طی معاملات روز گذشته، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر ۸۴۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷۳۷ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. رصد معاملات روز یکشنبه فرابورس ایران نشان‌دهنده بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص این بازار از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون و فولاد هرمزگان جنوب در مجموع به میزان ۲۴ واحد است.

در این شرایط عصر روز گذشته پتروشیمی زاگرس عملکرد فصل بهار خود را روی سامانه کدال قرار داد و خبر از تحقق سود ۷۰۵ تومانی داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۹۱ درصدی را تجربه کرده است. حاشیه سود شرکت ۶۷ درصد گزارش شده است. این در حالی است که متوسط سال قبل کمتر از ۶۰درصد بود. بهای هر تن متانول برای «زاگرس» نیز ۹۵۷ هزار تومان با گاز ۶۹۵ تومان و اکسیژن ۴۴۵ تومان بوده است. نرخ فروش متانول صادراتی نیز در قرارداد CFR حدود ۳۰ میلیون ریال اعلام شده است. نکته قابل توجه دیگر شناسایی ۲۹۶ میلیارد تومان از محل سایر درآمد عملیاتی و ۲۱۹ میلیارد تومان درآمد غیر عملیاتی پتروشیمی زاگرس است.

پتروشیمی مارون نیز روز گذشته از گزارش ۳ ماهه خود رونمایی کرد. «مارون» در سه ماه ابتدایی سال مالی ۹۸، حدود ۱۵۶ تومان سود به ازای هر سهم ساخته که ۱۹۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. فروش این شرکت ۱۵۳ درصد افزایش داشته و حاشیه سود ناخالص با ۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ به ۴۶ درصد رسیده است. این شرکت همچنین در بهار ۹۸، حدود ۶ درصد بیشتر از سه ماه پایانی سال ۹۷ فروش داشته و حاشیه سود ناخالص نیز با رشد ۴ درصدی همراه شده است.

  رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز یکشنبه در مجموع شاهد جابه‌جایی حدود ۵۱ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۵/ ۲۶ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی حقوقی به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار بودیم. در این میان نماد معاملاتی شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم «وهور» به ارزش حدود ۱۷ میلیارد تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «وگستر» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۴/ ۶ میلیارد تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی بانک دی شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. در این راستا دیروز افزون بر ۸/ ۱۰ میلیون سهم «دی» به ارزش ۷/ ۳ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی بیمه پاسارگاد بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان ۲ میلیارد تومان را تجربه کرد.

  افزایش نرخ سود «اخزا»ها

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود ۳/ ۳ میلیون ورقه به ارزش تقریبی ۲۵۷ میلیارد تومان در ۱۴۴۴ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود ۶/ ۲ میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۱۹۲ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۱ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند.بیشترین رشد قیمت در این روز با افزایش قیمت حدود ۵/ ۰ درصدی به «اخزا۷۲۰» اختصاص پیدا کرد. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افزایش ۴/ ۰ واحد درصدی در سطح ۲/ ۲۲درصد قرار گرفت.