رشد قیمت در سهام کوچک

دیروز ۲۶۰ میلیارد تومان سهم بین فعالان بازار اول و دوم فرابورس دست به دست شد. نتیجه این معاملات در اصلاح ۲ واحدی شاخص کل و تنزل این نماگر به سطح ۳۹۱۵ واحد انعکاس یافت. البته در ثبت این افت بزرگ‌ترین شرکت‌های فرابورسی نقش اصلی را ایفا کردند. دیروز بیشترین فشار بر نماگر بازار ناشی از افت قیمت در شرکت‌های بزرگی چون پتروشیمی مارون، ذوب‌آهن اصفهان، تولید برق عسلویه، پالایش نفت لاوان هلدینگ معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس بود.تاثیری که این نمادها به‌دلیل مقیاس بزرگ ارزش بازار بر شاخص کل داشتند، باعث شد تا رشد قیمت ۶۷ نماد از مجموع ۱۱۰ نماد معاملاتی (دو سوم از کل نمادهای بازار اول و دوم) در منفی شاخص پنهان بماند. ارزش بازار این ۶۷ شرکت شامل تنها یک سوم از ارزش کل بازار را می‌شود و طبیعی است رشد قیمت در چنین شرکت‌هایی اثر نسبتا کمتری در محاسبه شاخص کل  داشته باشد. برای مثال، از بین ۲۰ شرکت از کوچک‌ترین‌های فرابورسی قیمت سهام ۱۴ شرکت طی روز گذشته افزایشی بود که در این میان، نماد «وآوا» در ششمین روز حضور در تابلوی بازار دوم فرابورس عنوان برترین تقاضای بازار را به نام خود ثبت کرد.

  سهم‌پیمایی خریداران خرد

حضور موثر خریداران خرد در سهام کوچک‌مقیاس از ویژگی‌های جالب توجه معاملات دیروز بود. فعالان حقیقی فرابورس دیروز مالکیت حدود ۱۰ میلیارد تومان از کل سهام فرابورسی را به نام خود تغییر دادند. سهامداران حقیقی بازار پایه هم در این روز با مشارکت موثر خود در جبهه خرید به میزان مالکیت خود در سهام اضافه کردند. عنوان بیشترین خالص تغییر مالکیت به ترتیب به نمادهای معاملاتی «قاسم»، «مادیرا» و شرکت دارویی «دتولید» (در بازار اول و دوم) و نمادهای «خکاوه»، «وپسا» و «سجام» (در بازار پایه) اختصاص یافت.

  نوسان «اخزا»ها در زیر ۲۰

دیروز ۱۶۵ میلیارد تومان از کل ارزش معاملات فرابورس در اوراق بدهی دست به دست شد. نیمی از این جریان نقدینگی هم به اوراق خزانه اختصاص یافت. برتری تقاضا در اوراق بدهی متوسط قیمت‌ها در این بازار را ارتقا بخشید. میانگین نرخ سود موثر این اوراق هم که از ۹ روز کاری قبل به زیر ۲۰ درصد میل کرده است، طی روز گذشته روی عدد ۷/ ۱۹ درصد ایستاد.

  عقب‌نشینی سراسری «تسه»ها

ازسوی دیگر، قیمت اکثر امتیازهای وام مسکن افت کرد و میانگین قیمت در این بازار در کانال ۳۷ هزار تومان قرار گرفت. کف قیمتی اوراق «تسه» طی روز گذشته برای قدیمی‌ترین امتیازها، یعنی امتیازهای منتشر شده در آبان و آذر سال ۹۶ ثبت شد. نزدیک شدن به موعد سررسید این اوراق - دوساله -زمینه‌ساز فشار عرضه و در نتیجه تنزل قیمت به سطوح۳۳ هزار و ۳۵ هزار تومان است. در نقطه مقابل، اوراق مهر ۹۷ در بیشترین سطح قیمتی این بازار قرار گرفت. عنوان پرمعامله‌ترین امتیاز هم به «تسه» صادر شده در ماه گذشته اختصاص یافت.