شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصمیم شورای‌عالی بورس درخصوص اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و صاحب‌نظران بازار سرمایه، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ اصلاح مقررات بازار پایه فرابورس را تصویب کرد.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه اصلاح قوانین بازار پایه فرابورس باید طی پنج ماه عملیاتی می‌شد، افزود: با نزدیک‌شدن به زمان اجرا، سرمایه‌گذاران نگرانی‌هایی را مطرح کردند و این دغدغه‌ها از سوی نهاد ناظر به اطلاع وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسید و طبق دستور فرهاد دژپسند، رئیس محترم شورای‌عالی بورس توجه به نظرات فعالان بازار و تامین مطالبات آنان در دستور کار نهاد ناظر بازار سرمایه قرار گرفت و به همین دلیل زمان‌اجرای اصلاحات تغییر کرد.

دبیر شورای‌عالی بورس ادامه داد: مقرر شد ضمن کسب نظرات فعالان بازار، بررسی‌های دقیق‌تری انجام و نتیجه برای اتخاذ تصمیم نهایی به شورای‌عالی بورس پیشنهاد شود. رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه طی دو ماه گذشته جلسات متعددی با موضوع اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس برگزار شد، گفت: پس از کسب نظر از کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، ناشران بازار پایه و فعالان حقیقی و حقوقی، نهاد ناظر بازار سرمایه جمع‌بندی خود را در اختیار شورای‌عالی بورس قرار داد.

محمدی افزود: از سوی دیگر به دلیل ابهامات مطرح‌شده فقهی در مورد مکانیزم‌های معاملاتی و نحوه نمایش مظنه‌های قیمتی و اثرات آن بر انجام داد و ستد سهام، کمیته فقهی سازمان بورس موضوع را بررسی و اعلام کرد در این رابطه مشکل شرعی وجود ندارد.

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه برخی از اعضای شورای‌عالی بورس نیز جلسات مشابهی با فعالان و کارشناسان بازار سرمایه برگزار کردند و نتایج تمامی نشست‌ها به شورا ارائه شد، گفت: در نهایت مقرر شد اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس در هشت بند عملیاتی شود.  محمدی ادامه داد: در جلسه شورای‌عالی بورس به لزوم انجام اصلاحات در بازار پایه، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و انضباطی برای برخورد با تخلفات ناشران بازار پایه، طبقه‌بندی شرکت‌ها در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز و حراج ناپیوسته و کشف قیمت در تابلوی‌های فوق حداقل یک بار در هفته با تشخیص سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید شد. دبیر شورای‌عالی بورس با بیان اینکه تسهیل امکان انتقال به تابلوها و بازارهای بالاتر طی فرآیند پذیرش از دیگر موارد مورد تاکید شورای‌عالی بورس بود و دامنه نوسان برای بازار پایه زرد ۳ درصد، بازار پایه نارنجی ۲ درصد و بازار پایه قرمز یک درصد تعیین شد، گفت: در روزهای بعد از کشف قیمت دامنه نوسان‌های فوق‌الذکر اعمال می‌شود و قیمت پایه هر روز، قیمت کشف‌شده در روز حراج ناپیوسته است.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد نمایش مظنه‌های خرید و فروش مرحله‌ای و با اعلام قبلی باشد. اما فعلا مظنه‌های خرید و فروش برای ۶ ماه طبق روال سابق قابل رویت است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: اعضای شورای‌عالی بورس و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار ارتقای سلامت بازار سرمایه و افزایش اعتماد و اطمینان فعالان را اصول تدوین سیاست‌ها می‌دانند و تاکید می‌کنم هر اصلاحی در بازار تنها با رضایت حداکثری فعالان بازار سرمایه انجام می‌شود.

در ماه‌های گذشته پس از اعلام تغییراتی در قوانین بازار پایه، مقرر شده بود تا با توجه به میزان شفافیت شرکت‌ها در سه تابلو به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز دسته‌بندی شود. همچنین به‌عنوان یکی از اصلاحات قانون بازار پایه قرار بود سفارش‌های خرید و فروش (مظنه‌ها) مخفی باشد و معامله‌گران در زمان معامله از مظنه‌ها آگاهی نداشته باشند، اما تعداد قابل توجهی از فعالان این بازار به تغییر این قانون واکنش نشان داده و آن را خلاف دو اصل شفافیت و نقدشوندگی سهام دانستند. این موضوع سبب شد که قانون جدید بازار پایه تا امروز مسکوت بماند و بررسی آن به جلسه شورای عالی بورس کشیده شود.