هفته گذشته اکثر نمادهای بزرگ با گزارش‌های عملکرد فروش مطلوبی در تیرماه بازار را در جریان شرایط خود قرار دادند. هر چند بخشی از صادرات شرکت‌ها بعضا کاهش یافته است اما ساختار فروش و میزان آن موجب شد تا در کنار گزارش‌های سه ماهه معامله‌گران شرایط مطلوبی را در بخش شرکت‌های بنیادی بازار شاهد باشند. هر چند به دلیل کمبود شدید نقدینگی و افت سطح نقدینگی در بازار، معامله‌گران شاهد عملکرد بازار روی تک‌نمادها هستند و کلیت بازار در حالت تعادل نسبی به سر می‌برد. از دیدگاه کارشناسان کمبود نقدینگی در بازار ناشی از خروج نقدینگی توسط برخی حقوقی‌ها به دنبال فروش‌های سنگین و همچنین قوانین نظارتی بازار رخ داده که توانایی کمتری برای رشد یکپارچه را شکل داده است. در کنار بحث نقدینگی کاهش اثر دلار بر شرکت‌ها و متعاقب افت قیمت ارز نیز به تعادل بازار انجامیده است. بازار سهام در سال جاری توانست با توجه به حرکت سال گذشته خود عملا به بازدهی بازار ارز دست یابد و هم اکنون سه بازار ارز، طلا و سکه به بازدهی مشابهی رسیده‌اند که مورد انتظار بود. به عبارت دقیق‌تر در اقتصادهای تورمی فاقد رشد اقتصادی، بازدهی تورمی بازارهای موازی در سطوح برابری قرار می‌گیرد. در این میان اما بازار املاک همچنان به دلیل کمبود تقاضای واقعی ناشی از افت قدرت خرید در بازدهی کمتری نسبت به بازارهای دیگر باقی مانده است و در این میان سود بانکی نیز در میان‌مدت بازدهی مشابهی را نسبت به سه بازار دیگر نشان می‌دهد. در این شرایط به نظر می‌رسد پس از یک دوره بی‌ثباتی نزدیک به ۱۸ماه، اقتصاد در حالتی از ثبات قرار گرفته است. در این شرایط نگاه‌ها به تحولات آتی است تا بازارها متناسب با شرایط آتی رفتار خود را شکل دهند.

در بازار سهام هفته گذشته معامله‌گران در نهایت توانستند با رشد ۶/ ۰درصدی شاخص کل با شاخص ورای مرز ۲۵۴هزار واحد به هفته پایان دهند. روز چهارشنبه بازار بهترین شرایط هفته را با ثبت رشد ۶۱/ ۰درصدی شاخص کل تجربه کرد. در این روز شاخص کل به مدد نمادهای بزرگی نظیر پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران، تبریز و اصفهان و به همراه هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی‌ نوری توانست به این رشد دست یابد.در همین حال روز چهارشنبه نظیر روزهای دیگر شاخص کل هم‌وزن به رشد خود بیش از شاخص کل ادامه داد و توانست با رشد ۳/ ۱درصدی معادل۸۱۵ واحد به رقم ۶۲ هزار و ۱۶ واحد برسد.

در همین حال معامله‌گران در ابتدای هفته پیش روی با تحولاتی مواجه هستند. در این راستا می‌توان به افت بازارهای جهانی در پی کاهش نرخ بهره آمریکا که موجب کاهش بهای محصولات خام شده، اشاره کرد. به‌طوری‌که بهای هر بشکه نفت برنت به کانال ۶۱تا ۶۲دلار وارد شد و بهای هر تن مس در محدوده ۵هزار و ۸۰۰تا ۵هزار و ۹۰۰دلار و بهای سرب و روی نیز به ترتیب هزار و ۹۸۱دلار و ۲هزار و ۳۸۲دلار در حال نوسان است. در بازار جهانی قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین با بهبود بازار نقدی، رشد را تجربه کرد. به گزارش فولاد ایران، از آنجا که برنامه اعلامی برای کنترل تولید در استان تانگشان نسبت به انتظارات قبلی جدیت کمتری دارد، انتظار می‌رود تقاضای سنگ آهن دچار افت نشود.

در بازار سهام در گروه شرکت‌های واسطه‌گری مالی بلوک‌های مدیریتی دو شرکت سرمایه‌گذاری سپه و آتیه دماوند و بلوک ۷۴/ ۳۲درصدی سرمایه‌گذاری ملی آگهی شده‌اند. به نظر می‌رسد بلوک سرمایه‌گذاری سپه صرفا برای تسویه بدهی سرمایه‌گذاری امید به بانک سپه آگهی شده است. در همین حال بلوک سرمایه‌گذاری ملی که متعلق به معادن جنوب است، پس از فراز و فرودهای فراوان سال گذشته مجدد عرضه می‌شود.

در گروه فلزی مدیرعامل شرکت ملی مس گفت: از اول مردادماه اورهال این کارخانه با هدف حل مشکلات محیط‌زیستی و افزایش ظرفیت ذوب خاتون‌آباد از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار آند آغاز شده است. اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل «فملی» با اعلام این خبر گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هیچ‌گونه نگرانی بابت کاهش تولید در سال جاری نداریم و ان‌شاءالله تولید امسال بیشتر از سال گذشته خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه با همکاری و همت تمام پرسنل صنعت مس، امسال شاهد خلق رکورد جدید در تولید کاتد خواهیم بود افزود: با افزایش ظرفیت ذوب خاتون‌آباد، مجموع ظرفیت تولید آند شرکت مس در استان کرمان به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید که بخشی از کنسانتره موردنیاز این طرح‌ها از معادن مس درآلو، دره‌زار و چاه فیروزه تامین خواهد شد.

در گروه خودرویی قرار است شرکت سایپا بلوک ۴/ ۶۷ درصدی سهام شرکت زیرمجموعه (سایپا شیشه) را به‌طور یکجا و نقد یا نقد و شرایطی در بازار دوم معاملات بورس عرضه کند تا در صورت انجام از ترکیب سهامداری آن خارج شود. به این ترتیب، مقرر شده ۱۵۵ میلیون و ۴۵ هزار و ۵۴۰ سهم در نماد «کساپا» روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور ماه از سوی کارگزاری بانک صنعت و معدن عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم ۷۳۹۷ ریال و قیمت پایه کل ۶/ ۱۱۴ میلیارد تومان تعیین شده است.در گروه بانکی، بانک مرکزی با پنج تکلیف برگزاری مجمع سالانه بانک سامان را برای تصویب صورت‌های مالی سال ۹۷ بلامانع اعلام کرد.

در گروه معدنی عنوان شد که نرخ جدید سنگ آهن از ابتدای مرداد اعمال شده است. در این راستا سیدمحمود سیدی معاون مالی چادرملو گفت: موضوع افزایش نرخ‌ها از مدت‌ها پیش در دستور کار بود و با توافقات و مذاکراتی که فولادسازان و شرکت‌های معدنی داشتند، نرخ‌های جدید از اول مردادماه اعمال می‌شود که برای کنسانتره همان‌طور که قبل‌تر نیز اعلام شد ۱۶درصد و گندله ۵/ ۲۳ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در ادوار سه ماهه است.  در گروه برقی مدیریت انرژی تابان هور روز چهارشنبه شاهد افتتاح فاز نخست پربازده‌ترین نیروگاه ایرانی با حضور رئیس‌جمهوری بود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۱۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۷۱۵میلیارد تومان رسید. با این کارنامه ارزش کل معاملات در هفته گذشته با افت ۲۲درصدی به ۴هزار و ۲۴۶میلیارد تومان بالغ شد.