روز گذشته در شرایطی شاخص کل بورس تهران رشد ۲/ ۰ درصدی را به ثبت رساند که نماگر هموزن با اثرپذیری یکسان از نمادها کمتر از ۱/ ۰ درصد رشد کرد. در همین حال شاهد افت ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) برای چهارمین جلسه معاملاتی پیاپی بودیم. ارزش معاملات خرد طی روز گذشته به ۱۸۷۱ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب شاهد افت بیش از ۱۳ درصدی متوسط ارزش معاملات خرد هفته جاری نسبت میانگین روزانه به هفته قبل هستیم. همان طور که پیش از این بارها اشاره شده است، طی زمان حاضر یکی از مهم‌ترین معیارها برای پیش‌بینی مسیر بعدی بورس تهران، متوسط ارزش معاملات خرد بازار سهام است. در صورت کاهش پیوسته نقدینگی ورودی به بورس تهران معامله‌گران باید احتیاط بیشتری را در تصمیمات خود لحاظ کنند.

از ابتدای ماه جاری شاخص کل بورس تهران رشدی بالغ بر ۶ درصد را تجربه کرده است. این در حالی است که از ابتدای همین ماه تا روز یکشنبه اغلب حامیان سنتی دماسنج اصلی بازار رشدی را تجربه نکرده بودند. در چنین شرایطی گروه‌هایی از قبیل بانک‌ها، دارویی و خودروساز‌ها بودند که اغلب روزها بیشترین حمایت از نماگر اصلی بازار سهام را به عمل می‌آوردند. اما با اصلاح‌هایی که طی دو روز گذشته در قیمت سهام ایجاد شد، به نظر می‌رسد که رشد افسارگسیخته قیمت این دسته از سهم‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

پالایشی‌ها طی معاملات دیروز از مهم‌ترین حامیان شاخص کل بورس تهران بودند. گروه فرآورده‌های نفتی از ابتدای مهرماه با افت متوسط قیمت‌ها مواجه شده بودند. اما دیروز این روند نزولی تغییر و شاخص این صنعت رشد ۴/ ۳ درصدی را تجربه کرد. به نظر‌ می‌رسد جاماندگی ارزش بازار پالایشگاه‌ها از رشدهای اخیر موجب اقبالی دوباره به سهام آنها شده است. البته این همه علت صف‌نشینی‌های گسترده برای خرید سهام پالایشی طی روز گذشته نیست. در اوج صف‌های پر ترافیک فروش در روز یکشنبه شاهد مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه برای خرید سهم‌هایی مانند «شسپا»، «شنفت»، «شبهرن» و «شرانل» بودیم. این اتفاق در پی اعلام نرخ پایه فرآورده‌های نفتی مهر ماه بود. با توجه به نرخ‌های جدید شاهد افت بیش از ۱۰ درصدی نرخ پایه لوبکات از مهم‌ترین مواد اولیه روانکارسازان هستیم. در همین راستا در روز گذشته نیز «شسپا» و «شنفت» با مازاد تقاضاهایی سنگین در سقف قیمتی مجاز (صف خرید) مواجه بودند. به‌طوری‌که «شسپا» در انتهای ساعت کاری بازار در روز گذشته با صف خریدی به ارزش حدود ۳۰ میلیارد تومان همراه شده بود. دیروز «شسپا» پرتقاضاترین نماد بورس تهران و «شنفت» نیز سومین نماد با بیشترین تقاضا بود. دیگر نمادهای پالایشی نیز روز خوبی را پشت سر گذاشتند و از ۵ نمادی که بیشترین اثرگذاری مثبت را بر دماسنج اصلی بورس تهران داشتند، ۴ نماد متعلق به گروه فرآورده‌های نفتی بود. نمادهای «شتران»، «شبندر»، «شپنا» و «شبریز» در مجموع موجب حمایت ۷۵۲ واحدی از شاخص کل بورس تهران شدند.

روز شنبه گروه مواد دارویی بیشترین ارزش معاملات را بین تمام صنایع بورسی به خود اختصاص داد. همچنین در این روز متوسط بازدهی صنعت دارو از ابتدای مهر به بیش از ۲۸ درصد رسید. اما با افت بیش از ۲/ ۶ درصدی شاخص این صنعت طی دو روز گذشته، شاهد صف‌های فروش گسترده در سهام دارویی هستیم؛ به‌طوری‌که روز گذشته ارزش مازاد عرضه سهم‌های دارویی به بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان رسید. به‌طوری‌که از ۲۸ نماد دارویی بورس تهران که طی روز گذشته معامله شدند ۲۴ نماد با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کردند. تنها نمادهایی که در سطوح قیمتی بالاتری نسبت به روز یکشنبه معامله شدند «دارو»، «دشیمی»، «دلر» و «وپخش» بودند.

نماگر صنعت بانک‌ها از ابتدای مهرماه تا روز شنبه به بازدهی بالغ بر ۲۶ درصدی رسیده بود. اما از روز یکشنبه قیمت‌ها در سهام بانکی روند نزولی به خود گرفت و طی روز گذشته این روند شدت یافت؛ تا مهم‌ترین حامی روزهای اخیر شاخص کل بورس تهران این بار سنگین‌ترین فشار را بر این نماگر تحمیل کند. در همین راستا می‌توان به «وبملت» اشاره کرد که با افت ۱/ ۳ درصدی قیمت موجب اثرگذاری منفی ۲۸۲ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران شد. سهام بانک ملت که روز چهارشنبه پس از ۱۰۰ روز بازگشایی شد، طی دو جلسه معاملاتی رشد ۵۴ درصدی را به ثبت رسانده بود. اما روند صعودی قیمت این سهم روز یکشنبه متوقف شد و دیروز نیز با افت قیمتی مواجه شد.