برآیند صفر شاخص سهام

سهام گروه پتروپالایشی در جریان معاملات دیروز همانند روز یکشنبه، بیشترین اثر مثبت را در محاسبه شاخص کل سهام بر جا گذاشتند. هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس بالغ بر ۴۴۷ واحد بر ارتفاع شاخص کل افزود و در رتبه‌های بعدی، پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی خارک نیز شاخص کل را بیش از ۲۷۱ واحد ارتقا بخشیدند. در نقطه مقابل، سهام ارتباطات سیار ایران و همچنین مخابرات ایران با تاثیر منفی ۳۸۰ واحدی شاخص کل، بیشترین فشار را بر نماگر بازار داشتند. ایران خودرو و سایپا نیز از دیگر سهامی بودند که فشار فروش در آنها به افت ۱۵۵ واحدی نماگر اصلی بازار منجر شد.معاملات روز گذشته از منظر جریان نقدینگی و حجم داد و ستدها در سطح پایین‌تری نسبت به روز یکشنبه قرار گرفت. در روزی که عضو جدید صنعت پتروشیمی در نماد «جم‌پیلن» رسما به تابلوی معاملات پیوست، توجهات به دیگر همگروهی‌ها نیز جلب و بخش عمده جریان نقدینگی جذب این صنعت شد. خروج گسترده سهامداران خرد از صنعت خودرو نیز جابه‌جایی حجم قابل توجهی از پول‌ها در این گروه را رقم زد.

همچنانکه اشاره شد، روز گذشته سهام جدیدی از زیرمجموعه محصولات پتروشیمی در بورس تهران تحت نماد معاملاتی «جم پیلن» آغاز به کار کرد. در این عرضه ۲۰۰ میلیون سهم شرکت پلی‌پروپیلن جم با قیمت ۲۲۵۰ تومان به ازای هر سهم، حدود ۴۳۰ میلیارد تومان از ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.در واپیسین روزهای خرداد ماه، سامانه کدال همچنان میزبان کارنامه مالی سالانه شرکت‌های باقی مانده است. گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران تحت نماد معاملاتی «سمگا» نیز به تازگی از عملکرد ۱۲‌ماهه منتهی به اسفند ۹۷ خود پرده برداشت. طبق صورت مالی نماد مزبور، سود عملیاتی شرکت با افت ۷۳ درصدی حدود ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ثبت شد. با این حال «سمگا» در سال ۹۷ سود خالص بیش از ۱۹۷ میلیارد تومانی را ساخت که حاکی از جهش ۲۲۳ درصدی آن نسبت به سال ۹۶ است. تأثیر مثبت تغییرات نرخ ارز نیز در ترازنامه این شرکت نشانگر افزایش ۹۳۱ درصدی بود. پتروشیمی جم نیز توام با شناسایی ۲۲۹۰ میلیارد تومان به‌عنوان سود عملیاتی، سود خالص ۲۶۲۷ میلیارد تومانی را به اطلاع سهامداران رساند.

علاوه بر این، طی روز گذشته اظهار‌نظر حسابرس و بازرس قانونی درخصوص در‌خواست افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی خارک منتشر شد. پیش از این هیات‌مدیره در رابطه با لزوم افزایش سرمایه «شخارک» از مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته گزارشی توجیهی ارائه داده بود. درخواست افزایش سرمایه نماد مزبور به منظور تامین مالی پیشرفت طرح متانول ۲ ارائه شده بود.  در همین گروه، شرکت صنایع شیمیایی فارس، روز گذشته از فروش یک باب آپارتمان متعلق به شرکت خبر داد. طی اطلاعیه‌ای که «شفارس» در کدال قرار داد، مشخص شد که شرکت در نظر دارد یک باب آپارتمان با مساحت ۱۶۹ متر‌مربع و ارزش دفتری ۸۷۰ میلیون تومان را با قیمت کارشناسی به فروش برساند. در صورت انجام این کار، درآمد غیرعملیاتی یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومانی برآورده می‌شود که به ازای هر سهم سود ۷/ ۱ تومانی در بر دارد.  سرانجام روز گذشته، بیش از ۳ میلیارد و ۵۸۶ میلیون اوراق بهادار به ارزش حدود ۲ هزار و ۴۸ میلیارد تومان (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در تابلوهای مختلف بورس تهران دست به دست شد. در فرابورس نیز حدود یک میلیارد و ۳۱۴ میلیون سهم و اسناد خزانه و دیگر اوراق بهادار به ارزش ۶۳۰ میلیارد تومان در بین فعالان بازار جابه‌جا شد. شاخص کل فرابورس هم ضمن رشد ۱/ ۱ درصدی از مرز کانال سه هزار واحدی عبور کرد و در نهایت در ارتفاع ۳۰۱۸ واحدی قرار گرفت.