معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: شاخص عملکرد سازمان بورس در این زمینه بسیار خوب بوده و شرکت‌ها، هم از لحاظ توالی گزارشگری و هم از لحاظ زمان ارائه گزارش بسیار خوب عمل کرده‌اند. اگرچه شرکت‌هایی هم بوده‌اند که گاه تا ۵۰ و حتی ۱۰۰ روز تاخیر داشته‌اند. حسن امیری همچنین با اشاره به بحث حاکمیت شرکتی اظهار کرد: ما در سازمان بورس، بحث حاکمیت شرکتی را بعد از چندین سال برنامه مطالعاتی، در بهمن گذشته عملیاتی کردیم؛ در حقیقت بعد از جلسات متعددی که برگزار شد، دو دستورالعمل، یکی دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای شرکت‌های بورسی و دیگری پیش نویسی برای حاکمیت شرکتی در حوزه شرکت‌های دولتی استخراج شد.

وی توضیح داد: اجرای این دستورالعمل مجموعه‌ای از الزامات را می‌طلبد و مقدماتی باید فراهم شود که سازمان در ابلاغیه‌ای زمان بندی‌هایی را اعلام کرد؛ حاصل این کار منجر به تهیه پیش نویسی شد که برای وزارت اقتصاد ارسال شد و وزارت اقتصاد هم از طریق مدیرکل امور شرکت‌های دولتی این پیش‌‌نویس را تبدیل به دستورالعمل کرد. امیری با بیان اینکه این پیش‌نویس بعد از چکش کاری به نحوی برای شرکت‌های دولتی آماده شده که ممکن است حتی از آن قانون استخراج شود، افزود: اهمیت حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی بسیار بالاست و می‌تواند رتبه ما را از نظر توجه به حقوق سهامداران خرد، در جایگاه جهانی به شدت افزایش دهد. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در دستورالعمل حاکمیت شرکتی، هیات مدیره موظف است سازو کارهایی را برای کنترل‌های داخلی اطمینان بخش داشته باشد. در یکی از بندهای همین دستورالعمل که ماده ۱۵ است، اشاره شده که کلیه شرکت‌ها باید کمیته حسابرسی و کمیته انتصابات تحت نظر هیات مدیره داشته باشد.

امیری با اشاره به اینکه حسابرسی داخلی باعث ارتقای ایمن حرفه‌های مختلف می‌شود، افزود: کمکی که ما می‌توانیم داشته باشیم این است که هرچه بیشتر در جهت بسط و توسعه این فرهنگ در بین شرکت‌های بورسی تلاش کنیم؛ خط مقدم آن هم طبیعتا حسابرسان داخلی و کمیته‌های حسابرسی هستند. عضو هیات مدیره سازمان بورس در ادامه تصریح کرد: امسال تاکید ما بر کیفیت گزارشگری است؛ یعنی اطلاعات به موقع باید از محتوای اطلاعاتی خوبی هم برخوردار باشد تا بتوان مطمئن شد همه اطلاعات مربوط به شرکت منعکس شده و نهایتا خود را در قیمت سهام نشان دهد.