صعود چهار کانالی شاخص کل سهام بیش از هر چیزی در گروه معاملات صنایع پتروشیمی پارس بود که بالغ بر ۵۹۹ واحد به ارتفاع نماگر مزبور افزود. «تاپیکو» و «پارسان» نیز به‌عنوان دیگر نمادهای پتروشیمی در مجموع موجب پیشروی افزون بر ۴۵۵ واحدی شاخص کل شد. به این ترتیب سهام پتروشیمی بیشترین نقش را در هموار کردن مسیر صعودی شاخص کل بر عهده گرفتند. از سویی، بخش عمده نقدینگی معاملات خرد بازار نیز در سهام زیرمجموعه پتروشیمی رقم خورد که بالغ بر ۲۳۲ میلیارد تومان بود. محصولات پالایشی نیز روز گذشته از حیث اقبال خریداران قابل توجه بود. به گونه‌ای که متوسط قیمت سهام زیرمجموعه مزبور رشد نزدیک به چهار درصدی را تجربه کرد.

سه‌شنبه هفته گذشته همزمان با مجمع عمومی «بارز» مدیر فروش این شرکت از افزایش ۲۲ درصدی قیمت تایر رادیال سواری و باری خبر داد و سازمان حمایت موافقت خود را با آن اعلام کرد. با این حال اخبار دیروز حاکی از امری دیگر بود. رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با بیان اینکه با شرکت در جلسات ستاد تنظیم بازار اولویت خود را حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قرار داده ایم، اعلام کرد که افزایش ۲۲ درصدی قیمت لاستیک در ستاد تنظیم بازار مورد موافقت قرار نگرفت. در پی انتشار این عدم موافقت، سهامداران صنعت لاستیک و پلاستیک از طرف خرید نمادهای زیرمجموعه مزبور عقب‌نشینی کردند.

از طرفی ۲۱ خرداد نرخ جدید انواع روغن نباتی با ۹ تا ۱۰ درصد افزایش بر اساس مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار به کارخانه‌های روغن نباتی اعلام شد. دیروز دبیر انجمن روغن نباتی، دلایل افزایش قیمت روغن نباتی را افزایش حقوق و دستمزد، حمل‌ونقل‌ و مواد اولیه تولید اعلام کرد که منجر شد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با افزایش ۹ تا ۱۰ درصدی قیمت روغن نباتی مصرف خانوار موافقت کند. شرکت کشت و دام قیام اصفهان نیز روز گذشته اطلاعات بااهمیتی درخصوص فروش و واگذاری پروژه دلفان ارائه داد. در این خصوص، اعلام کرد که زمین ۵۴ هکتاری پروژه مزبور در سال ۹۵ خریداری شد و عملیات ساخت از همان سال آغاز شد. بخشی از فعالیت پروژه مانند خرید زمین، دریافت مجوز‌های قانونی و پروانه‌های مربوطه و همچنین بخشی از مسطح‌سازی‌ زمین با هزینه بیش از سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان انجام شد. در نهایت با توجه به اینکه یکی از منابع تامین مالی پروژه از محل تسهیلات بانکی بود، با عدم تخصیص منابع مزبور، پروژه متوقف شد. از این رو در پایان سال گذشته با توجه به عدم تکمیل پروژه هیات‌مدیره تصمیم به فروش واحد موصوف گرفت. مزایده این زمین نیز در تیر ماه انجام خواهد شد. در میان مهم‌ترین‌ تحولات بورس تهران، امروز (دوشنبه ۲۷ خرداد) ۲۰۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت پلی پروپیلن جم در بخش محصولات پتروشیمی برای اولین بار در بورس تهران و با نماد معاملاتی «جم پیلن» به شیوه ثبت سفارش و جهت کشف قیمت عرضه می‌شود.

عملکرد شرکت مزبور در سال مالی گذشته نشانگر افزایش ۶۸ درصدی سود عملیاتی بود. سود خالص «جم پیلن» نیز در سال ۹۷ رشد ۸۲ درصدی را نسبت به سال ۹۶ تجربه کرد که آن را به بیش از ۶۵۱ میلیارد تومان رساند. تغییرات نرخ ارز در خلال سال گذشته نیز اثر مثبت ۴۹۹۲ درصدی را در عملکرد آن گذاشت.  سرانجام در پایان روز گذشته، با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت بیش از یک میلیارد و هشتصد ورقه به ارزش تقریبا ۹۲۳ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس دست به دست شد که حاکی از رشد ۲۱ درصدی ارزش معاملات بود. شاخص کل فرابورس نیز با رشد بیش از ۱/ ۱ درصدی قله دیگری را در آستانه کانال سه هزار واحدی درنوردید.