مشارکت حقوقی‌ها در سمت خرید

بررسی عملکرد بازیگران بورس در هفته گذشته نیز نشان می‌دهد در نخستین روز کاری و همزمان با آغاز یک هفته نیمه تعطیل، خرید و فروش‌های کم حجمی از سوی معامله‌گران بازار شکل گرفت. به‌طوری‌که همگام با ریزش ۲۳۰۰واحدی شاخص کل بورس، سهامداران حقوقی نیز در سمت خرید فعال‌تر شده و در نهایت خالص خرید ۵/ ۳۲میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. در این میان بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور در نمادهای گروه بانکی بود. به‌طوری‌که بانک صادرات ایران با خرید ۱۰میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات روبه‌رو شد. بانک پاسارگاد نیز خرید ۱۰میلیون سهم از سوی آرمان گسترظفرمند را تجربه کرد. در نماد بانک پارسیان نیز دو سهامدار عمده یعنی گروه مالی پارسیان و سرمایه‌گذاری تدبیر به خرید سهم پرداخته و در مجموع حدود ۳میلیون سهم را خریداری کردند. در همین راستا صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت نیز به‌عنوان حقوقی فعال در بانک ملت، به خرید ۲میلیون و ۷۰۰هزار سهم پرداخت.در میان نمادهای فلزی نیز خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده شکل گرفت. در این میان مس‌ شهید باهنر با عرضه ۴۰۰هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌‌گذاری صدرتامین مواجه شد. در همین راستا شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا نیز به‌عنوان سهامدار عمده در نماد فولاد مبارکه اصفهان به عرضه ۶میلیون و ۲۰۰هزار سهم پرداخت. ولی فولاد خوزستان از حمایت سهامدار عمده برخوردار شد. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به‌عنوان حقوقی فعال در «فخوز»، نیز به خریدهای خود ادامه داد و یک میلیون و ۵۰۰هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.در میان نمادهای معدنی نیز توسعه‌معادن ‌و فلزات‌ شاهد خرید سهم از سوی دو حقوقی بود؛ شرکت توسعه معدنی وصنعتی صبانور و صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان در مجموع بیش از یک میلیون سهم «ومعادن» را جمع آوری کردند. توسعه‌ معادن‌ روی‌ ایران‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید ۶۰هزار سهم توسط شرکت سرمایه گذاری اندیشه محوران را تجربه کرد.

از سوی دیگر روند عرضه‌ها در نماد ماشین‌سازی اراک به مراتب سنگین‌تر بود. به‌طوری‌که ۲۲میلیون سهم «فاراک» توسط شرکت سرمایه‌گذاری سایه گسترسرمایه به فروش رفت.  در میان نمادهای شیمیایی نیز پتروشیمی شازند با خرید یک میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی روبه‌رو شد. در این گروه صنایع ‌شیمیایی ‌ایران نیز خرید و فروش‌هایی از سوی حقوقی‌ها را تجربه کرد؛ در حالی ۸میلیون سهم شرکت از سوی شرکت بازرگانی وخدمات بندری ایران عرضه شد که ۸میلیون و ۳۰۰هزار سهم را صندوق سرمایه گذاری نمادصنعت و معدن خریداری کرد.در میان نمادهای پالایشی نیز خریدهایی هر چند اندک از سوی حقوقی‌ها شکل گرفت. به‌طوری‌که صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر بیش از ۱۴میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس را خریداری کرد. روندی مشابه در نماد پالایش نفت تبریز با خرید ۴۰۰هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری هامون سپاهان شکل گرفت.

  «شیران» در کانون توجه حقیقی‌ها

معاملات روز دوشنبه گذشته در حالی با رشد بیش از ۲۵۰۰واحدی شاخص کل بورس دنبال شد که در این روز ۹۲میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.بررسی جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در این روز سهامداران خریدهای پرحجمی در نماد سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به حدود ۲۰میلیارد تومان رسید. در این میان حجم تقاضای بالای حقیقی‌ها در خرید سهام «شیران» سبب شد تا دو سهامدار عمده آن به عرضه سهم بپردازند. به‌طوری‌که ۵میلیون و ۲۰۰هزار سهم مزبور توسط شرکت رفاه اندیش سرمایه انسانی صنعت ومعدن و ۱۰۰هزار سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری نماد صنعت و معدن به فروش رفت.

همچنین در این روز معامله‌گران خُرد به خرید سهام خودرویی نیز تمایل نشان دادند. به‌طوری‌که در صدر خریدهای این گروه، جمع‌آوری سهام دو لیدر گروه یعنی ایران‌خودرو و سایپا قرار داشت. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «خساپا» به ۲/ ۵میلیارد تومان و در نماد «خودرو» نیز به بیش از ۴میلیارد تومان رسید. در مقابل سهامداران عمده تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام نوش مازندران نشان دادند که در نهایت بیش از ۵/ ۴میلیارد تومان از سهام«غنوش» را خریداری کردند. در این میان چهار سهامدار عمده به خرید سهم پرداختند. شرکت آروین تجارت ثمین و شرکت توسعه سرمایه الوند به‌همراه دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «غنوش» در مجموع بیش از ۲میلیون سهم «غنوش» را جمع‌آوری کردند.همچنین بانک ملت نیز در کانون توجه معامله‌گران حقوقی قرار داشت. به‌طوری‌که معادل۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان سهام به پرتفوی سهامداران عمده «وبملت» منتقل شد. در این میان بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت صورت گرفت. به‌طوری‌که این حقوقی مطابق با روند روزهای اخیر به جمع‌آوری سهام مزبور پرداخت و ۳میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. البته در این گروه روند خریدها در نماد بانک صادرات با جمع‌آوری ۱۰میلیون سهم توسط گروه مالی سپهر صادرات دنبال شد.

  خریدهای سنگین سهامداران خُرد در نماد «فولاد»

در حالی روز چهارشنبه گذشته شاهد رشد حدود ۳۷۰۰واحدی نماگر اصلی بازار سهام بودیم که در این میان به دنبال جو مثبت ایجاد شده، سهامداران خُرد نیز خریدهایی با حجم به مراتب بالاتری داشتند. این امر با ثبت خالص خرید بیش از ۱۰۶میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران حقیقی همراه شد.بررسی جزئیات این جابه‌جایی‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران حقیقی بیشترین خرید را در نماد فولاد مبارکه اصفهان داشتند و در نهایت مالکیت۱۰میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان سهام به پرتفوی حقیقی‌های «فولاد» منتقل شد. در این میان ۵۰۰هزار سهم «فولاد» را نیز شرکت توسعه سرمایه رفاه خریداری کرد. در این گروه فولاد کاوه جنوب کیش نیز شاهد خرید ۵۰۰هزار سهم از سوی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن بود. در همین راستا شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد نیز به‌عنوان سهامدار عمده در نماد فولاد خوزستان، بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار سهم را به پرتفوی خود افزود. خرید ۷۰۰هزار سهم ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ توسط شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس نیز از دیگر تحرکات سهامداران عمده در نمادهای فلزی بود. در مقابل تولیدی فولاد سپید فراب کویر با عرضه بیش از ۲۰۰هزار سهم از سوی سهامدار حقیقی که مالک ۵۱/ ۲۰درصدی سهام است، مواجه شد.

9

 

در همین رابطه بخوانید:

دو نکته از سهمی که روزی ۷ درصد بازدهی داد

وعده زیرمجموعه «شستا» برای دو عرضه اولیه تا پایان سال