بازار سهام هفته گذشته عموما تحت تاثیر سه عامل اساسی بود؛ نخست تداوم ورود نقدینگی به بازار از سوی معامله‌گران حقیقی، دوم رشد قیمت‌های جهانی و سوم کاهش تنش‌های سیاسی با استعفای جان‌بولتون. این سه عامل در هفته گذشته زمینه‌ساز رشد بازار بودند. در بخش ورود نقدینگی بازار سرمایه همچنان با مدد رکود شدید بازارهای موازی به یگانه مقصد پول‌های ریسک‌پذیر تبدیل شده است. رکود در بازار ارز و طلا و همچنین املاک و مستغلات و خودرو باعث شده تا نقدینگی در میان دو بازار پول و سرمایه حرکت کند، که در این میان مقصد پول‌های ریسک‌پذیر بورس و محل استقرار پول‌های ریسک گریز بانک‌ها هستند . از این رو همچنان در هفته گذشته بازار شاهد خریدهای بیشتر از سوی معامله‌گران حقیقی‌ بود؛ به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران خرد در این سه روز معاملاتی به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. در این میان هر چند بازار سهام به سمت پایان شهریورماه می‌رود، اما انتظار نمی‌رود وضعیت نقدینگی بازار دستخوش تغییرات جدی بشود. با نزدیکی پایان شهریورماه و فرارسیدن انتهای سال مالی برخی شرکت‌های کارگزاری و سرمایه‌گذاری، بازار می‌تواند کاهش سطح اعتبارها و افزایش عرضه‌ها را برای شناسایی سود تجربه کند. البته باید منتظر ماند و دید در هفته آینده تداوم ورود نقدینگی می‌تواند این کاهش مقطعی را جبران کند یا خیر؟

در همین حال در هفته گذشته رشد بهای نفت خام و فلزات نیز به کمک بازار آمد؛ به‌طوری‌که در بازار جهانی پس از رشد بهای نفت برنت به بیش از ۶۲ دلار در هر بشکه، بهای نفت بازگشتی را تجربه کرده است. بهای هر بشکه نفت در شامگاه جمعه در کانال ۶۰ تا ۶۱ دلار در هر بشکه برای نفت برنت قرار داشت. در بازار فلزات نیز بهای هر تن مس به ۵ هزار و ۸۶۰ دلار در هر تن رسیده است بهای سرب و روی نیز به ترتیب ۲ هزار و ۸۹ دلار و ۲ هزار و ۳۴۹ دلار گزارش شده است. در صحنه بازار جهانی پایگاه خبری بیزینس تایمز در گزارشی نوشت به‌دنبال افزایش بهای سنگ‌آهن در چین، بزرگ‌ترین بازار فولاد در جهان، بازار بورس معادن جهان نیز رونق گرفته‌اند که این مساله از ۳۰ ماه اوت تاکنون بی‌سابقه بوده است. براساس این گزارش، سهام دو شرکت معدنی بزرگ جهان ازجمله گروه بی‌اچ‌پی و ریوتینتو به ترتیب ۱ و ۲ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند. در همین راستا میزان سنگ‌آهن خریداری شده چین در ماه اوت به ۹۵ میلیون تن رسید که در مقایسه با ماه ژوئیه ۲/ ۴ درصد و همچنین مدت زمان مشابه در سال گذشته میلای ۲/ ۶ درصد افزایش یافته است. این میزان از واردات از ژانویه ۲۰۱۸ میلادی تاکنون به بیشترین رقم خود رسیده است. یادآور می‌شود قیمت سنگ‌آهن ۶۲ درصد در چین هفته گذشته با ۲۵/ ۱ دلار افزایش در رقم ۲/ ۹۳ دلار معامله شد.در همین حال با استعفای جان‌بولتون و نزدیکی سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک صحنه تحولات سیاسی وضعیت بهتری را شاهد است. همین امر نیز باعث کاهش ارزش دلار در برابر ریال و رویگردانی بیشتر نقدینگی از بازار ارز و طلا شده است. در صورت بروز پیشرفتی در کاهش تنش میان تهران- واشنگتن یا کاهش تحریم‌ها، شرایط بازار سرمایه می‌تواند حتی رکوردهای بیشتری را شاهد باشد. هر چند که در حال حاضر به‌نظر می‌رسد بازار نیازمند عرضه‌های اولیه بیشتر است. این امر می‌تواند نقدینگی بازار را به سمت نمادهای جدید کشانده و مانع از بروز هیجان در قیمت‌ها شود.

در تحولات سیاسی - اقتصادی معامله‌گران در هفته گذشته شاهد اظهارنظرهای مثبت رئیس‌جمهوری و وزیر اقتصاد در مورد بازار سرمایه بودند. رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه دولت خاطرنشان کرد: امروز شاخص‌های اقتصادی به‌ویژه بورس، ارز و امیدی که در زمینه رشد اقتصادی و سرعت تولید ایجاد شده بسیار دلگرم‌کننده است و نشان می‌دهد با ایستادگی و مقاومت خود می‌توانیم دشمن را مایوس و به پیروزی برسیم.

وزیر اقتصاد نیز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران عمق بازار سرمایه در کشور را به‌عنوان دستاوردهای مثبت اقتصاد کشور در یک سال گذشته دانست و افزود: حجم گسترده‌ای از میزان نقدینگی در اقتصاد ممکن است زمینه ایجاد مشکلاتی را در کشور فراهم سازد.

وی ضرورت ورود نقدینگی در بورس را مورد تاکید قرار داد و گفت: ورود نقدینگی به بورس از جمله راه‌هایی است که می‌تواند کمک کننده به بخش تولید باشد، در یک سال گذشته تمرکز خاصی روی این سیاست وجود داشت که تاکنون این اقدام با موفقیت همراه شده است. به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، دولت در تلاش است تا زمینه‌های لازم برای واگذاری دارایی‌های خود و بانک‌ها را فراهم کند که از این راه فعالان بورس با تنوع بیشتری در معاملات روبه‌رو خواهند شد.در بازار سهام در گروه پتروشیمی خبرهای اولیه از عدم پذیرش غول پلیمری صنعت پتروشیمی کشور آریاساسول خبر می‌دهد.در گروه فولادی مدیرعامل فولاد خراسان در منطقه سنگان خواف، از آخرین وضعیت پروژه کارخانه کنسانتره‌سازی فولادخراسان بازدید کرد.

کسری غفوری که ابتدای شهریورماه کار خود را در مجتمع فولادخراسان آغاز کرده در این بازدید تسریع در راه‌اندازی و رفع موانع به‌ثمر رسیدن پروژه سنگان را از اولویت‌های کاری خود برشمرد. در ادامه این بازدید، مدیرعامل فولادخراسان در نشستی با مدیران و کارشناسان شرکت «تهیه و تولید مواد معدنی شرق» ضمن بررسی مسائل این پروژه کلیدی، بر تسریع در پیشبرد آن و اتخاذ تدابیر ویژه برای برون‌رفت این پروژه از شرایط کنونی تاکید کرد. مجموعه کانسار‌های سنگ‌آهن سنگان در فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد در استان خراسان رضوی قرار دارد. با تکمیل پروژه مجتمع فولادخراسان در این منطقه، این شرکت به اولین تولید‌کننده فولاد کشور تبدیل خواهد شد که چرخه کامل تولید فولاد را در اختیار خواهد داشت. در گروه تجهیزات استاندار مرکزی از پرداخت ۵۰  میلیارد تومان تسهیلات برای حقوق معوق کارگران و خرید مواد اولیه تولید به هپکو و واگذاری واگن پارس اراک به مپنا خبر داد.

در گروه لاستیک‌‌سازی نیز طی حکمی از سوی مدیرعامل تاپیکو، علی‌اکبر مشرفی به‌عنوان سرپرست گروه صنعتی بارز منصوب شد. در این گروه توکا فولاد خبر از افزایش سرمایه خود داد؛ براین اساس پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۲۶۰ میلیون تومان به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان در دستور کار هیات‌مدیره قرار گرفته است. این افزایش سرمایه ۵۴ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته بوده و برای جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و اصلاح ساختار مالی شرکت خواهد بود. در همین راستا بیمه سامان نیز در نظر دارد تا سرمایه خود را از مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان (معادل ۶۶ درصد) افزایش دهد. طبق شفاف‌سازی صورت گرفته از سوی شرکت، افزایش سرمایه مزبور از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته و سایر اندوخته‌ها خواهد بود. همچنین توسعه شبکه نفوذ و تعدد مراکز، خدمات‌رسانی به بیمه‌گذاران، افزایش توان پذیرش ریسک و قابلیت انجام سایر فعالیت‌های غیر‌بیمه‌ای از جمله افزایش توان سرمایه‌گذاری، تحصیل اموال و دارایی‌های مورد نیاز شرکت و در نتیجه ارتقای رتبه توانگری مالی از جمله اهداف افزایش سرمایه مزبور عنوان شده است. از سوی دیگر فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نشستی با مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، صنعت خودرو را دارای سهم قابل‌توجهی در اقتصاد کشور برشمرد و افزود: افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز یکی از اقداماتی است که در حال اجرا و پیگیری آن هستیم. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری کاملا مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۶۵۷ میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۲۸ میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه ارزش کل معاملات بازار سهام در هفته گذشته به ۵ هزار و ۱۷۴ میلیارد رسید.