معاملات روز گذشته بورس تهران با کاهش قیمتی سهام کالامحور بازار همراه شد. ریزش قیمت‌های جهانی در روزهای پایانی هفته گذشته که تحت تاثیر وضع تعرفه‌های جدید ترامپ بر بخش دیگری از کالاهای چین رخ داد، بر بورس تهران هم اثرگذار بود. به‌طوری‌که اغلب شرکت‌های بزرگ کالایی افت ارزش سهام را تجربه کردند. این در حالی بود که برتری تقاضای معامله‌گران خرد برای خرید سهام شرکت‌های کوچک‌تر که کالای تولیدی آنها بیشتر مصرف داخلی دارد موجب شد بورس تهران رکورد تاریخی خود را از دست ندهد و دماسنج اصلی بازار با رشدی بسیار خفیف در کانال ۲۵۴ هزار واحدی به کار خود ادامه بدهد. در همین حال شاخص هم‌وزن رشد حدود یک‌‌درصدی را تجربه کرد.

در اواخر هفته گذشته مذاکرات آمریکایی‌ها با طرف چینی برای جنگ تجاری و تعرفه‌ روی کالاها شروع شد. اولین جلسه مذاکرات به خوبی پیش نرفت و قبل از زمان پیش‌بینی شده مذاکره به پایان رسید. پس از این بود که ترامپ تصمیم گرفت روی کالاهای جدیدی که ۳۰۰ میلیارد دلار از مبادلات آمریکا و چین را تشکیل می‌دهند تعرفه ۱۰ درصدی وضع کند. تعرفه‌های جدید قرار است از ماه آینده میلادی اعمال شوند. به نظر می‌رسد تیره شدن روابط آمریکا با چین و اروپا و جنگ تجاری چند جانبه ترامپ موجب تشدید نگرانی‌ها از ایجاد رکود جهانی شده است. در همین راستا روز جمعه گذشته کامودیتی‌ها با افت ارزش شدید مواجه شدند، به‌طوری که رسانه‌های خارجی این هفته را بدترین هفته وال استریت در سال ۲۰۱۹ نام‌گذاری کرده‌اند. ترکش‌های عمیق شدن جنگ تجاری به بورس تهران هم خورده است. روز گذشته بزرگان بورسی به‌رغم نمادهای کوچک‌تر که رشدهای مناسبی را تجربه کردند، با افت ارزش سهام مواجه شدند. شدیدترین کاهش ارزش‌ها در سهام شرکت‌های فلزی و بالا دستی آنها یعنی شرکت‌های معدنی بود.

روز گذشته در حالی نماگر ۳۰ شرکت بزرگ بورسی عقب‌نشینی ۶۶/ ۰ درصدی را ثبت کرد که شاخص هم‌وزن با اثرپذیری یکسان از تمام نمادها رشد حدودا یک درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب طی معاملات روز گذشته بورس تهران زحمت جبران افت ارزش شرکت‌های بزرگ بازار بر دوش کوچک‌ترها بود. در همین راستا نماگر هم‌وزن از ابتدای سال جاری در حالی رشد ۹۰ درصدی را تجربه می‌کند که دماسنج اصلی بازار سهام ۴۲ درصد رشد داشته است.به نظر می‌رسد افزایش دوباره ارزش معاملات خرد روزانه (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) از دلایل اصلی حمایت از دماسنج اصلی بازار سهام بود. روز گذشته در حالی ارزش معاملات خرد بورس تهران به ۸۲۲ میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین دو هفته گذشته رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. عمده معاملات روز گذشته بازار سهام توسط سهامداران حقیقی انجام شد. به‌صورتی که تغییر مالکیت بورس تهران ۷/ ۷ میلیارد تومان به سمت معامله‌گران حقیقی بود. در حالی بورس‌بازان حقوقی در خرید سهام پتروشیمی‌ها بسیار فعال بودند که معامله‌گران حقیقی پول به دست آمده بر اثر فروش سهام کامودیتی را روانه سهام شرکت‌های کوچک‌تر کردند.

روز گذشته بعد از گروه تک نماد زغال‌سنگ، صنعت کانه‌های فلزی با کاهش ۹/ ۱ درصدی متوسط قیمت‌ها بیشترین افت شاخص صنایع را داشت. افت ۹ درصدی قیمت سنگ آهن در هفته قبل موجب شد سهامداران دوقلوهای سنگ آهنی در سمت عرضه سهام فعال شوند. به این ترتیب روز گذشته «کگل» با افت ۶/ ۲ درصدی قیمت پایانی اثر منفی ۲۴۴ واحدی بر شاخص کل داشت. دیگر نماد سنگ آهنی که با افت ۱/ ۲ درصدی جلوی رشد ۱۳۲ واحد از نماگر اصلی را گرفت، «کچاد» بود.دیگر گروهی که از ترکش‌های افت قیمتی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی در امان نماند گروه فلزات اساسی بود. در شرایطی فلزات اساسی به‌طور متوسط ۴/ ۱ درصد افت قیمتی را تجربه کردند که دو نماد از این گروه در فهرست اثرگذارترین نمادها بر شاخص بودند. «فملی» که در صدر این فهرست قرار داشت با افت ۴/ ۳ درصدی ارزش بازار موجب اثر منفی ۳۲۵ واحدی بر دماسنج بازار سهام شد. فولاد مبارکه اصفهان نیز با افت ۱/ ۱ درصدی قیمت هر سهم، فشار ۱۵۲ واحدی بر نماگر اصلی بورس تهران وارد کرد.

گروه شیمیایی در روز گذشته باز هم در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. در شرایطی که متوسط قیمت‌ها در پتروشیمی‌ها تغییر چندانی نداشت، «تاپیکو» با اقبال معامله‌گران حقیقی همراه شد و با رشد ۵/ ۳ درصدی توانست موجب حمایت ۲۱۳ واحدی از دماسنج اصلی بازار سهام شود. رشد «تاپیکو» به لطف بورس‌بازان حقیقی رقم خورد؛ به‌صورتی که تغییر مالکیت این سهم ۵ میلیارد و ۹۲۲ میلیون تومان به سمت حقیقی‌ها بود.

دیگر گروه جالب توجه در معاملات روز گذشته دارویی‌ها بودند. شاخص صنعت دارو در شرایطی رشد ۸/ ۲ درصدی را تجربه کرد که در انتهای بازار، بسیاری از نمادهای دارویی در سقف مجاز قیمتی روزانه معامله می‌شدند. به نظر می‌رسد در شرایطی که کالاهای دریافت‌کننده ارز دولتی یکی پس از دیگری از لیست دریافت‌کننده‌ها حذف می‌شوند، سهامداران معتقدند دارو ماناترین کالای این لیست خواهد بود. شواهد حاکی از آن است که در صورت تداوم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این صنعت، شاهد ثبات نسبی هزینه‌ها به‌رغم افزایش درآمدها همگام با تورم خواهیم بود. در روز گذشته بیشترین رشد ارزش بازار را شرکت داده گستر عصر نوین تجربه کرد.«های وب» که از زمان عرضه اولیه با مشکلات و حواشی بسیاری روبه‌رو بوده و روزهای زیادی را در حالت ممنوع متوقف به سر برده، روز گذشته در پی بازگشایی بدون دامنه نوسان رشد قیمتی ۸/ ۱۶ درصدی را تجربه کرد. «های‌وب» از روز ۲۱ خرداد ماه سال جاری به دلایل متفاوتی مثل افشای اطلاعات با اهمیت، برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده تا دیروز بسته بود.به این ترتیب در مجموع بازار دیروز، ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۸۵۹میلیارد تومان رسید. در همین راستا فرابورس ایران نیز معاملات بیش از ۹۰۰میلیارد تومانی را تجربه کرد.