در هفته گذشته معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در متغیرهای کلان اقتصادی افت شدید بهای آزاد ارز و افزایش ارزش ریال سبب حرکت بازارها برخلاف جهت سال گذشته شد. در حالی که در سال گذشته افزایش ارزش دلار و بروز تورم به افزایش قیمت‌ها در همه بازارها منجر شده بود، کاهش ارزش دلار و تقویت ریال کاهش قیمت در اکثر بازارها را به دنبال داشته و در بازار سهام نیز این عامل تاثیراتی را برجای گذاشته است. هرچند بازار سهام به دلیل احتساب نرخ نیما در اقتصاد بنگاه‌ها تا سطح این نرخ نگرانی عملی نخواهد داشت. ولی برخی از شایعات در مورد کاهش احتمالی بهای دلار به مرز ۱۰۵۰۰تومان و کمتر از آن به تشدید عرضه سهام در بازار منجر شد. در همین حال بازار سهام از چند عامل دیگر نیز متاثر شده است؛ نزدیکی پایان فصل مجامع و توقف اکثر نمادهای بزرگ یک عامل کاهش حجم معاملاتی بوده و هر ساله آخرین هفته فصل مجامع عموما بازار بدون روند خاصی به فعالیت می‌پردازد. در همین حال اجرای مرحله نهایی سامانه مدیریت ریسک نیز در هفته گذشته به‌خاطر تقدم‌بخشی به فروش به‌جای خرید در سهامداران جزء، به عرضه‌ها افزود. در همین حال بازار در حال بروز نشانه‌هایی از نگرانی نسبت به قیمت برخی از سهام بازار پایه است. شرکت‌هایی که به مدد دامنه نوسان تعیین شده برای آنها در خلال چند هفته گذشته رشد شدیدی را به نمایش گذاشته و فاصله معنا‌داری با شرایط بنیادی سهام یافته‌اند.

در این شرایط روز چهارشنبه بازار اندکی از افت شدید روز سه‌شنبه را جبران کرد و شاخص کل توانست با رشد ۵۲۲واحدی به کار خود پایان دهد. بر این اساس نماگر اصلی بازار در پایان معاملات روز چهارشنبه به رقم ۲۴۶ هزار و ۷۹۰ واحد رسید. اما همچنان روز چهارشنبه شاخص کل هموزن به نشانه افت اکثریت نمادهای بازار، ۱۲۶واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۵۹ هزار و ۹۵۹ واحد رسید. در تحولات سیاسی عصر روز پنج شنبه باردیگر خبرهای ضد و نقیضی در مورد بروز تنش‌های منطقه‌ای،بازارهای جهانی را به تلاطم در آورد. به‌طوری‌که بهای نفت برنت به کانال ۶۳-۶۲دلار رسید. در همین راستا بهای مس نیز به بیش از ۶هزار دلار بازگشته و در سطح ۶هزار و ۱۰۰دلار رقم خورده است. بهای سرب و روی نیز به ترتیب به ۲هزار و ۵۰دلار و ۲هزار و ۴۶۲دلار رقم رسیده است. در مهم‌ترین خبرهای مرتبط با بازار سرمایه وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی قطعات و تجهیزاتی معادل ۱۰ میلیارد دلار خبر داد که تا پیش از این از خارج کشور تامین می‌شدند و گفت: به این منظور سهمیه داخلی‌سازی برای صنایع مختلف خودرویی، فولادی و ... تعیین شده است.

«رضا رحمانی» در حاشیه نخستین نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» افزود: اگر بتوانیم این ۱۰ میلیارد دلار قطعات و تجهیزات را امسال یا حداکثر در سال آینده داخلی‌سازی کنیم، به همان نسبت از ارزبری اقتصاد کشور کاسته شده و چه بسا که امکان صادرات و ارزآوری آنها نیز فراهم شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: این وزارتخانه با حمایت‌های تعرفه‌ای از اقلام وارداتی شرکت ها، همچنین حمایت‌های تسهیلاتی و تکنولوژیکی در تلاش است تا فضای مناسبی را برای داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات از سوی سازندگان داخلی فراهم آورد. در بازار سهام همچنین هفته گذشته نیز برگزاری مجامع شرکت‌های مهم ادامه داشت. در مهم‌ترین مجامع پالایشگاه نفت اصفهان ۸۰۰ ریال، پالایشگاه نفت شیراز ۲۵۰۰ ریال،پتروشیمی فن آوران ۱۶,۰۰۰ ریال، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) ۶۸۵ ریال و پتروشیمی پارس ۹۳۰۰ ریال سود نقدی به  ازای هر سهم به سهامداران خود پرداخت کردند.

در گروه پتروشیمی عضو انجمن کارفرمایی پتروشیمی گفت: صادرات طبق روال قبل انجام می‌شود و اعمال تحریم مشکلی در محصولات پتروشیمی به‌وجود نیاورده است، در زمینه نقل و انتقال پول هم مشکل حادی وجود ندارد. پرویز صحاف‌زاده در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره کمبود عرضه کود اوره از سوی پتروشیمی‌ها اظهار کرد: موضوع کمبود مربوط به مصوبه‌ای است که بر اساس آن باید قیمت طبق نرخ‌های پایه بورس تعیین شود و نه قیمتی که تاکنون سوبسیدی تعیین می‌شد.وی افزود: قرار است شرکت‌های پتروشیمی کود اوره را بر پایه نرخ بورس تحویل دهند و کاهش عرضه فقط به همین دلیل است. قیمت پایه بورس تاکنون ۶۶۰ تومان بوده و اکنون بر اساس نرخ ۱۴۰۰ تومان است. در گروه بانکی بانک خاورمیانه مجوز افزایش سرمایه از محل اندوخته و سود انباشته را دریافت کرده است. بانک خاورمیانه که اخیرا در مجمع ۲۰۰ریال سود تقسیم کرد این افزایش سرمایه را برای بهبود نسبت کفایت سرمایه و افزایش سقف فردی تسهیلات و تعهدات به کار خواهد برد.

در گروه تصفیه نفت نیز پالایشگاه نفت تهران مجوز افزایش سرمایه ۸۳درصدی را از محل اندوخته و انباشته دریافت کرده است.

در گروه پتروشیمی نیز خارک با هدف ایجاد یک واحد جدید تولید متانول، برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی را اعلام کرد. براساس مجوز صادره این افزایش سرمایه جهت احداث واحد تولید متانول با ظرفیت یک میلیون و ۴۰۲هزار و ۵۰۰ تن در سال و تکمیل واحدهای تامین‌کننده آب، برق و بخار جهت تامین سرویس‌های یوتیلیتی مورد نیاز واحد متانول ۲(جدید) و واحدهای موجود مجتمع به کار می‌رود.  در گروه پتروشیمی مدیرعامل‌پتروشیمی پارس عنوان کرد با اجرایی شدن پروژه revamping در سال جاری، به افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت تولید استایرن مونومر (با حاشیه سود بالا) در سال دست می‌‌یابیم. وی در ادامه تاکید کرد:افرایش سود ۹۵ میلیون دلاری حاصل از اقدامات انجام شده درخصوص افزایش ظرفیت دریافت خوراک گاز LPG برای سال گذشته محقق شد.

وی عمده دلایل کاهش ۱۷ درصدی تولید نسبت به ظرفیت اسمی را، عدم تامین سرویس‌های جانبی از سوی پتروشیمی مبین، عدم تامین کشتی و عدم دریافت محصولات توسط واحدهای پایین‌دستی عنوان کرد و افزود: در سه ماه ابتدایی سال جاری، رشد ۱۵ درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ را تجربه کردیم. در گروه ارتباطی شفاف‌سازی سازمان بورس خبر از خروج «های‌وب» از نمادهای تحت احتیاط داده است. در این شفاف‌سازی آمده است به دنبال حسابرسی ویژه انجام شده شرایط شرکت به حالت عادی بازگردانده می‌شود. همچنین شرکت طی نامه‌هایی مورخ ۹تیر و ۲۴تیرماه سال جاری از سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست کرده که با توجه به ماهیت فعالیت شرکت و به منظور پوشش تغییرات سریع تکنولوژی و اجرای به موقع طرح‌ها؛ عبارت ذیل در قالب یک تبصره به ماده ۵۱ اساسنامه شرکت افزوده شود:

«هر ساله ۴۰ درصد از سود سالانه قابل تقسیم (هر بار تا سقف ۱۰ درصد از سرمایه ثبتی شرکت)، به حساب «اندوخته احتیاطی سرمایه‌ای» منظور می‌شود. این عمل تا زمانی که «اندوخته احتیاطی سرمایه‌ای» به میزان ۵۰ درصد از سرمایه ثبتی شرکت برسد، الزامی است. در صورت وجود مازاد اندوخته احتیاطی سرمایه‌ای نسبت به ۵۰ درصد سرمایه ثبتی شرکت، مبلغ فوق قابل تقسیم میان صاحبان سهام و در صورت دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار قابل انتقال به حساب سرمایه خواهد بود.»

ضمنا تصویب تغییرات اساسنامه شرکت به شرح فوق در دستور جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۳۰تیرماه سال ۹۸ شرکت قرار دارد. در نامه شفاف‌سازی اعلام شده که پس از برگزاری مجمع فوق و با شرط تداوم وجود بازارگردان در نماد معاملاتی، «های‌وب» به‌صورت عادی (خارج از شرایط تحت احتیاط) بازگشایی خواهد شد. در میان دیگر تحولات اثرگذار، روز گذشته مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس به بیان جزئیاتی درباره امکان افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های حقوقی پرداخت. علی بیک زاده با اشاره به مجاز بودن افزایش سرمایه از محل افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی به سنا گفت: به موجب ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، در جلسه پنجم تیر ماه ۹۸ هیات‌مدیره سازمان بورس مقرر شد تا شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان برای انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، علاوه بر رعایت موارد مندرج در آیین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده ۱۴۹ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۵ فروردین ماه ۹۵ هیات وزیران، برخی موارد دیگر را نیز رعایت کنند. در این راستا ارزیابی دارایی‌های هر طبقه توسط هیات کارشناسی متشکل از حداقل سه کارشناس رسمی دادگستری با مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه است که باید توسط منتخب کانون یا مرکز مربوطه انجام شود.

وی افزود: همچنین در مواردی که دارایی‌های موجود در یک طبقه متعدد و در شهرهای مختلف باشد، شرکت می‌تواند برای ارزیابی دارایی‌های آن طبقه در هر استان، از یک هیات کارشناسی استفاده کند یا هر کدام از کارشناسان عضو هیات کارشناسی در مورد یک یا چند قلم از دارایی‌های موجود در طبقه مورد بررسی گزارش کارشناسی به‌صورت انفرادی ارائه کنند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخص مثبت بود که اندکی از افت روز سه شنبه بازار را جبران کرد. ارزش معاملات بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بازار روز چهارشنبه به یک هزار و ۱۰۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۷۹۰میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه ارزش معاملات در کل هفته با رشد ۴/ ۹درصدی نسبت به هفته ماقبل را تجربه کرده و به رقم ۷هزار و ۱۲۴میلیارد تومان رسید. شاخص کل بورس نیز در کل هفته ۱/ ۱درصد عقب نشینی کرد و باعث شد تا بازدهی معامله‌گران در سال جاری به ۳۸درصد رسد.