در این شرایط با وجود انتشار عملکرد مناسب شرکت‌های بورسی در گزارش‌های فصلی و ماهانه به‌ویژه سهام کالامحور و پشتوانه‌های بنیادی لازم در جهت توجیه تداوم رشد قیمت سهام، اما غیبت بازی‌سازهای بزرگی چون دلار و قیمت جهانی کالاها باعث شده تا دادوستد سهام در سایه احتیاط رخنه‌کرده در بازار، شکلی کم‌رمق به خود بگیرد. جایی‌که ارزش معاملات روزانه سهام نسبت به میانگین روزانه سال‌جاری نصف شده است.

 تغییرات محدود نماگر بازار

همان‌طور که اشاره شد شاخص کل بورس تهران دیروز تنها ۰۶/ ۰ درصد رشد کرد و شاخص هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز با افت نامحسوس ۰۳/ ۰ درصدی مواجه شد. در این روز حدود ۶۰ درصد از سهام معامله‌ شده با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند. این تغییرات نشان از آن دارد که ضعف نقدینگی در بازار و تردید سرمایه‌گذاران راه را برای عبور از سقف تاریخی دشوار ساخته است. در مقابل اما ارزندگی سهام به‌خصوص در گروه‌های بزرگ و کالایی‌ها مانعی در برابر شکل‌گیری فشار جدی در سمت فروش شده است. جایی‌که میانگین تغییرات روزانه شاخص سهام را در ۳ روز معاملاتی اخیر به ۱/ ۰ درصد محدود کرده است. این در حالی است که نگاهی به نوسان این نماگر از ابتدای سال جاری تا پایان معاملات تیرماه، نشان می‌دهد این نماگر به‌طور متوسط روزانه بیش از یک درصد افت و خیز داشته است.

واقعیت این است که معاملات سهام همواره از محرک‌های بیرونی اثر می‌پذیرد. در این میان فارغ از ریسک‌های سیستماتیک، نرخ دلار و روند قیمت‌ها در بازار جهانی نیز روندی کم‌نوسان را در پیش گرفته‌اند. بدون‌شک نرخ ارز یکی از متغیرهای تعیین‌کننده ارزش سهام در بخش عمده‌ای از شرکت‌های بورسی است. از این‌رو مدت‌ها بود که مسائلی همچون رشد قیمت‌ها در سامانه نیما، جذابیت تسعیر ارز و موضوعاتی از این دست اثر خود را بر رشد قیمت سهام نیز به‌جا می‌گذاشتند. با این حال در دو هفته اخیر پس از یکسان شدن دو نرخ نیمایی و آزاد دیگر پیامی از سوی بازار ارز به بورس تهران مخابره نشد.

دومین محرک همیشگی معاملات سهام بازار جهانی است. در این بازار نیز طی یک ماه گذشته جهت‌گیری خاصی مشاهده نشده است و نوسان محدودی را تجربه می‌کنند. با این وجود بازار جهانی در هفته جاری می‌تواند آبستن اتفاقات مهمی باشد. جایی که قرار است مقامات دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا یعنی چین و آمریکا برای نخستین‌بار پس از نشست G۲۰ در ژاپن با یکدیگر ملاقات کنند تا احتمالا شاهد از سرگیری مذاکرات تجاری این دو کشور باشیم. علاوه بر این قرار است فدرال‌رزرو در هفته جاری، نرخ بهره آمریکا را برای اولین‌بار طی یک دهه اخیر ۲۵/ ۰ درصد کاهش دهد. مواردی که می‌تواند روند بازارها را دستخوش تغییراتی کرده و به دنبال آن بورس تهران نیز متاثر شود. شرایطی که رصد دقیق‌تر اخبار مربوطه از سوی فعالان بازار را می‌طلبد.

 پنجمین روز خرید حقوقی‌ها

دیروز برای پنجمین روز متوالی شاهد جابه‌جایی سهام در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در این مسیر روز گذشته حدود ۵/ ۶۴ میلیون سهم به ارزش ۷/ ۲۸ میلیارد تومان به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار افزوده شد. در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی نیز دیروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقوقی در سهام زیرمجموعه گروه کانه‌های فلزی رقم خورد. به این ترتیب دیروز حدود ۱۳ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. پس از آن نیز پالایشی‌ها شاهد خالص تغییر مالکیت ۶/ ۷ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. بانکی‌ها نیز در این روز مورد توجه معامله‌گران عمده بازار قرار گرفتند و خالص خرید حدود ۷ میلیارد تومانی را رقم زدند.

در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در اولویت خرید معامله‌گران عمده قرار گرفت. دیروز ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم «کگل» به ارزش ۹/ ۷ میلیارد تومان در سمت حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. سهام پتروشیمی نوری نیز دیروز مورد توجه بازیگران حقوقی بازار قرار گرفت. در این نماد معاملاتی روز گذشته بیش از ۴/ ۲ میلیون سهم به ارزش ۷/ ۷ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. سهام شرکت پلی‌پروپیلن جم نیز در این روز با خالص خرید حدود ۴/ ۴ میلیارد تومانی به سمت حقوقی‌ها همراه شد.  در آنسوی بازار اما این نمادهای زیرمجموعه انبوه‌سازی بودند که مورد توجه معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند. انبوه‌سازان در این روز شاهد جابه‌جایی حدود ۲/ ۱۱ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. همچنین دیروز درگروه محصولات شیمیایی، ۱/ ۳ میلیارد تومان به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. دارویی‌ها نیز دیروز، با خالص خرید ۳ میلیارد تومانی معامله‌گران خرد بازار همراه شدند. در میان شرکت‌ها نیز سهام شرکت سرمایه‌گذاری شاهد، شاهد خالص تغییر مالکیت ۶۰ میلیون سهم به ارزش ۲/ ۱۰ میلیارد تومان به سمت پرتفوی حقیقی‌ها بود. پاکسان نیز دیروز با جابه‌جایی ۶/ ۷ میلیون سهم به ارزش حدود ۸ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد.