با رشد ۵/ ۱ درصدی شاخص کل در روز گذشته، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال‌جاری به بیش از ۷۰ درصد رسید. با این حال همچنان به‌نظر می‌رسد نقدینگی جدیدی که به سوی بازار سهام روانه شده است، همچنان بیشتر جذب سهام شرکت‌های کوچک‌ و متوسط بورسی می‌شود. به‌طوری‌که در روز گذشته نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها، رشد ۲ درصدی را به ثبت رساند و به این ترتیب، این شاخص از ابتدای سال رشد بالغ بر ۱۵۸ درصدی را تجربه می‌کند. به‌نظر می‌رسد در شرایطی که خرید سهام اغلب بدون دلایل بنیادی و بیشتر از روی هیجان انجام می‌شود، سهام شرکت‌های کوچک‌تر برای کسب بازدهی‌های رویایی از نظر بورس‌بازان جذاب‌تر است.

از سوی دیگر ارزش معاملات خرد بورس تهران (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در روز گذشته به ۲ هزار و ۳۹ میلیارد تومان رسید. این بیشترین ارزش معاملات خرد روزانه از نهمین روز مهرماه سال گذشته است. در ادامه می‌توان اشاره کرد که در روز گذشته خالص تغییر مالکیت بورس تهران ۱۵۱ میلیارد تومان به سمت معامله‌گران حقیقی بود. به‌عبارتی دیگر این سهامداران حقیقی بودند که طی معاملات دیروز بازار سهام اشتیاق بسیار بالایی به خرید سهام داشتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در روز گذشته جایگاه برترین گروه صنعت از نظر ارزش معاملات روزانه متعلق به بانکی‌ها بود. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد معامله‌گران اعتقاد به عقب ماندن قیمت سهام بانکی طی مدت اخیر دارند که با خریدهای پرحجم خود، سعی در جبران این موضوع می‌کنند. به‌طوری‌که روز گذشته برای ششمین روز متوالی نماگر صنعت بانک‌ها بر مدار مثبت بود. بر این اساس متوسط قیمت‌ها در این گروه طی معاملات روز گذشته رشد ۳/ ۲ درصدی را تجربه کرد. در صدر نمادهای بانکی نیز می‌توان به «وبصادر» و «وتجارت» اشاره کرد که در راستای اقبال معامله‌گران به این دو نماد، هر دو تجربه‌گر مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه بودند.

دیگر گروهی که در روز گذشته شاهد هجوم خریداران بود، صنعت ساخت خودرو و قطعات بود. این گروه که در روز گذشته در جایگاه دوم برترین گروه‌های صنعت از جهت ارزش معاملات روزانه بود، رشد بیش از ۵ درصدی نماگر صنعت را تجربه کرد. به‌طوری‌که در اولین روز هفته اغلب نمادهای خودرویی صف‌های سنگین خرید را تجربه کردند. در این میان نماد «خودرو» با صف خریدی بالغ بر ۳۰ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۰ میلیارد تومان، پرتقاضاترین نماد بورس تهران بود. دومین جایگاه بیشترین تقاضا نیز به «خاهن» با مازاد تقاضای حدودا ۲۳ میلیون سهمی به ارزش ۱۳ میلیارد تومان اختصاص یافت. در همین راستا می‌توان به «خموتور» اشاره کرد که به دلیل ایجاد گره معاملاتی، اولین روز هفته را بدون اعمال دامنه نوسان قیمتی شروع کرد. ارزش بازار شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران در روز گذشته رشد ۴/ ۲۷ درصدی را تجربه کرد.

به‌نظر می‌رسد چند عامل بر رشدهای افسار‌گسیخته خودرویی‌ها اثرگذار است. اولین دلیلی که طی مدت اخیر موجب رشد سهام خودرویی شده، خبر تجدید ارزیابی این شرکت‌ها است. دلیل دیگری که به‌نظر می‌رسد موجب رونق گرفتن بیشتر این دسته از سهم‌ها شده، مذاکرات سیاسی ایران با طرف اروپایی است. به اعتقاد فعالان بازار در صورتی که مذاکرات نتیجه‌بخش باشد، بیشترین نفع حاصل از توافق نصیب شرکت‌های خودروسازی می‌شود.

آخر هفته گذشته معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت خبر از وضع تعرفه ۲۰ تا ۲۵ درصدی بر صادرات مواد معدنی خام داد. این مصوبه قرار است از ابتدای مهر ماه سال‌جاری اجرایی شود. در همین راستا صادرات کنسانتره و گندله سنگ آهن نیز مشمول تعرفه ۲۵ درصدی خواهند شد. برای مشاهده تاثیر این مصوبه بر عملکرد شرکت‌هایی مانند معدنی صنعتی گل‌گهر که خام‌فروشی دارند باید تا اوایل آبان هنگام انتشار گزارش عملکرد مهر ماه این شرکت‌ها در انتظار نشست.

از سوی دیگر نماد معاملاتی «شخارک» در اواخر تیر سال‌جاری برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع فوق‌العاده عمومی متوقف شد. نماد مزبور به دلیل افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته، تا روز گذشته بسته بود و دیروز پس از دو ماه بدون اعمال دامنه نوسان برای کشف قیمت بازگشایی شد. پس از بازگشایی قیمت هر سهم پتروشیمی خارک رشد ۴/ ۲۳ درصدی را تجربه کرد. در همین راستا «شخارک» با اثرگذاری مثبت ۷۶۵ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران، در صدر فهرست اثرگذارترین نمادها قرار گرفت.

همچنین در حالی طی دو روز آخر هفته گذشته قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی رشدهای قابل‌توجهی را تجربه کرد که در اثرپذیری از همین عامل، شاخص صنعت فلزات اساسی بورس تهران نیز در روز گذشته رشد ۹/ ۱ درصدی را تجربه کرد. ملی مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان به عنوان دو غول فلزی کشور روز گذشته با رشدهای ۳ و ۹/ ۱ درصدی، در مجموع حمایت ۶۱۰ واحدی از دماسنج اصلی بازار سهام به عمل آوردند.

در هفته پیشین خبر از برکناری جان بولتون از مقام مشاوره امنیت ملی آمریکا آمد. این خبر موجب امیدواری معامله‌گران نفت در بازار جهانی برای کاهش تنش‌های بین ایران و آمریکا شد. در همین راستا قیمت نفت کاهشی قابل‌توجه را تجربه کرد. بعد از این خبر گزارش‌های نه چندان مناسب اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی از ایجاد مازاد عرضه نفت در سال میلادی آینده، موجب فشار بیشتر بر قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. همین عوامل باعث فشار بر معاملات سهام پالایشی در بازار سهام ایران شد؛ به‌طوری‌که شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی بورس تهران در روز گذشته با افت ۲/ ۲ درصدی مواجه شد. به این ترتیب پالایشی‌ها بیشترین افت متوسط قیمت‌ها را بین تمام گروه‌های بورسی تجربه کردند.