در هفته گذشته بازار با نگرانی از وضعیت بازار جهانی آغاز به کار کرد؛ اما این نگرانی در میان هفته برطرف شد و در پایان هفته یک روز پر نوسان را با صف‌های فروش پشت‌سر گذاشت. روز چهارشنبه نگرانی در مورد تشکیل صف‌های فروش در بازار پایه و پدیده سرایت صف‌های فروش در بورس تهران، موجب شد بازار با شروع ضعیفی مواجه شود. اما بعد از مدتی بازار کم‌کم به سمت تعادل رفت. در چند هفته گذشته بازار سهام با مباحث متعددی در مورد وضعیت بازار پایه مواجه بود. بازار پایه با دامنه ۱۰ درصدی نوسان بدون حجم مبنا و بدون الزام به انتشار اطلاعات و توقف نمادهای متداول به محلی برای حضور سرمایه‌گذاران پر ریسک و سرمایه‌گذاران کم‌تجربه تبدیل شده است. در این میان حرکت قیمتی نمادهای این بازار بعضا از هر گونه توجه دور شده؛ به‌طوری‌که خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری چندین برابر ارزش دارایی‌های آنها یا رشد چند برابری قیمت سهام شرکت‌های تعطیل یا بدون تولید موجب تصمیماتی برای کنترل این بازار شده است. حال براساس دستورالعمل جدید، این بازار به سه رنگ قرمز، نارنجی و زرد تقسیم‌بندی خواهد شد که هر یک دامنه نوسان کوچک‌تر خواهند داشت. این دامنه نوسان برای این سه بازار در هفته بایک روز حراج با دامنه محدود یک، دو و سه درصد خواهد بود. هر چند که تعیین این دامنه نوسان در اختیار مدیران فرابورس خواهد بود، اما به‌نظر می‌رسد این دامنه نوسان کمتر از قبل خواهد بود تا بازار حالتی متعادل پیدا کند. در حال‌حاضر دامنه ۱۰ درصدی بازار پایه و دامنه ۵ درصدی بورس و فرابورس باعث بروز گرایش بیشتر برای کسب بازدهی به این بازار شده است. در این شرایط روز سه‌شنبه اعلام توقف دسته جمعی نمادهای بازار پایه از هفته آینده موجب بروز هیجان‌های زیادی در بازار شد. هر چند این رفتارهای هیجانی با حضور خریداران جمع‌آوری شد اما بازار تا پایان درگیر این موضوع بود. در نهایت با بازگشایی مثبت هلدینگ خلیج فارس در نهایت شاخص کل با رشد ۰۷/ ۰ درصدی بورس همراه شد. شاخص کل هموزن نیز به‌عنوان نشانه‌ای از هیجان موجود در بازار افت ۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد.

در بازار سهام در کنار تحولات درونی، انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در مرداد ماه دارای اهمیت بود که اکثرا با انتظارات بازار همخوانی داشت. اما در صحنه بازار جهانی نگرانی از تحولات پیش‌رو ادامه دارد. شبح رکود در اقتصاد جهانی و جنگ تجاری چین - آمریکا موجب حساسیت نسبت به بازار جهانی شده است. در بازار جهانی بهای هر بشکه نفت البته مجددا در نشانه‌ای امیدوار‌کننده به بالای مرز ۶۰ دلار بازگشت. بهای سه فلز مس، روی و سرب نیز به ترتیب ۵ هزار و ۷۲۴ دلار، ۲ هزار و ۲۶۱ دلار و ۲ هزار و ۵۴ دلار گزارش شده است.

در بازار روز چهارشنبه ادامه انتشار گزارش‌های عملکرد مرداد ماه شرکت‌ها در بازار باعث جلب توجه بازار به سمت شرکت‌های بنیادی بازار شده است. گروه‌های پتروشیمی - پالایشی، معدنی و فلزی، غذایی و دارویی گزارش‌های مطلوب‌تری را منتشر کرده‌اند.در گروه تجهیزات، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام موافقت خود با واگذاری شرکت‌های آذرآب و واگن پارس به شرکت مپنا از لزوم انتخاب هرچه سریع‌تر مدیرعامل شرکت‌های آذرآب و هپکو خبر داد.رضا رحمانی در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در استانداری مرکزی با تاکید بر احیای سه شرکت بزرگ استان مرکزی اظهار کرد: هر سه شرکت هپکو، واگن پارس و آذرآب با یک درد مشترک به نام مالکیت مواجه هستند.

وی با بیان اینکه بانک کشاورزی به‌عنوان سهامدار عمده شرکت آذرآب در قبال آن کاملا مسوول است، گفت: روز گذشته در مورد هپکو و آذرآب با وزیر اقتصاد صحبت کردم و باید تصمیم‌گیری جدی در این راستا انجام شود. چطور می‌شود که شرکت آذرآب فاقد مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره باشد؟! بانک نسبت به این وضعیت مسوول است و باید ارکان را مشخص کند.

رحمانی تصریح کرد: اگر شرکت مپنا مایل به تحویل گرفتن آذرآب و حتی واگن پارس است شخصا با این واگذاری موافق هستم و حتی آماده‌ایم همین فردا این کار انجام شود و حتی آماده همکاری و تشویق نیز هستیم؛ چراکه مپنا توانمند است و جنس کار آن با واگن پارس و آذرآب بی‌ربط نیست. اگر تاکنون مذاکراتی درخصوص واگذاری آذرآب به مپنا صورت گرفته است، همان مذاکرات باید پیگیری شود.

در بازار روز چهارشنبه در گروه قندی ابلاغیه جدید وزارت بازرگانی در مورد افزایش قیمت شکر به ۴ هزار و ۵۰ ریال به اطلاع بازار رسید تا در پایان بازار روز چهارشنبه نمادهای شرکت‌های قنداصفهان، شهدخوی، شکر شاهرود، قندثابت و نیشابور برای شفاف‌سازی تاثیر مصوبه جدید متوقف شدند.

در گروه تجهیزات همچنین صدرا از برنامه خود برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی خبر داد. براساس اعلام شرکت از آنجا که شرکت از سال گذشته موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در نظر داشته، برآورد میزان مازاد تجدید ارزیابی و کفایت آن جهت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، همواره از نگرانی‌های مدیریت بوده است. به همین منظور لیست کامل اموال و دارایی‌های ثابت شرکت به همراه مشخصات فنی و معیارهای مورد نیاز، توسط خبرگان و کارشناسان داخلی شرکت مورد ارزیابی قرارگرفته است. کارشناسان داخلی شرکت مبلغ مازاد تجدید ارزیابی را به مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کردند که این رقم تاکنون به تایید کارشناسان رسمی دادگستری نرسیده است. این امر مدیریت را متقاعد ساخت تا از کانون کارشناسان رسمی جهت ارزیابی دارایی‌ها دعوت به‌عمل آورد. کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهران، ۱۵ کارشناس در ۵ رشته را به شرکت معرفی کرده که طی اطلاعیه افشا اطلاعات با اهمیت به تاریخ ۲۵ تیرماه سال‌جاری در سامانه کدال اطلاع‌رسانی شده است.

کارشناسان مربوطه در حال انجام ارزیابی اموال و دارایی‌های ثابت شرکت هستند و پس از اتمام فرآیند ارزیابی و ارائه گزارش کارشناسان رسمی، بر اساس مبلغ رسمی کارشناسی شده، طرح توجیهی افزایش سرمایه تهیه و پس از تصویب هیات‌مدیره و تایید حسابرس محترم، جهت اخذ مجوز لازم به سازمان بورس ارائه خواهد شد.در گروه لیزینگی، لیزینگ ایران و شرق از فروش یک واحد آپارتمان با قیمت پایه یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان خبر داد.

در گروه حمل‌و‌نقل، ریل‌سیر‌کوثر در شفاف‌سازی خاطرنشان کرد: «پیرو اطلاعیه قبلی طی نامه مورخ ۱۶مردادماه سال‌جاری درخصوص رای صادره اجرای احکام مجتمع قضایی شهیدبهشتی تهران به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۱۹۹ میلیون تومان به نفع این شرکت و علیه شرکت رجاء، به اطلاع می‌رساند رای صادره قطعی و غیرقابل تجدیدنظر بوده و مبلغ مذکور به‌عنوان سایر درآمد‌های غیر‌عملیاتی شرکت در سال ۹۸ و طلب از شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجاء با هماهنگی حسابرس در دفاتر ثبت و قبل از پایان سال‌جاری وصول خواهد شد. همچنین نحوه شناسایی و زمانبندی وصول در صورت تغییر و جزئیات مورد فوق الذکر در زمان ارائه صورت‌های مالی میان دوره‌ای و گزارش‌های تفسیری مدیریت آتی ارائه خواهد شد.

در گروه تایر‌سازی تخصیص نیافتن ارز، تولید تایر را با دشواری مواجه کرده است؛ نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: از دو ماه پیش تاکنون حتی یک دلار ارز به تایرسازان تعلق نگرفته و ادامه این روند تایرسازی را زمین خواهد زد. وی در عین حال به برخی ماه‌های گذشته اشاره کرد که با وجود همه مشکلات و دشواری‌های تولید و تحریم‌ها، اما به‌دلیل تزریق به موقع و کافی ارز حتی بیش از نیاز هم تایر تولید شد، اما از دو ماه پیش تاکنون ارزی دریافت

نشده است. این مقام صنفی خاطرنشان کرد: ‌کل ارز مورد نیاز سالانه این صنعت ۳۵۰ هزار دلار است که برای یک صنعت استراتژیک رقم پایینی محسوب می‌شود. ‌اکنون تعرفه واردات تایرهای سنگین از ۳۵ درصد به پنج درصد کاهش یافته است و تخصیص ارز دولتی به آنها، در مجموع تولیدکنندگان را وارد حاشیه زیان کرده است.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری هیجانی و پر نوسان بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) با جهشی قابل‌ملاحظه در بورس به رقم هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان و در فرابورس نیز به یک هزار و ۵۱۳ میلیارد تومان رسید.با این کارنامه ارزش معاملات در کل هفته در بورس به رقم ۸ هزار و ۵۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته ماقبل آن ۴/ ۴۱ درصد رشد کرد. شاخص کل بورس نیز با رشد هفتگی ۷/ ۴ درصدی، بازدهی سالانه معامله‌گران بازار سهام را به حدود ۵۶ درصد رساند.