در هفته گذشته جریان انتشار گزارش‌های مثبت از شرکت‌ها هر چند با تردیدهایی در مورد تداوم رشد فروش شرکت‌ها در سه ماهه‌های بعدی سال همراه بود اما حداقل تا مقطع کنونی خیال بازار را از رشد‌های قیمتی سهام آسوده کرده است. از دیدگاه برخی از تحلیلگران شرایط شرکت‌ها در سه ماهه‌های باقی مانده سال به خوبی فصل بهار نخواهد بود و فشار کاهش بودجه نفتی دولت و همچنین رکود فزاینده در اقتصاد کشور می‌تواند به کاهش فروش و سودآوری شرکت‌ها منجر شود که البته این نظر مخالفانی دارد. عمده مخالفان این نظر مساله تداوم رشد نقدینگی-به‌رغم عدم انتشار آمار رسمی- و رشد تورم ناشی از کمبود کالا و تورم هزینه‌های تولید‌کننده و افزایش احتمالی نرخ ارز را عامل جلوگیری از تن دادن بازار سرمایه به رکود ارزیابی می‌کنند. در این چارچوب روز چهارشنبه نیز همزمان با آخرین روز کاری بورس در نخستین هفته از تیرماه شاخص کل توانست بازدهی ۴/ ۱ درصدی را به ثبت برساند و به عدد ۲۴۸هزار و ۵۷۸واحد برسد شاخص کل هموزن نیز با رشد ۶/ ۰ درصدی به رقم ۵۸هزار و ۳۶۳واحد رسید. در همین حال در بازار جهانی بهای هر بشکه نفت خام برنت به کانال قابل ملاحظه ۶۶-۶۵ دلار رسید. بهای هر تن مس نیز به مرز ۶هزار دلار بازگشت و بهای سرب و روی نیز به ترتیب هزار و ۹۳۳دلار و ۲هزار و ۴۹۲دلار گزارش شده است. در همین حال در بازار جهانی سنگ آهن توفان برقرار است. بهای سنگ آهن ۶۲ درصد در چین در روز چهارشنبه با یک دلار افزایش ۱۱۴.۷۵ دلار معامله شد. قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد با یک دلار افزایش ۱۱۴.۷۵ دلار معامله شد. سنگ آهن عیار ۶۵ درصد با یک دلار افزایش ۱۲۶.۷۵ دلار معامله شد.در خبرهای مهم برای بازار سهام عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت معادله تخصیص ارز به کالاهای اساسی را تغییر ندهد، قطعا نمایندگان ورود کرده و این معادله را تغییر می‌دهند.

مهرداد لاهوتی با اشاره به مصوبه مجلس برای اختصاص ۱۴ میلیارد دلار از منابع ارزی جهت تامین کالاهای اساسی گفت: دولت همچنان اصرار دارد تا این ۱۴ میلیارد دلار را در اختیار خود داشته باشد اما تاکنون برنامه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه نکرده است. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر مهمی بر گروه‌هایی نظیر دارویی و غذایی دارد. انتظار می‌رود با تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی بازار داخل بیش از پیش در اختیار تولید‌کنندگان داخلی قرار گیرد. در گروه سیمانی شرکت‌های سیمانی با امضای توافق‌نامه‌ای بر افزایش قیمت سیمان رای دادند. انجمن صنفی کارفرمایان سیمان روز چهارشنبه به منظور بررسی مشکلات و مسائل صنعت سیمان و ارائه راه حل‌های مناسب و عملیاتی در جهت برون‌رفت از وضعیت کنونی و جلوگیری از توقف کار کارخانه‌ها و بروز تنش‌های کارگری جلسه هم‌اندیشی با حضور کلیه مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده سیمان و کارشناسان این بخش برگزار کرد و در نهایت با افزایش ۳۷ درصدی قیمت سیمان موافقت شد.

در گروه تصفیه نفت مدیرعامل شرکت نفت سپاهان پس از سه سال مدیریت موفق برکنار شد. صندوق بازنشستگی صنعت نفت به‌عنوان سهامدار عمده نفت سپاهان، تصمیم به جابه‌جایی مدیریتی گرفت. بر این اساس، محمد ابراهیمی که از سال ۹۵ در این پست گمارده شده بود، پس از سه سال و اندی از سمت مدیرعاملی این شرکت بورسی کنار گذاشته شد. نفت سپاهان در دوره سه ساله مدیریت ابراهیمی از نظر فروش و سرمایه و بهره‌وری یکی از بهترین دوران خود را تجربه کرده است.

در گروه معدنی شرکت معدنی بافق اعلام کرد که قصد افزایش سرمایه بیش از ۴۹۴درصدی را دارد. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته انجام خواهد شد. گزارش توجیهی هیات مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۲۰۲.۵ میلیارد ریال به مبلغ ۱۲۰۲.۵ میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی در تاریخ ۵ تیر ۹۸ به تصویب هیات مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.در گروه بانکی بانک آینده در ۹ ماه ۱۷۸ ریال سود محقق کرد.

در گروه سنگ معدنی همزمان با اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار جهانی گل‌گهر اعلام کرد گزارش توجیهی هیات مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۴۸,۰۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۰۰,۰۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر به منظور اجرای طرح‌های توسعه ای در شرکت‌های فرعی و وابسته وجبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه های شرکت‌های سرمایه‌پذیر و اجرای طرح‌های توسعه‌ای زیرساختی، بهبود کیفیت و اکتشافی شرکت که در تاریخ ۶ تیر ۹۸ به تصویب هیات مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در گروه خودرو، ایران خودرو با اعلام جعلی بودن اطلاعات توسط برخی رسانه‌ها در مورد قیمت‌های فروش مندرج در صورت‌های مالی سال گذشته توضیح داد و اعلام کرد: برخی رسانه‌ها در اقدامی غیرکارشناسی با مبنا قراردادن برخی قیمت‌های عملیاتی انتهای سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ و مقایسه آنها با مبالغ فروش مندرج در سیستم کدال عنوان کرده‌اند؛ ایران‌خودرو قیمت‌های فروش را کمتر از اعداد واقعی بیان کرده و از این راه زیان کاذب شناسایی کرده است. از این رو فروش محصولات صرفا برپایه بخشنامه‌های صادره و شرایط مندرج در بخشنامه‌ها شامل پیش‌پرداخت،‌ عوارض قانونی، سود مشارکت و... است و تمامی فاکتورهای صادره نیز مبتنی بر بخشنامه‌های مرتبط فروش صادر می‌شود. مبلغ نهایی فاکتور فروش بعد از افزودن هزینه‌های بیمه،‌ عوارض قانونی و مالیات ارزش افزوده و کاستن سود مشارکت و جرایم تاخیر در فاکتورها تعیین شده که به جز مبلغ بهای کارخانه‌ای سایر مبالغ به هیچ وجه متعلق به ایران‌خودرو نبوده و با رعایت قوانین مربوط به سازمان‌های ذی‌ربط پرداخت می‌شود. همچنین توجه به حساسیت بازار خودرو، تمامی فاکتورهای صادر شده توسط واحد فروش ایران خودرو تحت نظارت و پایش مستمر و دائم سازمان‌های نظارتی قرار دارد. در مجموع بازار سهام در هفته گذشته بازاری رو به رشد بود که در آن بازدهی معامله‌گران در سال جاری به ۱/ ۳۹ درصد رسید. در فرابورس ایران نیز در هفته معاملاتی منتهی به ۵ تیرماه شاهد رشد ۷/ ۶ درصدی شاخص کل این بازار بودیم.