عرضه اولیه نوری سرانجام پس از مدت‌ها تاخیر انجام شد. این تاخیر اما موجب عدم استقبال از سهام این شرکت پتروشیمی نشد. همچنین با وجود اختلاف‌نظرهای بسیار درخصوص ارزندگی یا عدم ارزندگی این شرکت پتروشیمی از منظر سودآوری و نسبت قیمت به درآمد آتی (به خصوص سال ۹۹) حضور بیش از ۵۸۰ هزار نفر خریدار برای این سهم، باعث شد تنها به هر شرکت‌کننده ۵۳۳ سهم از هزار سهمیه در نظر گرفته‌شده در عرضه اولیه برسد.

با این حال عرضه اولیه سنگین برخلاف تصور بسیاری از اهالی بازار به ارزش معاملات روزانه سهام ضربه وارد نکرد و ارزش معاملات روز گذشته بورس تهران به بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان (معاملات خرد بدون احتساب عرضه اولیه) رسید. رشد نزدیک به هزار واحدی شاخص کل بورس تهران و عبور از سطح مقاومتی ۲۵۰ هزار واحد با حمایت نماد‌های سنگ آهنی، پالایشی رقم خورد. سنگ آهن چادرملو و پالایش نفت تهران دو نماد با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل بورس تهران در معاملات روز گذشته بودند. البته در این میان نماد معاملاتی غول‌های فلزی مانند فولاد مبارکه و ملی مس در میان نمادهای با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل قرار داشتند.

در این خصوص روز گذشته سهام ملی‌مس برای برگزاری مجمع عمومی سالانه منتهی به اسفند ۹۷ متوقف شد. مجمع عمومی سالانه ملی‌مس ایران روز دوشنبه این هفته برگزار خواهد شد. این شرکت در سال مالی گذشته حدود ۷۰ تومان سود به ازای هر سهم محقق کرده بود. مجمع این شرکت پس از تغییر مدیریت این شرکت و بازگشت سعدمحمدی به سکانداری ملی‌مس جالب توجه به نظر می‌رسد.

طی روز گذشته به دنبال کشف سود سهامداران شرکت‌های کوچک‌تر، پس از مدت‌ها رشد شاخص کل از نماگر هم‌و‌زن پیشی گرفت. در حالی شاخص هم‌وزن با تاثیر یکسان نمادها رشد ۱/ ۰درصدی را تجربه کرد که دماسنج اصلی بازار توانست ۴/ ۰ درصد رشد داشته باشد. در همین راستا اغلب صنایعی که در مدت اخیر موتور محرکه شاخص کل هم‌وزن بودند مثل غذا، دارو و قند و شکر در مدار منفی معاملات قرار گرفتند. البته همچنان در صنایع مزبور رالی قیمتی برخی از نمادها هراس از تشکیل حباب قیمتی را ایجاد کرده است. در این میان چه در صنایع بزرگ و همچنین صنایع کوچک بازار انتظار برای انتشار صورت‌های مالی سه‌ماه نخست سال وجود دارد. ۸ روز تا مهلت قانونی انتشار عملکرد بهار برای شرکت‌ها باقی‌مانده است. ترافیک انتشار عملکرد سه‌ماه نخست سال ۹۸ می‌تواند قیمت سهام را طی دو هفته آتی دستخوش تغییرات قابل توجه کند.  همان‌طور که اشاره شد گروه فرآورده‌های نفتی نیز روز گذشته با استقبال معامله‌گران همراه شدند. شاخص این صنعت روز گذشته رشد حدود ۲ درصدی را تجربه کرد. رشد قیمت نفت طبق الگوی ذهنی حاکم بر بازار بار دیگر اثرات خود را در سهام پالایشی منعکس کرد. در این گروه سهام مورد توجه نفت سپاهان برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و همچنین فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه بیش از ۴۷۱ درصدی متوقف شد. نمادهای این گروه نیز با توجه به تغییرات فصل بهار، انتظار انتشار عملکرد فصل گذشته را می‌کشند.

سهام گروه خودرویی نیز روز گذشته بار دیگر با هجوم نقدینگی مواجه شد. هجمه نقدینگی به سهام خودرویی در ادامه معاملات پایان هفته گذشته رخ داد. در حالی سهام شرکت‌های خودرویی به‌صورت متوسط رشد بیش از ۹/ ۲ درصدی را تجربه کردند که اغلب نمادها در آخرین معامله رشد بالاتری را به ثبت رسانده بودند. در همین راستا روز گذشته در حالی بازار سهام به پایان رسید که سهام شرکت ایران خودرو با نماد «خودرو» در سقف دامنه قیمتی روزانه و «خساپا» نیز نزدیک به همین سقف معامله شد. خودروسازان انتظار اخبار مجامع را می‌کشند. رشدهای قابل توجه سهام‌ خودرویی از ابتدای سال ۹۸ تاکنون به شدت انتظار برای اخبار داخلی این شرکت‌ها را افزایش داده است مجامع این شرکت‌ها می‌تواند در این خصوص مفید واقع شود. علاوه بر این تحلیلگران بنیادی بر لزوم توجه به‌صورت‌های مالی سه‌ماه نخست شرکت‌های خودروساز تاکید دارند. در حالی‌که به نظر می‌رسد معامله‌گران سهام تنها بر اساس دارایی‌های احتمالی و ارزش روز آنها در حال داغ کردن سهام خودرویی هستند کمتر توجهی به افزایش حجم بدهی‌ها و کاهش ارزش هر چه بیشتر حقوق صاحبان این شرکت‌ها می‌شود.

از سوی دیگر گروه‌های کوچک‌تر بورس تهران که طی مدت اخیر سردمدار رشد بازار بودند با کشف سود معامله‌گران خود مواجه شدند. در اغلب گروه‌های پر هیاهو و البته کوچک‌تر شاهد عرضه‌های گسترده سهامداران حقیقی بودیم. در حالی در گروه سیمان شاهد نوسان اندک متوسط قیمت‌ها بودیم که پس از دریافت مجوز افزایش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر سهامداران این گروه منتظر انتشار صورت‌ مالی‌های سه‌ماهه هستند تا بتوانند برآوردی دقیق‌تر از هزینه‌های تحمیل‌شده به دنبال موج تورمی بر تولید را به دست آورند. نمادهای این گروه یکپارچگی پیشین را نداشتند.  اثرگذارترین نماد بر شاخص کل بازار سهام «کچاد» با اثر مثبت ۲۱۸ واحدی بود. با توجه به شایعات افزایش نسبت قیمتی سنگ آهن و گندله به شمش فولاد خوزستان طی مدت اخیر دو نماد «کچاد» و «کگل» با اقبال معامله‌گران مواجه شدند. البته روز گذشته «وامید» به‌عنوان سهامدار این دو شرکت سنگ آهنی پس از رشد هفته گذشته مسیر منفی را در پیش گرفته بود. در مقابل نمادهای فولادی در چند روز اخیر در مدار منفی معاملات قرار گرفتند. شایعات پیرامون احتمال رشد قیمت سنگ آهن را می‌توان یکی از دلایل فشار بر سهام فولادی عنوان کرد. به این ترتیب «فولاد» با افت ۷۴/ ۰ درصدی دومین نماد مقاوم در برابر رشد بازار سهام بود.