روز گذشته دماسنج اصلی بورس تهران پس از ۵ روز معاملاتی توانست باری دیگر رشد بیش از هزار واحد را ثبت کند. با افزایش ۱۲۲۱ واحدی، شاخص کل بازار سهام روی عدد ۲۵۷ هزار و ۹۷ واحد متوقف شد. رشد ۵/ ۰ درصدی دماسنج اصلی بورس تهران در حالی بود که نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها توانست رشد ۱/ ۱ درصدی را ثبت کند. به نظر می‌رسد همچنان اقبال معامله‌گران به سهام شرکت‌های کوچک و متوسط بورسی که عموما اثرپذیری مستقیمی از بازارهای جهانی ندارند، بیشتر است. عموم گروه‌های بورسی طی معاملات روز گذشته رشد متوسط قیمت‌ها را تجربه کردند. به‌طوری که از ۴۰ گروه فعال بورس تهران تنها ۷ گروه با افت شاخص صنعت مواجه شدند.

در روز گذشته ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به ۹۶۹ میلیارد تومان رسید. در معاملات دیروز بورس‌بازان حقیقی عمدتا در جبهه خریدار سهام ظاهر شدند. به‌طوری که در این روز خالص تغییر مالکیت بورس تهران ۶۳ میلیارد تومان به سمت معامله‌گران حقیقی بود. عمده فعالیت این دسته از معامله‌گران در نمادهایی مثل «حکشتی»، «فاراک» و «حفاری» بود. به‌طوری که خالص تغییر مالکیت در «حکشتی» حدود ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، «فاراک» بیش از ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و «حفاری» هم نزدیک به ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به سوی بورس‌بازان حقیقی بود. در جبهه‌ مقابل معامله‌گران حقوقی در نمادهایی مانند «نوری» بیش از ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، «رمپنا» حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و «جم پیلن» ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان از مالکیت را به سمت خود تغییر دادند.

در بین صنایع مختلف، گروه مخابرات در جایگاه دومین گروه با بیشترین رشد نماگر قرار گرفت. «اخابر» و «همراه» به‌عنوان دو عضو بورسی این گروه در صدر فهرست نمادها با بیشترین تاثیر بر دماسنج اصلی بورس تهران قرار گرفتند. «همراه» با رشد ۶/ ۴ درصدی در قیمت پایانی، موجب اثرگذاری مثبت ۲۸۴ واحدی بر دماسنج اصلی بازار شد. همچنین «اخابر» نیز با رشد ۴/ ۴ درصدی در قیمت پایانی باعث پیشرفت ۲۴۲ واحدی شاخص کل شد. به نظر می‌رسد شایعات مرتبط با تجدید ارزیابی دارایی‌های ملکی این دو غول مخابراتی محرک اصلی رشد قیمت در این گروه باشد.

صنعت فرآورده‌های نفتی نیز از دیگر گروه‌هایی بود که در روز گذشته رشد متوسط قیمت‌ها را تجربه کرد. در این گروه بیشترین رشد متعلق به شرکت‌های روانکارساز بود. به‌طوری که سه نماد «شبهرن»، «شرانل» و «شپاس» با مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه همراه شدند. به نظر می‌رسد دلیل اصلی رشد ۵ درصدی ارزش بازار این شرکت‌ها به دلیل کاهش نرخ خوراک تولیدکنندگان مزبور در بورس کالا است. دو ماده اولیه روانکارسازان یعنی لوبکات و وکیوم باتوم از ابتدای مرداد با رشد قیمتی بالایی همراه شده بودند. اما در پی کاهش قیمت نفت، قیمت لوبکات نیز با افت مواجه شده است. این موضوع در خریدهای معامله‌گران و اقبال آنها در این نمادها بی‌تاثیر نبوده است.

گروه کانه‌های فلزی در حالی مردادماه با ۱۱ روز نوسان منفی مواجه شده که روز گذشته رشد متوسط قیمت‌ها در این گروه شکل گرفت. در این میان شرکت گل‌گهر که از ابتدای مرداد ماه بیش از ۱۳ درصد کاهش ارزش بازار را تجربه کرده است، در روز گذشته با رشد یک درصدی توانست بخشی از زیان این مدت خود را جبران کند. البته شرایط برای «کچاد» متفاوت بود و با افت ۷/ ۱درصدی ارزش بازار شرکت معدنی چادرملو افت قیمتی این شرکت از ابتدای مرداد ماه به بیش از ۷درصد رسید.