در هفته گذشته انتشار شایعه مخالفت بانک مرکزی با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها منجربه وارد شدن ضربه به بازار سرمایه شد. بانک مرکزی در حالی در نامه‌ای که همچنان صحت آن برای بازار شفاف‌سازی نشده است از ممنوعیت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها خبر داده که شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادهای بانکی در چند سال اخیر از همین محل افزایش سرمایه داده‌اند. با انتشار نامه بانک مرکزی و تشکیل صف‌های فروش در نمادهای عمده بانکی بازار دچار ریزش قیمتی شده و همین مساله شاخص کل را منفی کرد. در این میان هر چند نمادهای قابل معامله بانکی در هفته گذشته تن به اصلاح دردناکی دادند، اما بزرگ‌ترین نگرانی بازار در مورد نمادهای متوقفی نظیر بانک دی است که وزن قابل ملاحظه‌ای از قیمت کنونی سهم به‌دلیل انتظار معامله‌گران برای افزایش سرمایه از محل دارایی شرکت یعنی نیروگاه دماوند حاصل شده است. در مهم‌ترین خبرهای موثر بر بازار سرمایه معامله‌گران شاهد تداوم رایزنی مدیران بازار سرمایه برای تغییر نظر بانک مرکزی بودند. در همین رابطه شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس گفت: ما با مسوولان بانک مرکزی صحبت کرده‌ایم که اموال مازاد بانک‌ها پس از تجدید ارزیابی جهت افزایش سرمایه مشمول معافیت مالیاتی شود. محمدی افزود: براساس قانون رفع موانع تولید، زمانی که اموال مازاد بانک‌ها فروخته می‌شود، درآمدهای مذکور باید به حساب افزایش سرمایه واریز شود و بانک‌ها طبق قانون در این رابطه اختیارات لازم را دارند.

در همین رابطه بانک ملت پیرو اخبار منتشر شده مبنی‌بر محدودیت افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها توضیح داد. براین اساس، «وبملت» اعلام کرد: پیرو شفاف‌سازی ۲۳ مهر ماه، برنامه این بانک برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی املاک ملکی و سرقفلی است.

بنابراین در صورت ابلاغ محدودیت مندرج در اخبار فوق نیز خللی در برنامه افزایش سرمایه این بانک وارد نخواهد شد. بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد بااهمیت، مراتب طبق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان افشا می‌شود. بنابر این گزارش، کاظم چاوشی، مدیر مالی بانک ملت به بورس‌پرس گفته بود، علاوه‌بر افزایش سرمایه ۱۶۰ درصدی از سایر اندوخته‌ها، افزایش سرمایه دوم و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هم مدنظر است که شامل محدودیت بانک مرکزی نمی‌شود. در همین حال در بازار سهام مهم‌ترین امیدواری معامله‌گران در هفته جاری به مساله افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی است. بهای نفت در بازار جهانی به کانال ۶۲ تا ۶۳ دلار بازگشته است. بهای مس نیز در مرز ۶ هزار دلار قرار گرفته است، بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۲ هزار و ۴۹۰ دلار و ۲ هزار و ۱۰۷ دلار گزارش شده است. بازار جهانی سنگ‌آهن نیز شرایط مطلوبی را تجربه می‌کند. قیمت سنگ‌آهن ۶۲ درصد در چین در روز چهارشنبه با ۷/ ۰ دلار افزایش ۴/ ۸۳ دلار معامله شد.

در گروه تجهیزات شرکت آذرآب همچنان درگیر مشکلات کارگری است؛ معاون امور روابط کار وزیر کار با بیان اینکه بانک کشاورزی متعهد شده تا حداکثر ۱۵ روز نسبت به تسویه مطالبات معوق کارگران آذرآب اقدام کند، از احتمال واگذاری این شرکت به گروه صنعتی مپنا خبرداد. به گزارش خبرگزاری مهر، حاتم شاکرمی در این رابطه توضیح داد: یکی از گزینه‌های مدنظر برای واگذاری آذرآب شرکت گروه مپنا است که مدیران این شرکت نیز ‌نظراتی دارند که قرار شد این موارد بررسی شود. با این حال، با تامین نقدینگی و آمادگی بانک کشاورزی برای واگذاری سهام خود، امیدواریم آذرآب هم همانند هپکو به تولید خود ادامه دهد. در گروه تجهیزات بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در رابطه با خصوصی‌سازی هپکو و ایجاد مشکلات متعدد برای این شرکت، در نهایت ۱۴ آبان ماه بیش از ۱۲ میلیارد سهم این شرکت تولیدی به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شد و در سامانه کدال به ثبت رسید. در گروه برقی شرکت نیرو سرمایه از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خبر داده است. بر این اساس گزارش توجیهی هیات‌مدیره به‌منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ تقریبی ۵/ ۶ میلیارد تومان به ۱۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته به‌منظور تحصیل سرمایه‌گذاری جدید به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. در گروه شرکت‌های بیمه‌ای، بیمه تجارت‌نو از انتقال شرکت به بازار بالاتر خبر داده است؛ بر این اساس درخواست پذیرش سهام شرکت بیمه تجارت‌نو (سهامی عام) در فرابورس ایران در جلسه مورخ ۱۴آبان سال‌جاری، هیات پذیرش فرابورس مطرح و با پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران به صورت مشروط موافقت به عمل آمد. مقرر شد قبل از درج نام شرکت در فهرست نرخ‌های فرابورس و آغاز معاملات، اطلاعات لازم و تعیین شده توسط این شرکت ارائه شود. همچنین در این گروه مجمع عمومی فوق‌العاده بیمه رازی با افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان موافقت کرد. این افزایش سرمایه طی دو مرحله از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران صورت خواهد گرفت. در گروه پالایشگاهی مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به اجرای طرح بنزین‌سازی جدید گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش و ارتقای کیفی بنزین تولیدی به استاندارد «یورو ۴» به میزان یک میلیون لیتر در روز است که ۲۶۵ میلیون یورو برای آن هزینه شده است.

به گفته مدیرعامل «شبریز»، تغییر کاربری واحد تبدیل کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک کار ابتکاری و فناورانه کارشناسان پالایشگاه تبریز با هدف تبدیل نفتای سبک به محصول ایزومریت است که برای آن ۱۰ میلیون یورو هزینه شده است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، سرمایه‌گذاری غدیر اعلام کرد آلومینیوم جنوب با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلار، اواخر آبان در مدار تولید قرار می‌گیرد. بر پایه این گزارش، کارخانه آلومینیوم جنوب (سالکو) قرار است با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن از مجموع ۳۰۰هزار تن فاز نخست، وارد مدار تولید شود و دیگ‌های فاز نخست این مجموعه به مرور وارد مدار تولید می‌شود و در سال ۹۹ تکمیل خواهد شد. سالکو با تکمیل سه فاز به ظرفیت یک میلیون تن خواهد رسید. وغدیر مالک ۵۱ درصدی این شرکت است. این طرح با مشارکت ایمیدرو و سرمایه‌گذاری غدیر شکل گرفت. یکی از ویژگی‌های پروژه سالکو، مشارکت ۵ بانک کشور بوده است که به رهبری بانک صادرات صورت گرفته است. در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازاری با رشد شاخص بود که در آن شاخص کل با رشد ۲۲/ ۰درصدی مواجه شد. با این رشد در کل هفته شاخص کل با افت ۴/ ۱ درصدی بازدهی معامله گران را از آغاز امسال به حدود ۷۱ درصد عقب راند. شاخص کل هموزن اما در هفته گذشته با رشد ۳۳/ ۱درصدی، بازدهی ۱۴۹درصدی را از ابتدای سال‌جاری تاکنون به نمایش گذاشت. در همین راستا ارزش معاملات بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۲۱ میلیارد تومان رسید.