلاعات بااهمیتی در رابطه با واگذاری ۱۰۰ درصدی سهام و فروش املاک خود منتشر کرد. مطابق این گزارش، گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد ۱۰۰ درصد از سهام شرکت صنایع لنت پارسیان پیشرو را به‌صورت نقد به قیمت پایه نزدیک به ۷۷ میلیارد تومان (ارزش هر سهم ۲۶۸ تومان) از طریق مزایده عمومی واگذار کند. از دیگر تصمیمات شرکت عنوان شده، فروش تعداد محدودی از املاک متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه خود واقع در تهران و سایر استان‌ها، در مجموع به مبلغ نزدیک به هزار و ۱۲۰ تومان است که در ابتدای تیرماه روی خواهد داد.دیروز شرکت صنعتی کیمیدارو خبر از ثبت افزایش سرمایه ۱۴۰ درصدی را روی سامانه کدال قرار داد. به این ترتیب سرمایه شرکت مزبور از مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به ۵۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که از محل مطالبات و آورده‌ نقدی میسر شد. همچنین از دیگر اخبار مرتبط با افزایش سرمایه می‌توان به اطلاعات جدیدی که نفت سپاهان در کدال قرار داد اشاره کرد. در این خصوص حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات‌مدیره مبنی بر لزوم افزایش ۴۷۱ درصدی سرمایه «شسپا» (از مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان) از محل سود انباشته به منظور بهبود ساختار مالی، حفظ نقدینگی و جبران مخارج سرمایه گذاری اظهار نظر کرد. همچنین مهلت استفاده شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک از مجوز افزایش سرمایه به مدت ۱۵ روز تمدید شد.

از دیگر اتفاقات مهم دیروز، عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد معاملاتی «اخزا۷۲۱» بود در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس بود. نزدیک به ۴۰ میلیون ورقه تحت نماد معاملاتی مزبور با سررسید ۲۸ مهر سال ۱۴۰۰ با قیمت پایه ۱۰۰ هزار تومان عرضه شد که قیمت آن در معاملات اولیه معادل رقم ۶۰ هزار و ۱۵۴ تومان کشف شد. نرخ سود مؤثر برای این اوراق نیز در اولین روز معاملاتی روی عدد ۱/ ۲۴ درصد قرار گرفت. امروز(یکشنبه) نیز بازار ابزارهای نوین مالی میزبان تقریبا ۲۰‌میلیون ورقه اسناد خزانه جدیدی خواهد بود که با سررسید ۲۸ تیر سال ۱۴۰۰ و نماد معاملاتی «اخزا۷۲۲» عرضه می‌شود.به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای خطاب به مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: شناسایی درآمد موسسات اعتباری پس از تصویب شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی ابلاغ شد. طبق اعلام قبلی تدوین دستورالعمل مذکور با هدف استفاده صحیح از مبنای روش تعهدی، شناسایی صحیح درآمدها و منطبق با قانون عملیات بانکی بدون ربا و در چارچوب عقود اسلامی که نهایتا از مدیریت سود، هموارسازی سود، انتقال درآمدهای آتی به سال جاری و بالعکس، شناسایی سودهای موهوم و نهایتا ارائه اطلاعات غیر واقعی به ذی‌نفعان و گمراه کردن آنها از عملکرد واقعی موسسات اعتباری جلوگیری کند، انجام پذیرفت.سرانجام در انتهای روز معاملاتی گذشته، بالغ بر ۴ میلیارد و ۷۳۰ میلیون سهم به ارزش حدود یک میلیارد و ۸۶۲ میلیون تومان در بورس تهران دست به دست شد. همزمان (با احتساب اوراق مشارکت و معاملات بلوکی) افزون بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ورقه به ارزش نزدیک به ۷۵۶ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس ایران معامله شد. هر دو آمار حاکی از کاهش تقریبا ۱۸ درصدی حجم و جریان نقدینگی در بازار سهام است.