مشارکت ۶۰۰ هزار نفر در عرضه «هجرت»

فرابورس ایران در سومین شنبه مردادماه ۱۳۹۸ شاهد پنجمین عرضه اولیه خود در سال جدید بود که به کشف قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ ریالی هر سهم شرکت پخش هجرت انجامید. به این ترتیب دیروز ۱۵ درصد از سهام پخش هجرت معادل ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم با مدیریت عرضه کارگزاری صبا تامین عرضه اولیه شد. برای خریداری «هجرت» ۶۰۴ هزار و ۲۸۰ کد معاملاتی اعم از حقیقی و حقوقی اقدام کردند که تخصیص حداکثر ۱۱۳سهم به هر یک از ۶۰۰ ‌هزار و ۸۵۶ کد معاملاتی صورت گرفت. از ابتدای امسال تاکنون سهام شرکت‌های کشت‌وصنعت شریف آباد، تولید ژلاتین کپسول ایران و دارویی رهاورد تامین به روش ثبت سفارش و ویتانا به روش گشایش نماد در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه شده بودند که روز جاری پنجمین عرضه اولیه امسال فرابورس در نماد «هجرت» نیز به روش ثبت سفارش در این بازار انجام شد.

همگام با صنایع فرابورسی

سه نماد فعال حاضر در گروه رایانه فرابورس، معاملات روز گذشته را متفاوت پشت سر گذاشتند. به این ترتیب «تاپکیش» و «افرا» به ترتیب افت ۷/ ۱ و ۲/ ۰ درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند. در نقطه مقابل اما سهام شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با رشد حدود ۵ درصدی قیمت همراه شد و ۳/ ۴ میلیارد تومان نقدینگی در انتظار ورود به گردونه معامله‌گران این سهم باقی ماند. بیشترین حجم و ارزش در بین شرکت‌های زیرمجموعه این گروه به معامله ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار سهمی «مفاخر» به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد. اغلب نمادهای فعال درگروه انبوه‌سازی معاملات روز گذشته خود را با نوسان مثبت قیمتی به پایان رساندند؛ به‌طوری‌که این گروه تنها یک نماد منفی داشت. سه شرکت زیرمجموعه این گروه شامل «ثپردیس»، «شاهد» و «ثالوند» معاملات این روز را با صف خرید به پایان رساندند. بیشترین افزایش قیمت گروه انبوه‌سازی نیز به نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند رسید. بیشترین ارزش معاملات در این گروه نیز به معامله حدود ۴ میلیون سهمی «کرمان» به ارزش ۵/ ۱۲ میلیارد تومانی اختصاص یافت.

نیمی از نمادهای فعال گروه فرآورده‌های نفتی فرابورس دیروز معاملاتی منفی و نیمی دیگر در محدوده مثبت نوسان کردند. «شاوان» و «شپاس» عنوان نمادهای مثبت این گروه را به خود اختصاص دادند.  تک نماد فعال گروه خودرو و ساخت قطعات فرابورس نیز دیروز با صف خرید ۳/ ۳ میلیون سهمی به ارزش ۴/ ۲ میلیارد تومانی به معاملات روزانه خود پایان داد. سهام این شرکت که چند روزی است در محدوده مثبت نوسان می‌کند، در میانه معاملات دیروز به دلیل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصدی با وقفه نماد معاملاتی مواجه شد.  در گروه محصولات شیمیایی اما اغلب نمادها روزی مثبت را تجربه کردند. «شبصیر» و «مارون» تنها نمادهای منفی این گروه در روز گذشته بودند. نماد معاملاتی شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان نیز با نوسان ۴/ ۴ درصدی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز با جابه‌جایی حدود ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار برگه سهام به ارزش حدود ۲/ ۹ میلیون تومان به نماد «شغدیر» تعلق گرفت. روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار ورقه به ارزش حدود ۱۳۱ میلیارد تومان در ۱۳۸۵ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین این بازار دیروز شاهد معامله یک میلیون و ۷۴۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۳۵۰ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۲۸میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۶۱ تا ۹۹ هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. بیشترین افزایش قیمت این اسناد نیز با رشد ۴/ ۰ درصدی در اختیار نماد «اخزا۷۰۴» قرار گرفت.