در این میان اجماع تحلیلگران درباره پیش‌بینی سود شرکت‌ها نیز از احتمال رشد حدود ۷ درصد سودآوری پرده برداشته است. با این حال غلبه هیجانات منفی در معاملات روز گذشته سبب شد تا شاخص کل بورس تهران بیش از ۷ هزار واحد ریزش کند. هر چند غیبت بزرگان بورسی به دلیل شرکت در مجمع عمومی عادی سالانه مانعی در برابر کاهش هر چه بیشتر شاخص سهام بود. در این شرایط در بازارهای موازی (ارز و سکه) نیز شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. در این راستا دلار با شکستن مرز روانی ۱۲ هزار تومانی به کانال ۱۱ هزار تومانی وارد شد. سکه نیز سنگین‌ترین افت از اواسط مهر ۹۷ را تجربه کرد و ۸/ ۶ درصد کاهش یافت.

روند اصلاح بازار سهام از نیمه دوم معاملات روز یکشنبه توسط سهام خودرویی به همراه شرکت‌های کوچک‌تر بورسی شروع شد و طی روز دوشنبه با پیوستن بانکی‌ها به این جریان شدت بیشتری یافت. این روند در روز گذشته به اوج خود رسید و باعث شد شاخص کل بورس تهران با افت ۷۰۳۵ واحدی کانال ۲۵۰ هزار واحد را از دست بدهد و روی عدد ۲۴۶هزار و ۲۶۸ واحد آرام بگیرد. در همین راستا کاهش متوسط قیمت‌ها شدت بیشتری داشت و نماگر هموزن که نمادها اثرگذاری یکسانی در محاسبه آن دارند، به اصلاح بیش از ۳ درصدی تن داد.

در معاملات دیروز بازار سهام تعدادی از نمادهای بزرگ بازار مثل «شپنا»، «شخارک»، «فملی» و «شسپا» به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف بودند. با توجه به ارزش بازاری بالای این شرکت‌ها، در صورتی که این نمادها بسته نبودند احتمالا شاهد از دست رفتن بخش بیشتری از ارزش بورس تهران بودیم. از دیگر سهام اثرگذاری که روز گذشته با توقف نماد معاملاتی خود مواجه بودند، می‌توان به دو قلوهای سنگ آهنی اشاره کرد. شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر و چادر ملو که طی دو هفته اخیر به دنبال تغییر نسبت قیمتی کنسانتره سنگ‌آهن و گندله به شمش فولاد خوزستان بودند، بالاخره موفق به انجام توافقی با طرف فولادی برای افزایش این نسبت‌ها شدند. «کگل» مجوز افزایش ۲۳ درصدی نسبت قیمت کنسانتره سنگ‌آهن به نرخ شمش فولاد خوزستان و افزایش ۹ درصدی این نسبت برای گندله را دریافت کرد. همچنین «کچاد» هم افزایش نرخ بیش از ۱۰ درصدی برای کنسانتره سنگ آهن دریافت کرد.

یکی از اطلاعیه‌های جالب توجه منتشرشده در سامانه کدال صورت مالی یک ساله حسابرسی شده پالایش نفت بندر عباس بود. «شبندر» که طی معاملات روز گذشته چندین بار وارد صف فروش شد، در گزارش حسابرسی‌شده خود خبر از افت بیش از ۱۱ درصدی سود خالص در مقایسه با صورت مالی حسابرسی نشده داد. دلیل اصلی این اتفاق عدم شناسایی نفت کوره امانی این شرکت نزد پالایش و پخش به‌عنوان کالای فروش‌رفته توسط سازمان عنوان شد. از دیگر اتفاقات جالب توجه انتشار صورت مالی سه ماهه ابتدایی سال جاری شرکت گاز و شیشه بود. «کگاز» با کسب سود ۳۴۶ ریالی در این سه ماه موفق به افزایش ۶۵۲ درصدی سودآوری نسبت به مدت مشابه در سال قبل شده است.

طی روزهای اخیر شایعه‌ای مبنی بر کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بازار پیچیده است. این شایعه از طرف منابع رسمی نه تایید شده است و نه رد. اما با توجه به دودلیل می‌توان این شایعه را بی ‌پایه و اساس دانست. به گزارش «دنیای بورس» علت اول کذب بودن این شایعه را می‌توان در کسری بودجه دولت دید. در شرایطی که دولت با کسری بودجه گسترده مواجه شده و به‌صورت مداوم سعی در کاهش گستردگی پخش ارز دولتی دارد، بسیار بعید به نظر می‌رسد که یارانه این بخش را بخواهد افزایش دهد. دلیل دیگری که می‌توان با استناد به آن صحت این شایعه را زیر سوال برد، مواضع رسمی شخص وزیر نفت است. زنگنه از هنگامی که در سال ۹۲ به کسوت وزیر نفت درآمد، برای حذف و کاهش رانت عظیم بخش پتروشیمی تلاش زیادی کرده است، با این اوصاف احتمال کذب بودن این شایعه بسیار بالا است. در دیگر تحولات بازار سهام، شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان در سه ماه گذشته موفق به ساخت سود ۱۲۴ ریالی به ازای هر سهم شده است. به این ترتیب سود هر سهم «غشان» نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته رشد ۱۳۴ درصدی را تجربه کرده است. این نماد از روز یکشنبه به علت نوسان بیش از ۵۰ درصدی متوقف شد.

دیروز سهام شرکت تازه وارد بورسی یعنی پتروشیمی نوری در سومین روز معاملاتی خود پس از عرضه اولیه برای دقایقی از سقف قیمتی روزانه عقب‌نشینی کرد. تقابل خریداران و فروشندگان نماد «نوری» تا جایی پیش رفت که ارزش معاملات روزانه این سهم از ۳۰۰ میلیارد تومان هم فراتر رفت. به جز «نوری» تنها ۲۴ نماد دیگر از بین ۳۳۱ نماد پذیرفته در بورس تهران طی روز گذشته قیمت پایانی مثبتی داشتند. در مجموع طی روز گذشته در بورس اوراق بهادار تهران شاهد جابه‌جایی ۲ میلیارد و ۹۰۲ میلیون برگه سهام بین معامله‌گران در بیش از ۵۱۴ هزار معامله بودیم. ارزش این معاملات (با احتساب معاملات بلوک و اوراق) ۱۱۸۳ میلیارد تومان بود. سهم سهامداران حقوقی در خرید سهام بیش از حقیقی‌ها بود. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت بورس تهران ۲۸۴ میلیارد تومان به سمت حقوقی‌ها بود. همچنین در فرابورس ارزش معاملات به حدود ۷۴۴ میلیارد تومان رسید. در معاملات فرابورس نیز در بیش از ۱۴۹ هزار معامله یک میلیارد و ۵۳۶ میلیون برگه سهام بین سهامداران رد و بدل شد.