بازار پایه در انتظار تصمیمات شورای عالی

بازار پایه فرابورس در تیرماه شاهد معامله ۲۱میلیارد و ۱۵۴ میلیون ورقه به ارزش ۶هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بود که بخش عمده‌ای از این مبادلات به خرید و فروش‌های صورت گرفته در تابلوی «ب» اختصاص داشت. بر این اساس در تابلوی «ب» بازار پایه بیش از ۱۸میلیارد برگه به ارزش ۵هزار و ۶۰۰میلیارد تومان معامله شد. سهم تابلوی «الف» ۸۴میلیارد تومان و تابلوی «ج» نیز ۵۵۷میلیارد تومان بود.  در همین راستا بازار پایه ماه گذشته اخبار زیادی را مخابره کرد. از جمله در حالی که قرار بود مقررات جدید بازار پایه فرابورس ایران از هفته پایانی خردادماه اجرایی شود با توجه به صحبت‌ها و نظرات فعالان پیرامون قوانین مزبور، اعمال آن به تعویق افتاد. بر این اساس در جلسه‌ای با حضور سیاست‌گذاران بورسی، مقررات درج و عملیات بازار پایه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد که اتفاق نظر درخصوص اصلاح مقررات این بازار وجود داشت، با این حال مقرر شد جزئیات و برخی از نکات بازنگری شود. این نظر نهایی نیز به تصمیم شورای عالی بورس و بررسی در این مرجع واگذار شد. با این وجود در جلسات هفتگی شورای‌عالی بورس، بررسی مقررات مزبور به تعویق افتاد و خروجی جلسه در هر نشست به نشست بعدی موکول شد. البته در این میان فرابورس نیز جلساتی به منظور تشریح این موضوع برگزار کرد که آخرین جلسه در روز یکشنبه ۲۳تیرماه با حضور رئیس سازمان بورس، مدیرعامل فرابورس، عضو شورای عالی بورس و جمعی از مدیران بازار سرمایه برگزار شد. در این جلسه نیز به علل تغییر قوانین این بازار و بررسی ابهامات فعالان و سهامداران درخصوص قوانین جدید پرداخته شد. در نهایت جلسه مزبور با نظرات مختلفی از سوی فعالان و ناشران بازار پایه همراه بود و مقرر شد که جمع‌بندی نظرات این افراد به ‌جلسه آینده شورای عالی بورس ارائه شود. به این ترتیب سهامداران بازار پایه همچنان در انتظار جلسه آتی شورای عالی بورس باقی ماندند.

چه خبر از نمادهای تازه‌وارد

در میان دیگر اخبار تیرماه فرابورس، عرضه اولیه ۱۰درصد سهام دارویی ره آورد تامین قرار داشت. این عرضه که در روز ۱۲تیرماه صورت گرفت، رکوردی جدید در عرضه‌های اولیه فرابورس بود. به‌طوری‌که در این عرضه ۴۳۵هزار نفر مشارکت داشتند که نسبت به عرضه قبلی (عرضه ژلاتین کپسول)، افزایش ۵۷هزار نفر خریدار ثبت شد. البته به دلیل مشارکت بالا از ۳۳۰کد قابل تخصیص به هر کد سهامداری، تنها ۹۲سهم به هر کد رسید. در نهایت ۱۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان نقدینگی از بابت عرضه مزبور جذب بازار شد.  همچنین «درهآورد» در موج اول بازدهی(۱۱روز متوالی) که همچنان در آن قرار دارد، توانسته بازدهی بیش از ۷۸درصدی نصیب سهامداران کند. به این ترتیب نماد مزبور در پایان تیرماه به رقم ۵۶۰۹ریال رسید و با صف خرید بیش از ۲۰میلیون سهمی به کار خود پایان داد.

ورود «اخزا» جدید

همچنین در ماه گذشته عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۱۹» در بازار ابزارهای نوین مالی صورت گرفت. هر برگه مزبور با قیمت ۹۲هزار و ۸۳۲تومان کشف قیمت شد و از ارزشی بالغ بر ۷۳۲میلیارد تومان برخوردار بود. تاریخ سررسید این اوراق آبان ماه سال جاری است. همچنین در این ماه شاهد ورود دیگر نماد این گروه یعنی « اخزا۷۱۵» به بازار بودیم. این اوراق با سررسید اردیبهشت‌ماه سال ۹۹بوده و در کل ارزشی بالغ بر ۵۸۵میلیارد تومان داشت. به این ترتیب در مجموع بازار اوراق بدهی فرابورس ایران در ماه گذشته حدود ۸۰۴میلیون برگه مورد معامله قرار گرفت و ارزش کل معاملات این اوراق نیز به ۵هزار و ۲۲۶میلیارد تومان رسید. متوسط نرخ سود موثر «اخزا»‌ها نیز در تیرماه به ۲/ ۲۲درصد رسید که در مقایسه با خردادماه تغییری را تجربه نکرد.

بازگشایی «غویتا»

افزون بر این فرابورس در تیرماه شاهد انتقال شرکت ویتانا در نماد «غویتا» از بازار پایه «ب» و گشایش نماد در بازار دوم بود. هر سهم مزبور هزار و ۲۳۰تومان قیمت خورد و از ۱۷تیرماه تا کنون(۱۰روز کاری) بازدهی حدود ۱۰درصدی کسب کرده است.       

معاملات آبان فرابورس از دریچه آمار

در ۲۲روز معاملاتی تیرماه به‌طور میانگین روزانه تعداد یک میلیارد و ۶۷۲ میلیون ورقه به ارزش ۸۲۶ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب در مجموع ۳۶میلیارد و ۷۲۴میلیون برگه اوراق بهادار در فرابورس ایران معامله شده و ارزش کل معاملات در این ماه به بیش از ۱۸هزار میلیارد تومان رسید. هر چند حجم معاملات در مقایسه با خردادماه کاهش ۸/ ۱۵درصدی را نشان می‌دهد، ولی ارزش معاملات در این مدت ۲۳درصد رشد یافته است.  این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، صعودهای قابل‌توجهی نشان می‌دهد. به‌طوری‌که ارزش کل معاملات تیرماه امسال در مقایسه با تیرماه سال ۹۷، معادل ۲۰۶درصد رشد را تجربه کرده است. در همین راستا حجم کل معاملات نیز در این دوره با رشد ۲۵۵درصد همراه شده است. بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در این ماه حکایت از رشد ۵/ ۳۰۸ واحدی (معادل ۱۰ درصد) این نماگر دارد. همچنین آیفکس در ۲۳تیرماه با رسیدن به قله تاریخی ۳هزار و ۳۱۶واحدی، سطح جدیدی را ثبت کرد و رکوردی تازه برجای گذاشت. در نهایت شاخص فرابورس با نوسانات صورت گرفته، آخرین روز تیرماه را با قرار گرفتن در سطح ۳هزار و ۲۷۴واحدی ترک کرد.

نگاهی به صنایع پیشرو

بررسی صنایع پیشرو فرابورسی در تیرماه نشان می‌دهد که محصولات شیمیایی با اختصاص ۱۵درصد از کل معاملات ماه، در صدر برترین صنایع قرار گرفته است. ارزش معاملات خرد این گروه در ماه گذشته بیش از یک هزار و ۸۰۰میلیارد تومان بود.  در ادامه نیز دوگروه بانکی و انبوه‌سازی هر کدام ۸درصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. ارزش معاملات خرد گروه بانکی در تیرماه کمی بیش از یک هزار میلیارد تومان و در گروه انبوه‌سازی نیز ۹۱۵میلیارد تومان بود. فلزات اساسی و محصولات غذایی نیز از دیگر صنایع برتر فرابورس در ماه گذشته بودند.

copy