ارزش معاملات خرد بورس تهران طی روز گذشته به رقم ۸۹۲ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب دیروز شاهد افت ارزش معاملات به سطوح کمتر از ۹۰۰ میلیارد تومانی پس از ۱۲ جلسه کاری بودیم. در چنین شرایطی شاخص کل بازار سهام با رشد ۱/ ۰ درصدی از افت بیشتر خودداری کرد. اما طی روز گذشته نماگر هموزن با افت ۲۵/ ۰ درصدی باز هم بر مدار نزولی قرار داشت تا برای اولین بار در آبان‌ماه شاهد سه جلسه منفی متوالی برای این شاخص باشیم. در بین صنایع کوچک‌تر، گروه‌های کاشی و سرامیک، سیمان و زراعت با افت‌های بالغ بر ۹/ ۱ درصدی متوسط قیمت‌ها بیشترین فشار را بر نماگر هموزن وارد آوردند. در پی افزایش قیمت بنزین در ساعات پایانی هفته قبل، روز شنبه نمادهای زیرمجموعه صنعت فرآورده‌های نفتی با اقبال بالای بورس‌بازان همراه شدند. همان‌طور که پیش از این بارها تاکید شده بود افزایش نرخ بنزین اثر مستقیمی بر سودآوری پالایشگاه‌ها نمی‌تواند داشته باشد. به همین دلیل با گذر از ساعت نخست معاملات، تقاضا برای خرید سهام پالایشی به تعادل رسید و در نهایت رشد نماگر این صنعت به ۶/ ۲ درصد محدود شد. روز یکشنبه هم شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی تحت‌تاثیر فضای منفی حاکم بر بازار سهام با افت بیش از ۷/ ۱ درصدی مواجه شد. اما قیمت‌ها در این گروه طی روز گذشته باز هم به مدار صعودی بازگشت و متوسط قیمت پالایشی‌ها رشد بیش از ۳/ ۰ درصدی را تجربه کرد. در بین نمادهای این گروه «شبریز» طی روز گذشته با رشد حدود ۳/ ۲ درصدی قیمت، موجب اثرگذاری مثبت ۸۱ واحدی بر دماسنج اصلی بازار سهام شد.

خودرویی‌ها پس از افزایش قیمت بنزین افت‌های سنگینی را تجربه کردند. به نظر می‌رسد با رشد قیمت بنزین، برخی از بورس‌بازان نگران کاهش تقاضا برای خودرو شده‌اند. به همین دلیل طی دو روز ابتدایی معاملات هفته جاری، متوسط قیمت‌ها در گروه ساخت خودرو و قطعات بیش از ۹/ ۷ درصد افت کرد. اما روز گذشته خودروسازان بار دیگر موردتوجه اهالی بازار سهام قرار گرفتند و رشد ۱/ ۱ درصدی نماگر صنعت را تجربه کردند. طی روز گذشته اغلب بزرگان خودروسازی در مدار مثبت معاملات بودند. به‌طوری که «خبهمن» حدود ۵/ ۳ درصد، «خپارس» نیز ۲/ ۱ درصد، «خساپا» ۹/ ۰ درصد و همچنین «خودرو» بیش از ۶/ ۲ درصد رشد کردند. «خودرو» با این رشد موجب حمایت ۸۳ واحدی از شاخص کل شد و در جایگاه دومین نماد با بیشترین اثرگذاری بر دماسنج اصلی بورس تهران قرار گرفت.

بانک‌ها تا قبل از جلسه معاملاتی روز گذشته، طی سه روز کاری پیاپی با افت ۵/ ۳ درصدی شاخص صنعت مواجه شده بودند. اما در روز گذشته به‌واسطه رشد نمادهایی مانند «وبملت»، «وتجارت» و «وبصادر»، نماگر این گروه از مدار نزولی خارج و رشد ۷/ ۰ درصدی را تجربه کرد. در این بین «وبملت» به واسطه رشد ۳/ ۱ درصدی قیمت پایانی باعث حمایت ۹۵ واحدی از نماگر اصلی بازار سهام شد و در صدر فهرست نمادهای با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل بورس تهران قرار گرفت.

گروه قند و شکر طی معاملات بیست و هفتمین روز آبان با افت ۸/ ۰ درصدی شاخص صنعت مواجه شد. با توجه به اینکه این گروه برای چهار روز معاملاتی پی‌درپی در سطوح نزولی بوده است، متوسط قیمت‌های سهام قندی طی این چهار جلسه حدود ۷ درصد عقب‌نشینی کرده است. از نمادهای جالب توجه این گروه می‌توان به «قلرست» اشاره کرد. سهام شرکت قند لرستان طی ساعت اول معاملات تا صف فروش هم پیش رفت و افت ۵ درصدی قیمت را تجربه‌کرد. اما با انتشار صورت‌مالی سه ماه منتهی به مهر ماه این شرکت در ساعت ۱۰، روند قیمتی «قلرست» معکوس شد و تا نزدیکی سقف قیمتی مجاز روزانه هم پیش رفت. با توجه به این گزارش دوره‌ای، شرکت قند لرستان در دو ماه پایانی تابستان به علاوه مهر ماه به سود خالص ۷ میلیارد و ۴۶۹ میلیون تومانی رسیده است. این مقدار حدود ۱۴۱ درصد بیشتر از سود خالص این شرکت در مدت مشابه سال گذشته است. به‌نظر می‌رسد صورت مالی سه ماهه «قلرست» موجب تحت‌تاثیر قرار دادن کل گروه قند و شکر شد. به‌طوری‌که شاخص صنعت قندی‌ها طی نیم ساعت نخست معاملات حدود ۹/ ۲ درصد افت کرده بود. اما با انتشار این گزارش روند رفتاری این نماگر معکوس شد و افت روزانه آن به کمتر از ۸/ ۰ درصد رسید.

شرکت قند خوی هم، دیروز بعد از ساعت کاری بورس تهران صورت‌مالی حسابرسی نشده یک ساله منتهی به پایان شهریورماه خود را منتشر کرد. طبق این اطلاعیه سود خالص «قشهد» در این سال ۲۹ میلیارد و ۵۳۴ میلیون تومان بوده است. با این اوصاف شاهد رشد ۱۶ درصدی سود خالص این شرکت قندی نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم. برای مشاهده این موضوع که رشد ۱۶ درصدی سود «قشهد» به مذاق بورس‌بازان خوش آمده یا نه، باید تا پایان معاملات امروز صبر کرد. گروه کاشی و سرامیک در هفته گذشته رشد پر سرعتی را تجربه کرد. اما از ابتدای هفته جاری نماگر این صنعت وارد مدار نزولی شد و با احتساب افت بیش از ۸/ ۲ درصدی شاخص صنعت کاشی و سرامیک، اصلاح این نماگر طی سه جلسه معاملاتی گذشته به ۱/ ۹ درصد رسید.