همگام با صنایع فرابورسی

روز گذشته از سه شرکت فعال حاضر در گروه رایانه فرابورس، تمامی نمادها معاملات خود را در محدوده مثبت به پایان رساندند. نماد معاملاتی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش در این روز با رشد ۷/ ۴ درصدی مواجه شد. بیشترین ارزش دادوستدهای این گروه نیز به معامله ۳ میلیون و ۷۹۱ هزار سهم «مفاخر» به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اختصاص پیدا کرد. «تاپکیش» روز دوشنبه با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده خود روی سامانه کدال خبر از تحقق سود ۷۱۲ ریالی به ازای هر سهم داد که نسبت به گزارش ۶ ماهه حسابرسی نشده این شرکت، نشان از رشد ۱۳ درصدی داشت. افزایش سود شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش در این گزارش عمدتا به شناسایی ۱۹ میلیارد ریالی سایر درآمدهای عملیاتی ارتباط داشت.  اغلب نمادهای فعال درگروه انبوه‌سازی نیز دیروز ضمن ثبت قیمت‌های مثبت، با صف خرید همراه شدند. «کرمان» و «ثباغ» تنها نمادهای منفی این گروه بودند که افت حدود ۳ درصدی را تجربه کردند. بر این اساس امروز بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت عمران و توسعه شاهد رسید. بیشترین حجم معاملات در این گروه نیز با جابه‌جایی حدود ۱۴ میلیون و ۶۷۷ سهم در اختیار «ثتران» بود.

همچنین ارزش معاملات «کرمان» در این روز بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود تا این نماد بیشترین ارزش معاملات گروه انبوه‌سازی را از آن خود کند. دادوستد روز گذشته در این گروه با انتظار ۱۳۹ میلیون تومان نقدینگی در صف‌های خرید به پایان رسید.  فرابورسی‌های زیرمجموعه گروه بیمه نیز دیروز تماما سبزپوش بودند و حدود ۷۰ درصد آنها دیروز با صف‌های پرحجم در سمت خرید همراه شدند. صف‌هایی که به انتظار یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان نقدینگی پشت در ورود به این گروه فرابورسی منتهی شد.  در گروه قند و شکر دیروز کام سهامداران شیرین شد. به‌طوری که در پایان معاملات هر دو نماد‌ معاملاتی فعال فرابورس یعنی شرکت قند شیروان قوچان و بجنورد و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال به ترتیب با رشد ۲۵/ ۱ و ۶/ ۰ درصدی همراه شدند. این روند در گروه محصولات غذایی با شتاب بیشتری دنبال شد و ضمن رشد یکدست قیمت‌ها در سهام زیرمجموعه این گروه، صف خرید ۲۸۰ میلیون تومانی را نیز شاهد بودیم. بیشترین رشد قیمت روزانه در این گروه از آن نماد معاملاتی شرکت صنعتی بهپاک به میزان ۵ درصد شد.

ضمن اینکه سهام شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با دادوستد ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم به ارزش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات غذایی‌ها را در اختیار گرفت.  در گروه فرآورده‌های نفتی «شاوان» عنوان مثبت‌ترین نماد گروه را از آن خود کرد. بر این اساس روز گذشته نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت لاوان که تا نزدیکی سقف مجاز روزانه نیز پیش رفته بود، در نهایت به رشد حدود ۳ درصدی بسنده کرد. «شپاس» نیز دیروز شاهد معامله ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار سهمی به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود و از این منظر میان دیگر هم‌گروهی‌های خود در صدر ایستاد. تک نماد خودرویی فعال در فرابورس اما معاملات روز گذشته خود را با افت قیمت پشت سرگذاشت. بر این اساس دیروز نماد معاملاتی شرکت‌ بهمن دیزل با کاهش ۹/ ۱ درصد قیمت پایانی مواجه شد.

نگاهی به معاملات اوراق بدهی

روز گذشته فرابورس ایران شاهد معامله یک میلیون و ۷۰۰ هزار ورقه به ارزش افزون بر ۱۲۸ میلیون تومان بود. این در حالی است که اسناد خزانه اسلامی بیشترین سهم را در دادوستدهای این بازار در اختیار داشتند. از این رو دیروز ۵/ ۱ میلیون ورقه اوراق خزانه اسلامی به ارزش حدود ۱۱۰ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. اغلب «اخزا»ها دیروز با رشد قیمت همراه شدند. شرایطی که سبب شد با توجه به رابطه عکس قیمت و نرخ بازدهی، میانگین سود موثر ۲۶ مرحله اسناد خزانه اسلامی موجود در بازار بدهی با کاهش ۳/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز دوشنبه، در سطح ۱/ ۲۲ درصد قرار گیرد.

«تسه‌»ها در کف ۶ ساله

در بازار اوراق تسهیلات مسکن هم روز گذشته قیمت‌ها عمدتا در مدار منفی قرار داشت و گریبان حدود ۷۵ درصد از سررسیدهای این اوراق را گرفت. به‌طور میانگین قیمت ۳۰ سررسید موجود در این بازار بیش از ۷/ ۱ درصد کاهش یافت و به ۴۴ هزار و ۴۷۰ تومان رسید. این کمترین قیمتی است که از نیمه دی‌ماه ۹۲ تا به حال در این بازار ثبت شده است.