توقف ۵۷ نماد معاملاتی به دلیل برگزاری مجمع عادی سالانه شاید مهم‌ترین دلیل کاهش ارزش معاملات خرد سهام بود. دیروز ارزش دادوستدها کاهشی چشمگیر داشت و بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق به ۷۱۵ میلیارد تومان رسید. در این میان شاخص کل به واسطه انتشار گزارش‌های عملکرد سه ماهه غول‌های بازار با رشدی ۳۲۲۴ واحدی روی عدد ۲۴۹.۶۶۲ واحد تثبیت شد. رشد بازار سهام در روز گذشته مرهون شرکت‌های بزرگ بازار بود؛ شاهد این مدعا افزایش ۳/ ۱ درصدی نماگر اصلی در برابر رشد ۶۵/ ۰ درصدی شاخص کل هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) است.

با توجه به گزارش‌های سه ماهه‌ای که بعد از ساعات معاملاتی بازار در روز شنبه منتشر شدند برخی از نمادها مثل «شپدیس» و «کرماشا» از هنگام پیش‌گشایش بازار با صف‌های خرید سنگین همراه شدند. پتروشیمی پردیس در سه ماه ابتدایی سال جاری موفق به ساخت سود ۱۶۲۵ ریالی به ازای هر سهم شده است. این عدد برای بهار سال گذشته ۳۳۲ ریال بود و به این ترتیب «شپدیس» نسبت به دوره مشابه پیشین موفق به کسب ۳۹۰ درصد سود بیشتر شده است. پتروشیمی کرمانشاه نیز در قیاس با بهار سال پیش با رشد ۳۲۹ درصدی در سودآوری مواجه بوده است. «کرماشا» در حالی طی سه ماه گذشته برای هر سهم ۶۶۹ ریال سود ساخته است که در زمستان این عدد ۵۵۹ ریال بود. همچنین در سه ماه ابتدایی سال ۹۷ این شرکت ۱۵۶ ریال سود برای هر سهم ساخته بود.

نیمه ابتدایی سال گذشته نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها ۱۱ سنت، بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی بود. بعد از این زمان نرخ خوراک با دلار نیمایی تسعیر می‌شد. در سال جاری اما با توجه به افزایش قیمت دلار نیمایی فعالان بازار نگران هزینه‌های شیمیایی‌ها بودند. در همین رابطه هفته گذشته شایعه‌ای مبنی بر دریافت گاز ۷ سنتی توسط پتروشیمی‌ها در بین معامله‌گران بازار پخش شده بود. اکنون با انتشار گزارش «شپدیس» و «کرماشا» به نظر می‌رسد این شایعه برای برخی از شرکت‌های پتروشیمی صحت داشته است. به همین دلیل می‌توان یکی از علل جهش سودآوری پتروشیمی پردیس و پتروشیمی کرمانشاه را دریافت گاز ارزان عنوان کرد.

با توجه به عملکرد مناسب پتروشیمی‌هایی که گزارش سه‌ماهه داده بودند، اغلب نمادهای این گروه روز گذشته در مدار مثبت معاملات قرار داشتند. در این بین می‌توان به «خراسان» اشاره کرد که از ابتدای روز در سقف قیمت مجاز روزانه با مازاد تقاضا همراه بود. پتروشیمی خراسان در اواسط ساعات معاملاتی گزارش عملکرد فصل بهار خود را منتشر کرد. البته با توجه به اینکه این نماد از ابتدای روز معاملاتی با صف خرید همراه بود کسب سود ۱۰۷۰ ریالی در فصل بهار تنها موجب سنگین‌تر شدن صف خرید این نماد شد. پتروشیمی خراسان نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته ۱۸۹ درصد رشد سودآوری داشته است. البته نسبت به زمستان پیشین سود این سهم شاهد کاهش ۲۳ درصدی بوده است.

یکی از گزارش‌های جالب توجه که روز گذشته در جریان بازار منتشر شد گزارش عملکرد فصل گذشته فولاد خوزستان بود. «فخوز» در سه ماه ابتدایی امسال موفق به کسب سود ۶۱۷ ریالی برای هر سهم خود شده است. سود فولاد خوزستان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱۹ درصدی داشته است. با توجه به سود ۵۱۴ ریالی این سهم در زمستان، «فخوز» طی بهار برای هر سهم خود ۱۰۳ ریال سود بیشتر کسب کرده است. پس از انتشار این گزارش، با هجوم معامله‌گران، نماد «فخوز» به سقف قیمتی روزانه رفت و با وجود فعالیت گسترده سهامدار عمده در سمت فروش و عرضه بیش از ۵۰ میلیون سهم در انتهای بازار بیش از ۵/ ۲ میلیون سهم مازاد تقاضا برای این سهم وجود داشت.

بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران نیز با انتشار صورت مالی فصل بهار خود پرده از رشد ۱۳۰ درصدی سودآوری نسبت به مدت مشابه سال پیش برداشت. فولاد مبارکه اصفهان که در زمستان برای هر سهم خود تنها ۹ ریال سود ساخته بود موفق شد در فصل بهار این عدد را به۲۹۰ ریال برساند.در راستای انتشار گزارش‌های فصلی می‌توان به‌صورت مالی سه ماهه پالایش نفت تهران اشاره کرد که در بهار موفق به کسب سود ۶۱۶ ریالی به ازای هر سهم شده است. «شتران» در بهار سال گذشته ۱۷۰ ریال و در سه ماهه انتهایی سال ۹۷ نیز ۵۷۳ ریال سود برای هر سهم خود ساخته بود. یکی دیگر از پالایشگاه‌هایی که روز گذشته گزارش عملکرد سه ماه داد پالایش نفت اصفهان بود. «شپنا» که بهار سال گذشته با سود ۳۰۱ ریالی برای هر سهم همراه بود توانسته است طی سه ماه گذشته این عدد را به ۸۷۲ ریال برساند. رشد سودآوری این سهم نسبت به زمستان که ۵۱۷ ریال سود ساخته بود به ۶۹ درصد رسیده است.

 نگاهی به عملکرد بازیگران سهام

سهامداران حقیقی در بازار روز گذشته بسیار فعال‌تر از حقوقی‌ها ظاهر شدند و پس از چهار روز نبض بازار را به دست گرفتند. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت بورس تهران به میزان ۱۰۷ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. بیشترین خالص خرید معامله‌گران خرد در نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی به میزان ۴۸ میلیارد تومان ثبت شد. طی حدود ۲۲۴ هزار معامله در روز گذشته یک میلیارد و ۶۳۷ میلیون برگه سهام بین فعالان بازار رد و بدل شد. در فرابورس نیز طی ۱۴۷ هزار معامله ۸۴۴ میلیون برگه سهام به ارزش ۷۳۷ میلیارد تومان مبادله شد.