در هفته منتهی به ۲۳ مرداد، این گروه‌های کوچک بازار بودند که مورد اقبال بازیگران خرد سهام قرار گرفتند. با این حال نگاهی به روزهای معاملاتی این هفته نشان از چرخش اولویت این سهامداران دارد؛ به‌طوری‌که در روزهای ابتدایی هفته با توجه به سیطره فضای احتیاطی بر بازار جهانی، گروه‌های کالامحور بورس تهران نیز مهجور واقع شده و روند کم‌نوسانی را تجربه می‌کردند. در این شرایط معامله‌گران حقیقی بیشترین نگاه خود را بر دادوستد سهام گروه‌های کوچک و متوسط بازار که بازدهی به مراتب مناسب‌تری را در بازه زمانی کوتاه‌مدت از آن سهامداران خود کرده‌اند، متمرکز کردند. طی معاملات روز چهارشنبه اما چرخش محسوسی در سبد خرید این دسته از معامله‌گران مشاهده شد. به این ترتیب به‌دنبال گشایش غیرمنتظره روزنه‌های امید در جنگ تجاری و تعلیق وضع تعرفه بر برخی کالاهای چینی از سوی ترامپ تا نیمه دسامبر در شامگاه سه‌شنبه، جوی خوش‌بینانه بازار جهانی را فراگرفت و قیمت نفت و فلزات جهش چشمگیری را تجربه کردند. از این رو طی معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته، شاخص سهام با محوریت گروه‌های کالایی بازار، جهش ۴۲۹۴ واحدی را تجربه کرد و در قله جدید ۲۶۱  هزار واحدی ایستاد. در این روز شاهد بازگشت توجه معامله‌گران خرد بازار به سمت گروه‌های بزرگ کالایی بودیم. در این راستا حقیقی‌ها که مدت‌هاست سهام کوچک و چابک را در صدر لیست خرید خود قرار داده بودند، روز چهارشنبه بیشترین خالص خرید خود را در گروه‌های فلزی و پالایشی رقم زدند. پتروشیمی‌ها نیز در این روز یکی از اولویت‌های خرید سهامداران خرد بازار بودند. در ادامه نگاهی جزئی‌تر به روند معامله بازیگران بازار در شرکت‌ها و صنایع بورسی در روزهای معاملاتی هفته گذشته خواهیم انداخت.

آغاز هفته حقیقی بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات اولین روز از هفته منتهی به ۲۳ مرداد، به رشد ۱۴۳ واحدی (معادل ۰۶/ ۰ درصد) بسنده کرد. در این روز در مجموع بیش از ۴۵۹ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۴۸ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این روز در حالی معامله‌گران خرد بازار بیشترین خالص خرید خود از ۳۱ تیر را رقم زدند که بیشترین خالص خرید این بازیگران در گروه‌های کوچک بورسی شامل انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاری‌ها به ثبت رسید. در مقابل اما دو گروه محصولات شیمیایی و کانه‌های فلزی با بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده همراه شدند.  در میان بانکی‌ها، روز شنبه شرکت آرمان گستر ظفرمند اقدام به خرید یک میلیون و ۵۶۰  هزار سهم بانک پاسارگاد کرد. یک میلیون و ۱۹۰  هزار سهم «وپاسار» نیز از سوی دیگر سهامداران عمده این بانک یعنی شرکت آرمان گستر خردمند جمع‌آوری شد. در بانک گردشگری نیز شاهد خرید حدود ۵/ ۱ میلیون سهمی این بانک توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی گروه گردشگری ایران بودیم. در گروه خودرو و ساخت قطعات اما شرکت فنرسازی شاهد عرضه ۵ میلیون سهم خود توسط شرکت سایپا بود. این سهامدار عمده همچنین در طی معاملات روز شنبه اقدام به فروش ۳ میلیون و ۶۰۰  هزار سهم پلاسکوکار کرد. بیش از ۲ میلیون سهم ایران‌خودرو اما از سوی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران خریداری شد. شرکت ایران‌خودرو دیزل از نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات بود که با عرضه ۹ میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند مواجه شد.

خرید حقوقی‌ها در میانه هفته

شاخص کل بورس تهران روز یکشنبه به روند کم‌نوسان خود ادامه داد و تنها ۵۷۰ واحد به ارتفاع این نماگر افزوده شد تا برای چهارمین روز متوالی شاهد نوسان شاخص سهام در کانال ۲۵۵  هزار واحدی باشیم. در این روز بار دیگر سهام کوچک بورس تهران مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفت. با این حال غلبه حقوقی‌ها در سمت خرید سهام سبب شد تا شاهد تغییر مالکیت بیش از ۸ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی باشیم. بیشترین خالص خرید سهامداران عمده در این روز در سهام زیرمجموعه دارویی رقم خورد و پس از آن پتروشیمی‌ها در اولویت خرید این دسته از معامله‌گران قرار گرفتند. در مجموع طی معاملات این روز بیش از ۲۱۱ میلیون سهم به ارزش ۸ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد.

در میان شرکت‌های بورسی، بانک پاسارگاد با جابه‌جایی بیش از ۳۱ میلیون سهمی به ارزش ۲/ ۵ میلیارد تومان در صدر خرید حقوقی‌ها قرار گرفت. جمع‌آوری ۱۸ میلیارد و ۸۱۹ میلیون سهم «وپاسار» از سوی شرکت آرمان گستر ظفرمند و یک میلیون و ۱۹۰  هزار سهم دیگر این بانک از سوی شرکت آرمان گستر خردمند صورت گرفت. در بانک صادرات اما شاهد فروش ۱۲۲ میلیون و ۱۹۸  هزار سهم این بانک از سوی یکی از سهامداران حقیقی این بانک بودیم. در میان سهام دارویی، داروسازی فارابی شاهد خرید ۲ میلیون و ۴۰۰  هزار سهم خود توسط شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین بودیم. این روند در «تیپیکو» با خرید ۵/ ۱ میلیون سهمی از سوی شرکت سهامی بیمه ایران دنبال شد. در داروسازی زهراوی، شرکت داروسازی حکیم به‌عنوان سهامدار عمده این شرکت اقدام به عرضه یک میلیون سهمی کرد.  

خرید حقیقی‌ها در روز صعود بورس

بورس تهران معاملات روز سه‌شنبه را با رشد بیش از ۱۲۰۰واحدی شاخص کل سپری کرد. در این روز معامله‌گران حقیقی عمدتا در جبهه خریدار سهام ظاهر شدند و خالص تغییر مالکیت ۶۳ میلیارد تومانی را رقم زدند. عمده فعالیت این دسته از معامله‌گران در نمادهایی مثل کشتیرانی، ماشین‌سازی اراک و حفاری شمال بود؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «حکشتی» حدود ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، در نماد «فاراک» به بیش از ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در نماد «حفاری» نیز حدود ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود.

ماشین‌سازی اراک در حالی روز سه‌شنبه شاهد معامله بیش از ۱۰۰میلیون سهم و رشد قیمت ۵ درصدی هر سهم بود که در پایان معاملات نیز صف خرید بیش از ۱۶میلیون سهمی برای آن باقی ماند. در این میان به‌دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد در خرید این سهم، حقوقی شرکت به عرضه سهم پرداخت. بر این اساس بیش از  ۴۶میلیون سهم توسط سرمایه‌گذاری سایه‌گستر سرمایه به فروش رسید. در جبهه‌ مقابل معامله‌گران حقوقی بیشترین خرید را در نماد پتروشیمی نوری داشتند. امری که با خالص خرید بیش از ۷ میلیارد تومانی سهامداران عمده همراه شد. در این گروه «جم‌پیلن» نیز مورد توجه سهامداران حقوقی بود که در نهایت ۵/ ۴ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های این نماد منتقل شد. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری ارزش‌آفرین به‌عنوان سهامدار بیش از یک درصد «جم‌پیلن»، اقدام به عرضه ۱۰ هزار سهم کرد.

در این گروه، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز خرید یک میلیون و ۱۰۰ هزار سهمی از سوی سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد را تجربه کرد. شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز به‌عنوان حقوقی فعال در نماد پتروشیمی شازند، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم را خریداری کرد.

نمادهای پالایشی نیز عمدتا با عرضه از سوی سهامدار عمده مواجه شدند. در این میان پالایش نفت بندرعباس فروش حدود ۲ میلیون سهمی توسط صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر را تجربه کرد. سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران نیز به‌عنوان حقوقی فعال در نماد پالایش نفت اصفهان، حدود ۵۰۰ هزار سهم مزبور را واگذار کرد. سیمانی‌ها نیز خرید و فروش‌های متعددی را از سوی بازیگران عمده تجربه کردند. در این راستا ۵۵۰ هزار سهم سیمان اصفهان از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر به فروش رفت. سیمان ایلام نیز شاهد واگذاری ۳۰۰ هزار سهم از سوی سیمان تهران بود. سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان نیز به‌عنوان سهامدار عمده در نماد سیمان قاین به عرضه ۳۰۰ هزار سهم پرداخت. در میان نمادهای خودرویی نیز ایران‌خودرو خرید ۳ میلیون سهمی از سوی سرمایه‌گذاری ملی ایران را تجربه کرد.  محورسازان ایران‌خودرو با تداوم عرضه از سوی سرمایه‌گذاری سمند مواجه شد؛ به‌طوری‌که این حقوقی روز سه‌شنبه نیز ۴میلیون سهم «خوساز» را به فروش رساند. در میان نمادهای فلزی نیز ملی صنایع مس ایران با جابه‌جایی بلوکی سهم میان سهامداران عمده روبه‌رو شد.

بازگشت توجه سهامداران خرد به کالایی‌ها

شاخص کل بورس تهران معاملات آخرین روز کاری این هفته را با رشد بیش از ۴  هزار واحدی به پایان رساند تا سقف جدیدی در کارنامه تاریخی این بازار ثبت شود. به این ترتیب با رشد ۴/ ۲ درصدی شاخص کل در مقیاس هفتگی، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال از ۴۶ درصد فراتر رفت. سیگنال‌های خوش‌بینانه ارسالی در شامگاه سه‌شنبه در خصوص تعویض اعمال تعرفه آمریکا بر برخی کالاهای چینی تا نیمه دسامبر و جهش محسوس بهای نفت و فلزات در این روز سبب شد بورس تهران نیز شاهد رشد قیمت سهام شرکت‌های وابسته به بازارهای جهانی باشد. این مهم در عملکرد بازیگران سهام نیز کاملا محسوس بود؛ به‌طوری‌که معامله‌گران خرد که پیش از این به خرید سهام گروه‌های کوچک می‌پرداختند، روز چهارشنبه بیشترین خالص خرید خود را در گروه‌های کالامحور شامل استخراج نفت و گاز، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و همچنین پتروشیمی‌ها رقم زدند. در مجموع نیز طی معاملات روز چهارشنبه حدود ۳۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در میان شرکت‌های بورسی بیشترین خالص خرید حقیقی در نماد معاملات شرکت حفاری شمال به ثبت رسید و بیش از ۸ میلیارد تومان نقدینگی در این سهم در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بانک رفاه کارگران در این روز اقدام به عرضه ۱۳ میلیون و ۸۶۰  هزار سهم «حفاری» به بازار کرد.

در میان فلزی‌ها اما سهامداران عمده شرکت فولاد کاوه جنوب کیش اقدام به خرید قابل توجه سهام این شرکت کردند. به این ترتیب بیش از ۲ میلیارد سهم «کاوه» توسط شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس، ۹۹۲ میلیون سهم از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ۳۲۰ میلیون سهم توسط شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن و ۱۰۷ میلیون سهم فولاد کاوه جنوب کیش نیز توسط شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا خریداری شد.

در میان پالایشی‌ها نیز بیش از ۲ میلیون سهم «شپنا» از جانب شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران به بازار عرضه شد.

 

10-00